Donna85 Skrevet 9. januar 2011 #1 Skrevet 9. januar 2011 Jeg har funnet ut at jeg er gravid igjen etter en MA (uke 9) i november. Det begynner å synke inn at ett lite under har tatt plass i magen igjen:-) Som mange andre gravide er jeg veldig trøtt og sliten (gjesper fra jeg kommer på jobb til jeg går hjem), sover gjerne flere timer etter jobb (2-4 timer) og føler meg stort sett uggen. Jeg jobber turnus og i perioder er det mye stress på jobb (har mye ansvar), akkurat som det er i disse dager og i månedene fremover. Mitt spørsmål er egentlig hvor lista ligger for å spørre om sykemelding en periode/ gradert sykemelding da jeg føler at kroppen går på "reservetanken" og egentlig har gjort det den siste måneden?Må nevnes at jeg var sykemeldt noen dager før jul grunnet det samme, men da var jeg ikke gravid. Kan stress påvirke graviditeten negativt så tidlig i svangerskapet (er rundt 5 uker).Skal til legen seinere i uka grunnet tidlig ultralyd og tenker kanskje å spørre om hva som er mulig da.. Jeg er fult klar over at graviditet ikke er noen sykdom, men jeg skal jo også lytte til kroppen. Hva ville dere gjort i en lignende situasjon? Ønsker jo egentlig bare å leve og jobbe som normalt:-)
lille frø, mor til to Skrevet 10. januar 2011 #2 Skrevet 10. januar 2011 Det er ikke bra å stresse under svangerskap. Man ser det på pattedyr. Ved høyt stressnivå kan enkelte dyr abortere. Det gjør de for å overleve. Har man mistet før kan det være lurt å "ruge" litt. Spesielt i første trimester. Ta det litt med ro nå, så kan du skru opp tempoet senere.
Donna85 Skrevet 10. januar 2011 Forfatter #3 Skrevet 10. januar 2011 Tusen takk for svaret:-) Vanligvis ville jeg "satt alle kluter til" og egentlig ikke lyttet til kroppen som egentlig sier at den er veldig sliten, men "klok" av skade tenker jeg at nå må jeg tenke på meg selv når ingen andre gjør det. Og så tenker jeg at jeg må være helt tilstede på jobb når jeg er der (jobber i helsevesenet) og ikke våkne opp midt på natta og komme på noe viktig jeg skulle ha gjort dagen i forveien, men som jeg klarte å glemme.. Slik blir også slitsomt på sikt.. Får se hva jeg gjør. Føler liksom jeg er i ett dilemma her; på den ene siden ønsker jeg å være på jobb og yte det jeg "normalt" gjør , på en annen side tenker jeg som du sier at det er bedre å roe tempoet en liten periode nå, lade batteriene for så å komme tilbake som" mitt gamle jeg" om en liten stund:-) heldigvis er det legen som skal vurdere og fatte en beslutning, ikke jeg. Jeg ville egentlig ikke bli sykemeldt forrige gang heller, men fikk ikke noe valg.
Sjørøveren&Brumlen Skrevet 10. januar 2011 #4 Skrevet 10. januar 2011 lurte på akkurat det samme då eg hadde en SA i oktober. Fikk då beskjed av legen at visst stress skulle kunne påvirke svangerskapet på en negativ måte måtte det skje nåkke skikkelig drastisk. nåkke tsunami/orkan/jordskjelv-aktig.. SA eller MA kan ikkje forhindrast på nåkken som helst måte. det er naturens gang. enten man ligger i ro på soafen eller er på jobb.. det skjer fordi embryoet ikkje er levedyktig og kan ikkje forhindrast med å ligge i ro på sofaen eller i senga.
mam85 Skrevet 10. januar 2011 #5 Skrevet 10. januar 2011 Jeg mistet i mars 2010... Ble nettopp gravid er ca 6 uker... har også mye stress og tunge løft. fikk litt sm under jobbing, så tok kontakt m min fastlege, så ble jeg sykemeldt ut denne mnd til jeg skal på min 1 kontroll, så kan jeg bli sykemeldt lengere, skulle bare ta d opp m min gyn. Ønsker ikke å risikere å miste igjen... Lykke til og Gratulerer.. <3
Maia&Mathias <3 Skrevet 10. januar 2011 #6 Skrevet 10. januar 2011 Hei! Jeg har hatt det akkurat som deg, har mye stress og tunge løft på jobb (jobber som pedleder i barnehage), stor barnegruppe, mye å huske på osv. Begynte å våkne på natta pga ting som jeg måtte huske å gjøre dagen etter og begynte å kjenne det i skuldre, på humøret, var supersliten og gråt for ingenting. Både svigerfar og min stefar er alvorlig syke med kreft med spredning så har en del faktorer utenfor som også spiller inn da. Prata med fastlegen uka før jul og ble sykemeldt 100% i to uker. Var hos fastlegen igjen forrige uke og ba da om å bli sykemeldt 40% inntil videre (jobbe 3 dager i uka). Dette var helt ok og som fastlegen sa; du har fremdeles 7 måneder igjen og du skal ha ett liv på slutten av de 7 mnd også! Dette er mitt andre svangerskap, har en gutt på 21 mnd som krever sitt men hadde ikke lyst å bli sykemeldt. MEN det vi må tenke på er at det er ingen som "takker" oss for å slite oss ut, i bunn og grunn må vi sette oss selv først spesielt i et svangerskap. Håper å bli mitt gode gamle selv igjen snart, men nyter å ikke jobbe fullt. Har også angst for å få fødselsdepresjoner så jeg gjør alt for å unngå dette bl annet ved å trene 2-3 ganger i uka og slappe godt av de dagene jeg har fri. Ble langt svar det her, men nå vet du at det er fler i samme situasjon som deg. PS Med førstemann jobbet jeg fullt veldig lenge og følte meg som meg selv hele veien - da var d ryggen som sviktet litt. Og jeg er nå 12 uker på vei. LYKKE TIL!
lille frø, mor til to Skrevet 10. januar 2011 #7 Skrevet 10. januar 2011 Til fantorang Det er ikke slik at alle embryoene/fostrene som man mister er det noe feil med. Dette gjelder bare 50%. Den andre halvparten vet man ikke helt årsaken til. Men høy belastning hjelper ikke på. Kriser eller høyt stressnivå i livet må ikke nødvendigvis være av ytre årsaker som krig, jordskjelv osv. Det kan være andre ting som kan være "bagateller" for enkelte, men fullstendig krise for andre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå