Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har begynt å vende jenta mi på litt over 4 mnd til litt grøt da hun er litt liten. Hun ser ut til å like den veldig godt og lager masse godlyder mens hun spiser. Men hun blir veldig rødflammet rundt munnen. Har foreløpig bare prøvd Nestlé sin risgrøt med banan. Noen andre som har opplevd lignende reaksjon av grøten, og kanskje vet hva det kan komme av?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eldstejenta vår ble også veldig rød rundt munnen da vi begynte med grøt. Det viste seg å være melkeintoleranse, som hun nå er i ferd med å vokse av seg (snart 3 år nå). Hun hadde i tillegg eksem, som ble verre etter at vi begynte med grøt.

Har jenta di eksem? Og har hun smakt morsmelkerstatning og tålt det (inneholder også melk)? Blir hun rød på hendene også, hvis hun søler grøt utover hendene?

Det kan jo også bare være at hun har litt sensibel hud i ansiktet - det blir jo ofte veldig fuktig/mye søl rundt munnen.

Jeg ville gjort: Forsøkt en melkefri grøt noen få dager (f.eks Holle-grøtene fra helsekostbutikker), se om utslettet forsvinner, og så prøve Nestle-grøten igjen og se om det kommer tilbake. Er ofte litt "detektiv-arbeid" å finne ut av slike ting.

Lykke til!

Skrevet

Takk for svar.

Hun har muligens fått eksem på utsiden av albuene. HS var ikke sikker, så vi skulle se det an til slutten av mnd. Har prøvd å gi henne mme uten noen særlig suksess. Det lille man fikk gitt kom ut igjen, og husker hun da en gang ble rødflammet rundt munnen. Stusset litt på det, men tenkte da at det nok bare var tilfeldig. Har ikke prøvd å gi mme etter det.

Foreløpig har jeg gjemt henden hennes under et håndkle for å unngå så mye gris når jeg gir henne grøt, så har ikke fått "testet" det. For prøve å se om jeg finner en melkefri grøt og sette igang å teste.

Skrevet

Hei! Jeg har også gitt lillegutt på litt over 4 mnd Nestlé sin risgrøt med banan. Han likte den veldig godt de første ukene. Men nå virker det så han har veldig hard mage, og vil ikke ha så mye mer. Han har vært veldig rødflammet i kinna og tørr, men jeg trodde det kunne være kulda. Men når jeg leste her, så kan det faktisk stemme at det har kommet De gangene han har fått grøt, og De få gangene han har fått mme.

Han tålte ikke mme di første månene. Da kom alt ut igjen, og mer. Men nå er han litt over 4 mnd, og vi prøvde mme for et par uker siden. Da gikk det fint.

Men jeg har nå merket at han er prikkete og litt tørr på utsiden av albuene, og bakpå skuldrene.

Det er ikke veldig mye, men kan det være skadlig på noen måter? Eller skal vi bare fortsette og se hvordan det går? Om det blir bedre eller verre?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...