stephi Skrevet 9. januar 2011 #1 Skrevet 9. januar 2011 Jenta mi på 8 mnd vil ikke sove til samme tid hver dag. Tidligste jeg får henne i seng er rundt 20.00 og noen ganger ikke før 23.00. Vil ikke ligge i senga før hun er stuptrøtt. Klarer ikke høre på at hun gråter seg i søvn heller. Noen som har forslag på hvordan vi kan få til noen ordentlige leggerutiner?
togutter-08og10 Skrevet 10. januar 2011 #2 Skrevet 10. januar 2011 Du må nok bare høre henne gråte litt hvis du vil ha rutiner. Slik er det bare. Tenk igjennom hvor viktig det er for deg med rutiner og kveldsro/ voksentid på kvelden. Vet noen ligger sammen med babyen til de sovner, men dette er det vanskelig å bli kvitt senere så jeg ville ikke gjort det. Karin Naphaug (søvnspes) sa det slik, de fleste legges for sent og er overtrøtte og sovner derfor ikke. Prøv å begynne leggingen med samme rutine hver kveld. Start gjerne kl 19. og håp at barnet sover kl 20. spill litt beroligende musikk, slå av tv, kos med babyen og legg den. Hvis den gråter, kan du gå inn og si at det er natten og trøste, og så gå ut igjen (må nok gjentas mange ganger) men det funker til slutt. regn med ca en uke før du blir rutine.
stephi Skrevet 10. januar 2011 Forfatter #3 Skrevet 10. januar 2011 Må kanskje bare prøve da. Vil jo bare at hun skal føle seg trygg. Fram til nå har jeg gitt siste måltid ca 19.30 siden hun uansett er våken til da. Når bør man gi siste måltid ift når dem skal sove? Får grøt og melk som siste måltid. Takk for svar
Rødhette <309+<312 Skrevet 10. januar 2011 #4 Skrevet 10. januar 2011 vi ga grøt en time før legging, og melk rett før legging. eks: 18:00 grøt 19:00 melk og sove
Karma! Skrevet 10. januar 2011 #5 Skrevet 10. januar 2011 Jeg tror ikke barn blir utrygge av å gråte litt når de skal legge seg- for jeg tenker at så lenge du møter barmnets behov om dagen skader det ikke å grine llitt da. Tror barn trives og har d best med faste rammer og rutiner :-)
Ronja&Odin Skrevet 10. januar 2011 #6 Skrevet 10. januar 2011 søk på hysj metoden eller noe... det skal jeg prøve.. har samme problemet.. men jeg lar ikke ungen min gråte seg i søvn.. for det første er det forsket på og bevist at det kan være skadelig og for det andre når han først setter igang, så mener han det og da høres det ut som om noen prøver og drepe han hvis vi ikke tar han opp... han skriker høyt og inntenst:p
Tantrum Skrevet 10. januar 2011 #7 Skrevet 10. januar 2011 Det er KRAFTIG forskjell på å la en baby lige å hyle i timesvis når den har et behov man MÅ dekke, kontra det å legge en baby, være på rommet sammen med babyen og la den skrike de 20-40 minuttene som må til for å få til å lage seg en kveldsrutine! Når babyen er mett, trøtt, tørr og ren, har den ikke vondt av å gråtefordi den protesterer på "behandlingen" den får fra mor og far. Det husker den ikke kvelden etterpå (eller om natten om den våkner uansett) men den husker at det ikke nytter å skrike og at den har lært å sove i egen seng. Vi har gjort akkurat dette (og MANGE) med oss. Da jenta vår ble litt over tre mnd, slet vi begge med å sove fordi hun var begynt å bli veldig urolig om natten. Jeg bestemte at hun nå skulle over i egen seng (vi samsov) og vi lagde oss en rutine noen dager i forveien: grøt (smaksprøve som vi hold på med), bad, pupp i sengen vår og så sove. Da kvelden for "ligge i egenseng" kom, gjorde vi akkurat det sammen, men når hun varferdig med puppen, kom pappa'n inn og løftet henne over i egen seng. Jeg gikk ut av rommet og satte meg i soffan og tok tiden. Han ble igjen på rommet med henne til hun sovnet. Jeg skal love deg at det var HYLING fra frøkna, og jeg syns timene gikk. Når jeg sjekket klokka, tok hele seansen 16 minutter. Da sov hun! Han løftet henne ikke opp en eneste gang, bare satt ved siden av senga hennes slik at hun kunne se han, ikke sa han noe til henne heller. Da hun våknet om natten for å spise litt mer, var jeg sikker på at det ville bli problemer. Jeg løftet henne opp i vårseng, ammet og la henne tilbake i hennes seng. Det kom ikke en eneste lyd! Hun sovnet som en stein. Jeg tror det tok en liten uke, max fem dager og da var alt helt ok. Ikke en eneste protest på å bli lagt i egen seng. Det er ikke NOE unikt med vår datter; det handler om å være konsekvent og at alle behov er dekket. Når man VET at babyen er mett og trøtt, så er det ikke synd i den! Babyen protesterer, og det må den få lov til. Unger som får uttrykke seg, er trygge unger. Så TS og alle andre som er redd for å skade babyen sin; sett i gang og få de i (egen) seng når dere er klare for det PS: om det blir stille når dere løfter de opp, får dere den bekreftelsen dere trenger på å føle dere trygge på at DET IKKE ER NOE DU GJØR FEIL, H*A BARE PROTESTERER LYKKE TIL!!! Det er deilig med egentid og rutiner for baby, mor og far =)
stephi Skrevet 10. januar 2011 Forfatter #8 Skrevet 10. januar 2011 Hun sover i egen seng det har hun gjort hele tiden. Hun fikk eget rom nå for ca 2 mnd siden. Mannen i huset klarer ikke gråting og da blir han irritert og utholdmodig. Noe som gjør meg stresset igjen, dette hjelper jo ikke akkurat på leggingen. Men jeg er Inne i en fin rutine når det gjelder mat. Der er det 4 måltider om dagen. Er det dumt å legge inn en ekstra flaske med melk rett før hun skal legge seg da? Hun pleier jo ikke få noe mer etter det siste grøtmåltidet Som er i 19.30 tiden. Spiser ikke igjen før i 9 tiden. Takker for svar
Karma! Skrevet 10. januar 2011 #9 Skrevet 10. januar 2011 Gi grøt en time-45min før melk, og gi melka som en del av roe nedrutinen før natta :-)
Tantrum Skrevet 10. januar 2011 #10 Skrevet 10. januar 2011 Om hun ikke trenger det (og hun sover jo gjennom hele natten uten) så er det jo ikke behov for det, er det vel? For å kutte ned på tidspunktet når du legger henne; ta 15-20 minutter av leggetiden i uka
stephi Skrevet 10. januar 2011 Forfatter #11 Skrevet 10. januar 2011 Da var jenta mi lagt. Tror hun var litt sliten i dag. For dette gikk litt for lett. Ga grøt 19.15 så tok vi på pysjen, pusset tenner koste litt på sofaen, så la jeg henne 19.50. Sang en sang for henne og da var hun helt stille. Gikk ut på stua og hørte ikke noe mer fra henne. Dette var vel en av de gode dagene dette da:-) vi prøver igjen i morgen.
togutter-08og10 Skrevet 10. januar 2011 #12 Skrevet 10. januar 2011 Lykke til videre. Hvis mannen din ikke greier gråt så prøv å forklar at det kanskje må til noen ganger, men at det blir bedre. Eller send han ut og måk snø, rydde i boden, vaske bilen, handle etc (noe som er til deres felles beste i tiden leggingen tar) Og så kan dere ha en hyggelig kveld når babyen sover.
NostraStoria Skrevet 10. januar 2011 #13 Skrevet 10. januar 2011 Du må ikke ta henne for fort opp, og du må tåle at hun gråter litt. Du hører fint forskjell på gråt som er pga smerte/plager og gråt som er protest og klaging. Vi pleier ikke å ta ham opp igjen så lenge alt er ok, blir det en del gråting er vi og sjekker på ham ofte, og til slutt blir han rolig og sovner. Vi er og strenge på å følge leggerutinen som først begynner med grøt a 1 time før leggetid. Etter det er det litt lek og så begynner han å bli trøttere. Lager da en flaske melk som vi tar med opp. Steller ham og tar på pysjen, så får han melka når han legger seg ned. Når han er ferdig med å drikke så får han tutten og en bamse. Pleier da å sovne av seg selv. Et tips når hun gråter er å ikke snakke til henne eller lage mye "lyd".
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 10. januar 2011 #14 Skrevet 10. januar 2011 Her er en barnevennlig søvntreningsmetode, som ikke innebærer at baby må skrike seg i søvn (dr Sears metode); http://www.sovlillebaby.com/soevntrening.htm
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå