1 gull 07,1 gull 2010. Skrevet 9. januar 2011 #1 Skrevet 9. januar 2011 Er i permisjon nå,ferdig 4 feb. har vært hos lege en gang og skal tilbake 28 februar.. Får garantert sykemelding for er blitt syk. Har ikke jobb å gå tilbake til så hva skjer da?? Får jeg sykepenger fra 5 februar?? Skal legen og jeg sende sykemelding til Nav ? skal jeg si jeg er arbeidsledig til lege eller har det noe å si? Er på ansettelses listen men sjefen ahr ikke noe fast å gi så har egentlig bedt meg søke andre jobber !! Må nav ha slutt attest ?? Håper noen har vært oppi det samme .. Takker for mange svar Mvh
MammaTilEnPrins-ØnskerNr2<3 Skrevet 9. januar 2011 #2 Skrevet 9. januar 2011 Jeg trodde når man ikke har jobb og gå til så får man arb.ledighetstrygd? Hvis ikke du har noen jobb liksom, så har man heller ingenting å være sykemeldt fra ? Nei vet ikke jeg, men syns det hørtes mest logisk ut. Ellers kan jo "alle" bare få sykepenger (fullt betalt) og ikke ha noen jobb.. syns hvertfall det hørtes merkelig ut!
1 gull 07,1 gull 2010. Skrevet 9. januar 2011 Forfatter #3 Skrevet 9. januar 2011 Takk for svar =) neon flere som ahr vært borti dette ??
2010 Mammaen Skrevet 9. januar 2011 #4 Skrevet 9. januar 2011 Har du fått en oppsigelse fra arbeidsgiver? Eller hvordan var din ansettelse/arbeidsforhold før permisjon?
1 gull 07,1 gull 2010. Skrevet 9. januar 2011 Forfatter #5 Skrevet 9. januar 2011 Nei ikke fått oppsigelse,bare snakket med henne og hun sier det ikke er noe fast. før hadde jeg 1 dag i uken ,annenhver lør,før perm jobbet jeg 70% i 3 mnd ..
*Frøken Lykkelig med ♂* Skrevet 9. januar 2011 #6 Skrevet 9. januar 2011 foreldrepenger er likestilt med arbeidsinntekt så du kan få sykepenger av foreldrepengene dine! Jeg jobbet 1 uke i ny jobb etter permisjonen min og "bang" der smalt det i ryggen. Så jeg ble da sykemeldt. Har ikke krav på sykepenger fra arbeidsgiver pga jeg ikke var ansatt lenge nok. men jeg har levert sykemelding til nav, og skal ha sykepenger i slutten av mnd. Men skal du ha dagpenger(arb.ledighetspenger) må nav ha sluttattest ja.
jordbærsjokolade Skrevet 9. januar 2011 #7 Skrevet 9. januar 2011 Hei! Jeg var i et vikariat da jeg gikk ut i fødselspermisjon, vikariatet gikk ut midtveis i permisjonen. Jeg kunne ikke begynne å jobbe etter at permisjonene var ferdig og gikk rett over på sykepenger. Selv om jeg ikke lenger hadde en arbeidsgiver. Både du og legen sender inn sykemelding til nav.
bitthen Skrevet 9. januar 2011 #8 Skrevet 9. januar 2011 Foreldrepenger er likestilt med arbeid i fht. sykepengerettigheter tror jeg. Så det er som frøken lykkelig sier, du kan få sykepenger av foreldrepengene dine. Men hvorfor ringer du ikke nav og spør i morgen, så slipper du å gruble på det?
jordbærsjokolade Skrevet 9. januar 2011 #9 Skrevet 9. januar 2011 .og du, hvis permisjonen er ferdig 4 februar så må du til legen tidligere enn 28 februar. Legen kan jo ikke skrive en sykemelding til deg 3 - 4 uker tilbake i tid
2010 Mammaen Skrevet 9. januar 2011 #10 Skrevet 9. januar 2011 Da lurer jeg på hva det står i kontrakten din...? Hvis du har jobbet fast det du beskriver høres det ut til at du skal tilbake det til det - hvis ikke skal du ha en oppsigelse (og den skal være saklig). Hvis det var mer på ringevakt basis og ikke noe fast kan de jo la være å sette deg opp på vakter fremover. Mange spm her, men det er viktig i forhold til å gi noen riktige svar :-)
MammaTilEnPrins-ØnskerNr2<3 Skrevet 9. januar 2011 #11 Skrevet 9. januar 2011 signerer rosakaffe her, jobber selv på legekontor, og legen har ikke lov å tilbakedatere sykemeldingen! (vet mange gjør det, men hvis han følger lover og regler, så har han ikke lov til å gjøre det )
1 gull 07,1 gull 2010. Skrevet 9. januar 2011 Forfatter #12 Skrevet 9. januar 2011 Takker for svar ... men må jeg si til legen at jeg ikke har samme jobben ?? har ikke noe fast men ahr ikke fått oppsigelse.. eller ? Legetimen er 28 januar .. og perm ferdig 4/ februar. Må den gjelde far 4 eller 5 februar da?sykemeldingen altså
1 gull 07,1 gull 2010. Skrevet 9. januar 2011 Forfatter #13 Skrevet 9. januar 2011 kontrakten er bare på timehjelp.. ikke noe fast .. så jeg har jo ingen jobb.. men hav er forskjellen for meg og nav at det står arbeidstaker eller arbeidsledig på sykemeldingen?? Jeg får vell det samme som jeg har nå i foreldre penger? Og den må gjelde fra dagen etter endt perm?
bitthen Skrevet 9. januar 2011 #14 Skrevet 9. januar 2011 Og jeg jobber i nav, dog ikke med sykepenger. NAV godkjenner ikke tilbakedaterte sykmeldinger, og tror også du mister rettighetene dine til sykepenger om du venter så lenge. Så få deg legetime tidligere ja. Du må få sykemelding fra dagen etter foreldrepermisjonen (eller bør du få den fra siste dagen i foreldrepermisjonen?) Men som sagt: Du kan jo bare ringe nav og spørre om alt dette.
MammaTilEnPrins-ØnskerNr2<3 Skrevet 9. januar 2011 #15 Skrevet 9. januar 2011 Legen må føre på sykemelding hvor du jobber hen, så ja, du må si til legen hvor du jobber. Hvis din sist perm.dag er 4 feb, må sykemeldingen gjelde fra 5. feb
2010 Mammaen Skrevet 9. januar 2011 #16 Skrevet 9. januar 2011 Forskjellen er hvem som skal betale de første 16 dagene, men i dette tilfellet er det jo NAV og ikke arbeidsgiver. Da vil kanskje NAV vite at det er reelt at du ikke har arbeid, så da trenger du kanskje sluttatttest?
1 gull 07,1 gull 2010. Skrevet 9. januar 2011 Forfatter #17 Skrevet 9. januar 2011 Ok. Forvirret situasjon.. Da bør jeg kanskje si at jeg ikke har samme type stilling som før perm ..
bitthen Skrevet 9. januar 2011 #18 Skrevet 9. januar 2011 Du sier du ikke har fått oppsigelse.. Du har vel en arbeidskontrakt?
1 gull 07,1 gull 2010. Skrevet 9. januar 2011 Forfatter #19 Skrevet 9. januar 2011 Ja har kontrakt men står bare timehjelp... Før perm jobbet jeg 3 mnd med 70% for det var behov for det .. Men nå er det ikke behov lenger .. så jeg må bare vite om jeg får sykepenger etter endt perm eller hva .. Mange forskjellige meninger så vet ikke hva jeg har rett på nå
1 gull 07,1 gull 2010. Skrevet 9. januar 2011 Forfatter #20 Skrevet 9. januar 2011 Rosakaffe: så da sto det arbeidsledig på sykemeldingen din? Og legen sendte inn sykemelding til nav og du sendte inn ? og oppfølging etter 8 uker ble det hos nav?
bitthen Skrevet 9. januar 2011 #21 Skrevet 9. januar 2011 MEN RING NAV OG SPØR DA VEL!!!! Du HAR rett på sykepenger av foreldrepengene dine. (Kontrakten skal jo regulere dine rettigheter og plikter som arbeidstaker, du bør gi kopi av denne til nav) Men som sagt, det er mye enklere for deg å ringe nav selv å spørre hvordan du skal gjøre det, både mtp dine rettigheter og hvilken dokumentasjon nav krever. Dette i stedet for å spørre her og på anonymforum og bli forvirret!!!!
1 gull 07,1 gull 2010. Skrevet 10. januar 2011 Forfatter #22 Skrevet 10. januar 2011 ble ikke mye klok etter besøket hos nav.. hun kunne ikke svare på om jeg fikk det samme i sykepenger som jeg har i foreldre penger .. siden jeg ikke hadde jobb så regnte de kanskje ut ett annet snitt.... men stemmer det at jeg må levere skatte og inntekst skjema?? det ahr jo nav fått i forbindelse med foreldre pengene ... !!!
bitthen Skrevet 10. januar 2011 #23 Skrevet 10. januar 2011 Du ble vel litt klokere? Du fikk jo vite at du hadde rett på sykepenger. Du må levere nye inntekts- og skatteopplysninger ja, hjelper ikke om du leverte ifm. foreldrepengesøknaden.
1 gull 07,1 gull 2010. Skrevet 10. januar 2011 Forfatter #24 Skrevet 10. januar 2011 jamen innhenter ikke nav innteks og skatte opplysninger da når jeg ikke har den jobben lenger??
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå