Gå til innhold

Vet ikke helt hva jeg skal gjøre eller tenke...

Tvilling 77

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri skrevet noe her, men lest mange av dere andres gode råd og oppmuntringer, og flere triste historier.

Fra før har vi et barn sammen, men ønsker veldig å få et til. Det første barnet ble unnfanget og båret fram helt uten komplikasjoner.

Vi er akkurat i gang med utredning etter maaaange aborter i året som gikk. Jeg hadde veldig dårlig erfaring med legen jeg var hos på sykehuset. Det eneste han gjorde var å fylle ut tre ark med hvilke blodprøver vi skulle ta. Han tok ikke ultralydundersøkelse eller snakket nevneverdig med meg. Jeg var inne hos han i ca 25 min. Jeg skulle få ny time men vet ikke når...

Problemet mitt er at jeg blir gravid hver gang vi prøver (med pergotime), men jeg mister hver gang i uke 5-7. Veldig frustrerende! Jeg tråler nettet etter mulige årsaker og mulige behandlinger, men uten hell. Jeg føler ofte når jeg kommer til leger at jeg må ha noen forslag klare, ellers får jeg bare beskjed om at jeg ikke skal tenke så mye på det så blir jeg nok gravid. Jeg prøver da å si at jeg har ikke problemer med å BLI gravid, men å BEHOLDE det!! What to do???

Jeg lurer vel egentlig ikke på noe, men hadde behov for å dele med noen som forstår! Det er ingen i min nære omgangskrets som har det sånn som meg, så jeg søker dere som vet hva dette dreier seg om! Godt at vi er fler! - eller egentlig ikke...

Fortsetter under...

Velkommen til deg, og så fint at du skriver her. Jo flere som sier titt-tei og viser at de er her, jo mer normalisert føler jeg at det blir å ha habituell abort. Det er som du sier, man kjenner sjelden noen som har habituell abort i levende live, men dessverre er vi veldig mange her inne på forumet som vet hvordan du har det...

Så fint at du får utredning nå. Da kan det jo hende at dere får svar på om noe er galt. Men veldig ofte får man ikke noe svar, og det er vel kanskje like greit, for da har man gjerne bare hatt uflaks, og da kan hellet plutselig snu, slik at det ikke lenger blir stang-ut. 1/3 av alle som har habituell abort opplever det som heter sekundær habituell abort, det vil si at man får ett barn uten problemer, og deretter braker det løs. Jeg hadde det likt som deg, helt problemfritt første svangerskap, deretter tre aborter, og så endelig en god graviditet igjen. Vi fikk en etterlengtet liten jente i mai i fjor.

Jeg har samme erfaring som deg. Man kan ikke gå tomhendt til legen og vente på at de skal løse alle problemene for oss. Man må gjøre hjemmeleksen sin før legebesøkene, og komme med forslag og krav, ellers får man ikke den hjelpen som skal til. Her inne på habituell abort-forumet finner du info fra mange damer som kan mye om emnet. Håper vi kan hjelpe deg i mål.

Det er tøft å møte veggen gang på gang, men vær veldig glad for at du faktisk klarer å bli gravid, for da kommer det til å klaffe før eller siden. Du har klart det før, og du kommer til å klare det igjen, du SKAL bli tobarnsmamma! :)

Velkommen til oss, men synd at du "kvalifiserer"... :(

Utrolig mange med et barn fra før som sliter...

Det er så synd at man må pushe selv for å få god oppfølging. Bra du får utredning nå, hold oss oppdatert om hvordan det går!

Masse lykke til :)

Det er utrolig vondt å miste gang på gang! Jeg opplevde det samme. Har en gutt sammen på 3 år, blir lett gravid, men mistet 3 ganger på rad. Fikk deretter resept på crinone og albyl-e. Startet på crinone fra el og albyl-e fra positiv test, og denne gangen går det kjempe fint. Er nå passert 15 uker og har sett liv på ultralyd flere ganger og hørte hjertelyden seinest i dag! Jeg ville bedt legen om å prøve medisiner neste gang, og forhåpentligvis vil det da endelig gå bra. Masse lykke til! Stor klem til deg!

Åh, så frustrerande med ein så uengasjert lege!

Skjønnar verkeleg ikkje heilt dette med pergotime mot habituell abort (som tydelegvis fleire får som behandling), sidan den hovudsakleg hjelper folk som slit med å bli gravide.

Min nye gynekolog (gamle var uinteressert og snakka om pergotime) seier det er fleire behandlingar ein kan prøva (det ser ein jo her inne òg) og at pergotime på ein måte virka ulogisk å bruka (om ein ikkje slit med befruktinga då såklart).

Kjekt at du delte historia di, det kan hjelpa godt å få ut frustrasjon her! :)

Hei, hei!

Jeg har heller aldri skrevet her inne, men har lest litt.

Har selv fått to barn uten annet enn valige gravidproblemer og nå som vi skulle prøve på nr 3 går det bare galt. Har hadde først to relstivt sene MA og så 3 tidelige SA. Følte også at jeg fikk lite hjelp av gyn som jeg ble henvist til. Møtte holdiningen; har du ikke nok med de to du har? Hvorfor gidde å prøve igjen.

Valgte derfor å gå til en privat gynokolog som er langt over gjennomsnittlig opptatt av habituell abort. Føler virkelig at han prøver å hjelpe. Han er også mye mer på å prøve forskjellige ting i motsetning til forrige gyn som mente jeg kunne begynne på crinonen, men burde vente til etter uke 6 (som jer etter at det har gått galt de siste 3 gangene)

Angående pergotime og habituell abort:

Det kan være mange årsaker til at man mister tidelig. Min gyn har en teori om at jeg har eggløsning for sent og at slimhinnene ikke er optimale (har begynt å gå tilbake rett og slett) for å ta imot egget. Dette kan føre til en dårlig start som igjen fører til SA. Jeg er derfor blitt hormonstimulert for å sikre eggutviklingen (i tillegg har jeg fått østrogen for å bygge opp slimhinnene) rett og slett for å prøve å optimalisere forholdene.

Det gjenstår å se om det virker. Har nettopp testet positivt og er fryktelig nervøs. Kan liksom ikke helt tro at det er mulig å fullføre ett svangerskap i det heletatt!

• 3 uker senere...

Annonse

Hei Erle79!

Takk for at du tok deg tid til å svare. Jeg har ikke vært inne på siden på et par uker. Orka liksom ikke. Har vel kanskje vært i en hormon-bølgedal..? Men, jeg blei veldig glad over å se at flere hadde tatt seg tid til å skrive til meg! Tusen takk!!

Etter å ha lest det du skrev, Erle79, føler jeg meg ganske oppløftet! Du har faktisk klart å få meg til å tenke at dette skal jeg jammen klare!! Jeg har startet på ny pergotimekur og venter menstruasjon i starten av februar. Vi får se:) I de andre "svangerskapene" har jeg brukt albyl-e, crinone, e-vitaminer og folat uten at det har gitt noe utslag. Denne runden bruker jeg kun pergotime for å få eggløsning og så får det bare stå til:)

Skal holde dere informerte - vær sikker;) Enten det er med triste tårer eller med gledestårer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...