Gå til innhold

Titter inn hit fra småtroll 0-1 i håp om oppmuntrende ord ang. babys væskeinntak!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har ei jente på 7 mnd som jeg har store problemer med å få til å drikke. For å gjøre en lang historie kort, så begynte hu å tulle med puppen allerede ved 3mnd-alder.. Hun fikk mindre og mindre morsmelk i seg, og vi begynte med fast føde ved ca. 5mnd. Problemet er at det er helt umulig å få henne til å ta flaske - jeg kan garantere at jeg har prøvd ALT for å få henne til å drikke. Har prøvd mange ulike typer flasker, tutekopper, vanlig kopp, sugerør, sprøyte, skje.. (de to sistnevnte ser jeg ikke akkurat som noen langvarig løsning uansett). Nå i det siste drikker hun såvidt litt fra tutekoppen. Ikke mme, det vil hun IKKE ha.. Men babysaft, avislesere eller noen dråper vann. Men det er ikke snakk om mange ml i løpet av en dag. Puppen har hun så og si kutta helt nå, bare vegrer seg og vrir seg vekk, dessuten er den nok snart tom uansett.

Den væsken hun får i seg er altså i hovedsak gjennom maten (vil tippe Max 50-100 ml i form av drikke utenom, men av og til ingenting også). Hun spiser 2 grøtmåltider, 1 middagsmåltid og frukt/brød til lunsj. Ikke noen storeter, men får da lurt i henne litt. Mitt spørsmål er om det er noen her inne som har vært i lignende situasjoner, og som kan berolige meg med at dette vil gå over?? At hun aksepterer tutekoppen etterhvert, og drikker det hun trenger i løpet av en dag fra den? Hvor mye drikker de egentlig når de blir eldre?(når de nærmer seg året og fremover) Jeg er så bekymret for om dette er skadelig for henne.. Men hun ser ut til å være i fin forn, og har faktisk aldri vært syk eller hatt feber.. På helsestasjonen føler jeg ikke at jeg blir hørt, og helsesøstera mi har alt for lite erfaring til å uttale seg skikkelig..

Håper på svar fra noen litt mer erfarne mødre! Hilsen bekymret førstegangsmamma:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hehe.. Hun drikker ikke AVISLESERE, men SVISKESAFT..:) ordboka her har visst levd sitt eget liv:)

Skrevet

Jeg har en liten tass på 23 måneder, som slutta med puppen like før han var 6 måneder. Da var han overhodet ikke interessert i den lenger. Vi hadde allerede begynt med litt Nan før dette, og han drakk en del av det. Men etter han begynte å spise (5-6måneder) så ble også han lite interessert i å drikke. Fikk i han ca 1 dl nan pr dag ganske lenge, og noen slurker vann innimellom. Jeg stressa ikke med det da etter min mening så drikker barn når de selv er tørste. Følg litt med på bleiene. Lukter de veldig stramt er ungen dehydrert, og da er det greit å gjøre noe med det. Men om bleiene er normale så har nok mini det bra.

Jeg har fortsatt ingen stordrikker av en gutt. Han er litt periodedrikker. Under noen måltider hender det at han ikke drikker i det hele tatt, men så kan han plutselig drikke halvannen deciliter rett før han skal legge seg. Han styrer det selv.

Ikke stress så lenge mini virker bra er vel min teori :)

Skrevet

Jeg syntes jenta mi drakk altfor lite. Av prinsipp ga jeg henne bare vann.

Prinsippene har gått rett vest, og hun får seg en kopp eller to med saft daglig (mormors hjemmelagde plommesaft) og slurper det i seg som om det skulle være Manna fra himmelen.

Skuldrene mine er senket og jeg lurer på hva slags prinsipp jeg viker for neste gang:)

Gjest Kira ønsker seg en til ♥
Skrevet

Når datteren min var yngre, så nektet hun også å drikke av både flaske og tutekopp. Jeg ammet henne, men rundt 7-8 mnd alder ville hun ikke ha mer. Har heller aldri klart å få i henne mme.

Det vi gjorde var å gi henne vann på flaske eller tutekopp til hvert måltid. Stort sett ville hun ikke ha noe, men merket at hun drakk noen dråper mer hver uke. Tok opp dette med hs, og hun sa at vi ikke skulle stresse så mye med det. Hun mente også at barnet fikk i seg ganske mye væske gjennom maten.

Når vesla ble omkring 1 år, så løsnet drikkingen. Skal ikke si at hun er noen stordrikker, men er veldig flink til å drikke vann av flaske/kopp. Hun får dessverre i seg minimalt med melk, men har nå endelig begynt å like iskald kumelk. Introduserte kumelk allerede ved 11 mnd, rett og slett for å få i henne noe. Hvis jeg føler at hun har drukket veldig lite en periode eller hvis hun har høy feber, så gir jeg henne litt saft på flasken. Og da drikker hun til den er tom, så det kan jo være en løsning i perioder med sykdom e.l. I tillegg ser jeg da at hun faktisk kan drikke av flaske;)

Nå er hun 16 mnd, og har ikke tatt noe skade av å drikke lite. Hun er ikke så stor av vekst, men har uansett alltid ligget lavt på tabellen.

Så lenge hun virker frisk og aktiv, og har våte bleier, ville jeg nok ikke bekymret meg. Vet at det er lettere sagt enn gjort, men skal faktisk ganske mye til før et barn blir dehydrert eller tar skade av det.

Lykke til:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...