Gå til innhold

4 mnd og skeptisk til ALLE andre enn mamma og pappa

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette gjelder til og med besteforeldrene som hun sett og vært mye hos siden fødsel. Nå hyyylskriker hun når vi skal prøve å la henne være litt hos dem (de bor i etasjen under oss, så er bare snakk om bittelitt tid). Idag skrek hun til og med når de kom for å si hei. hun vil heller ikke på noen måte holdes av andre som er på besøk. Det syns jeg er greit igrunnen, men det kunne vært fint med en jente som tolererer besteforeldrene mtp pass etterhvert. Andre med liknende erfaringer? Når går det evt over? Bør vi la henne gråte hos andre og se at det er ok, til det går over, eller ta henne tilbake? nå prøver jeg noen minutter og ser hvordan det går og så tar jeg henne tilbake hvis skrikingen ikke går over ... håper det bare er en fase som gir seg etterhvert ....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det går over! Eldstejenta vår hadde også en slik periode fra 3-4 mnds alder, men det gikk over av seg selv- uten at jeg lot henne hyle noe særlig hos andre eller "trene" henne opp!

Skrevet

Vårt første barn var sånn... hylte hos absolutt alle unntatt meg og mannen. Begynte ved ca 3 mnd alderen. Hos oss gav det seg ikke før han hadde vært noen mnd i barnehagen, som han begynte i ved ca 1 års alderen. Nå er han 4 år og supersosial! Så det gir seg nok, ville bare si at det også kan ta litt tid.

Skrevet

sånn er vår gutt på 3 mndr også :) håper det går over snart, veldig lite praktisk mtp barnapass å slikt :)

Skrevet

godt det er flere.. men jeg håper virkelig det går over før hun starter i barnehagen !! håper det bare er en liten fase ....

Skrevet

Vår var sånn ved samme alder, gikk over etter en-to måneder. Det beste er å la besteforeldre si hei når de kommer på besøk og la den lille bestemme om hun vil komme til de eller ikke, da respekterer dere hennes følelser.

Det som hjalp her var at besteforeldrene ikke kom bort til barnet med en gang hvis han var skeptisk, men la han få litt tid før han ville komme bort.

Skrevet

Dette er helt normalt. Vesla mi som nå er 5 mnd starta rundt 4 mnd alderen med samme oppførselen. Og jeg er helt sikker på at det beste er å ikke presse de til å være hos de som de blir redde. Gråter babyen etter mammas eller pappas trygghet, så skal babyen få det. Det er jo vår jobb å følge opp behovene de har :) Selv om å bli redd besteforeldre ikke er helt "nødvendig" ;-)

Det vi har gjort når hun blir redd er å bare ta henne tilbake i armene våres uten å gjøre noen stor greie av det. Og ofte når hun har fått varmet litt opp så blir hun litt mindre skeptisk. Folk _må_ ikke ha henne i armene om hun er redd de. Jeg pleier å tipse om at de kan sitte og prate med henne og leke på leketeppet. Det er gjerne når hun blir holdt at vesla mi blir mest redd.

Dette går over, så slapp av :) Og ikke vær redd for at noen blir sure hvis du tar ungen tilbake når hun gråter. Det må folk tåle.

Forresten har jeg hørt på helsestasjonen at babyer ofte får en ny runde med ENDA mer skepsis til fremmede når de er rundt 8-10 mnd. Huff ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...