Anonym bruker Skrevet 9. januar 2011 #1 Skrevet 9. januar 2011 vi tulla og lekte, og strakk tunga ut og sa aaaah, akkurat som vi var hos tannlegen, så fikk jeg direkte innsyn til halsen hennes, (hun er 2). og så drøvelen, men to STORE klumper som tettet nesten hele halsen. Mandler? aner ikke. hun er jo ikke syk!! og klager ikke på at hun har vondt. men hun har OFTE feber, hun er ofte snufsete også.. det skal vel ikke være så utrolig tett nedi der? ble helt sjokka jeg.
Patetica fåkksi Skrevet 9. januar 2011 #2 Skrevet 9. januar 2011 Hvis du sitter der og er SJOKKA over at det er HELT TETT i halsen hennes og hun OFTE har feber, hva i helvete gjør du her inne da? Ring legen og spør?
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2011 #3 Skrevet 9. januar 2011 Ungen er jo ikke sjuk, og legen er mest sannsynlig ikke jobber søndager. Kanskje hun spør her før hun ringer legen i morgen?? Kanskje jenta di bare har store mandler. Har selv hatt det frem til jeg var 17 og fikk dem fjernet pga gjentatte halsproblemer ved forkjølelse. Du kan jo ta en telefon i morra og spør om en time til sjekk
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2011 #4 Skrevet 9. januar 2011 vel jeg ringer ikke legevakta for å spørre om hun evt har hovne mandler. Jeg visste ikke at man kunne ha det evt uten å være syk. ja hun har feber hver helg. merkelig nok. (sånn ca iallfall). nesten hver fredag. vært hos legen med hun, men de sier det er fordi hun er sliten etter en uke i bhg osv. og ja, jeg er sjokka over at hun evt har hovne mandler, når det ikke er noe annet som tilsier det. helt tett, ja altså hun kan spise og alt helt vanlig. det er jo ikke noe tegn på at det er noe galt, er det virkelig så rart at jeg blir sjokka da???
Miss Dynamite Skrevet 9. januar 2011 #5 Skrevet 9. januar 2011 Takk anonym nr2. nei nemlig, hun er ikke syk, så jeg løper ikke ned dørene heller, på legevakta helt riktig, jeg spør her, fordi jeg har aldri vært borti slike ting tidligere, og det er jo ekstra rart når man ikke merker noe på hun. Så man kan ha konstant hovne mandler? Skal høre med legen, og jeg skjønner godt hvis du fikk fjernet dem hvis du hadde slik altså, kan jo ikke være særlig deilig?
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2011 #6 Skrevet 9. januar 2011 Mange barn har veldig store mandler, uten at de gjør noe med det. Så lenge hun ikke plages med det, de sier vel ca 4 halsbetennelser hvert år, så fjerner de de ikke. Gutten min hadde det slik før. Stooore mandler, var helt tett der inni halsen. Men nå er han større og det er ikke like tett lenger.
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2011 #7 Skrevet 9. januar 2011 gutten min var ogsā slik før, tror det er ganske vanlig blant små barn. Ville ikke gått til legen med det, men evt nevt det en gang dere likevel er der.
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2011 #8 Skrevet 9. januar 2011 Fikk beskjed av legen når jeg var der med gutten min at når barn er i den alderen er det vanlig at mandlene er store. han er også 2 år. fikk da beskjed om at visst han blir veldig plaget med halsbetendelse osv så skulle de vurdere å fjerne de, men at det som sagt er normalt at barn i den alderen har store mandler og de gjør ingenting med mindre de blir veldig plaget av det.
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2011 #9 Skrevet 9. januar 2011 jeg har hatt sånne. det var mandlene mine. jeg fjernet dem ikke før jeg var 18 år men angrer på at jeg ikke gjorde det tidligere men jeg hadde 9-10 penicilinkurer i året pga mandlene.. da fikk jeg godkjent søknad om å fjerne dem.. men jeg fungerte jo helt fint selv om de var så store også
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2011 #10 Skrevet 9. januar 2011 Det er mandlene du ser... Dattera vår har nettopp fjernet sine to gigasvære mandler. Det var såvidt plass til drøvelen i mellom, den klistret seg hele tiden til en av mandlene. Hun har slitt med luftveisinfeksjoner og feber helt siden hun var bare noen uker gamle, og gjerne hver 3-4 uke hele vinteren. Vi kunne omtrent regne oss fram til når hun kom til å få neste infeksjon... Dessuten har hun snorket som en gammel mann, og hatt pustestopp på natta. Nå håper vi at det skal rette på seg. Legen som opererte henne sa han aldri hadde sett så store mandler på en 3 åring, og visstnok hadde hun svære falske mandler også, som ble fjernet under samme operasjon. Nå hører vi ikke at hun puster når hun sover, så det ble litt av en overgang:) Håper hun holder seg frisk denne vinteren, eller i alle fall friskere. Noen infeksjoner er det vel vanlig å få.
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2011 #11 Skrevet 9. januar 2011 Sånn hadde sønnen min også. Den ene mandelen gikk helt bort til drøvelen når den var i normaltilstand. Han har ikke vært mere syk enn andre og det har gått seg til etterhvert som han har vokst.
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2011 #12 Skrevet 9. januar 2011 Tøyser du, Patetica? Ringer du legen på en søndag bare fordi du lurer på om det er mandlene du ser (på et barn som forøvrig ikke engang angir plager fra halsen)??? Det er ikke akkurat noe akutt som ikke kan vente til imorgen =P Store mandler på små barn er ikke uvanlig, men det er ingen grunn til å fjerne dem dersom barnet ikke er plaget av dem. Store mandler kan gi ubehag når barnet spiser, føre til nedsatt matlyst og faktisk fjernes av den grunn også.
Miss Dynamite Skrevet 9. januar 2011 #13 Skrevet 9. januar 2011 takk for mange svar :) Altså hun er forkjøla veldig ofte, men tenkte jo det er helt vanlig. men ser en nevner dårli matlyst. åh hallo, det stemmer!!! hun er så småspist at det skulle nesten ikke gått ann. MAX 1,5 måltid pr døgn +litt småtteri. sliter veldig med ting som ikke er veldig mykt. drikker kjempe masse. Hun har som sagt feber nesten hver eneste helg. veldig ofte dårli sånn sett. har jo astma og alt i tillegg... hmm, kan spørre når vi evt er hos lege eller noe en annen gang. heh, må le litt, men hu fikk selv litt sjokk over ansiktet mitt idet jeg så de skjønner ikke hvorfor jeg endte opp anonym her istad.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå