Lille persille* Skrevet 9. januar 2011 #1 Skrevet 9. januar 2011 Jeg skal fullamme til tuppa mi (er 5 mnd nå) blir 6 mnd, men hva gjør dere etter den tid?? Jeg slites mellom to stoler her. Jeg har egentlig lyst til å amme til hun ikke vil mer, og jeg har jo melk. Men samtidig så har jeg jo litt lyst til å begynne å oppta litt mer sosialt liv selv, så vurderer faktisk å trappe drastisk ned når hun begynner med fast føde... D skal nevnes at hun ikke vil ta flaske, så mitt sosiale liv har vært temmelig begrenset til nå. Jeg skal heller prøve å venne henne til å drikke mme fra kopp. Hvilke tanker har dere andre omkring dette? Føler meg litt ego som tenker sånn... Hvordan gjør dere det hvis dere skal på fest o.l?
Mjølkekua Skrevet 9. januar 2011 #2 Skrevet 9. januar 2011 Hei! Jenta mi har heller ikke tatt flaske, men gjør det nå.. Hun er 7 mnd, og spiser 3-4 måltider per dag. Hun drikker villig vann el. fra kopp også - gjerne plastkopp/ glass. Dessuten har vi nattavvent! Så nå har jeg igjenopptatt mitt sosiale liv - uten at jeg har sluttet å amme! Slik ser dagen ca ut: kl 0530-0600: ammes kl 0700: innmaten i en liten brødskive delt i små biter så hun får trent pinsettgrepet. + vann Kl 0900: ammes (mest for kosens skyld) - sove 2 timer kl 1130: ammes kl 1300: litt grøt + vann / av og til en brødskive kl 1400: sove 2 timer kl 1600: litt amming + middag kl 1800: ammes + grøt kl 1900: ammes - natt tror ikke du trenger å kutte ut det sosiale livet altså. Sørg heller for å nattavvenne når hun får i seg ca to måltider per dag eller mer, gitt at hun legger godt på seg. Gled deg ;-) det var ordentlig deilig å komme seg ut!
Lille persille* Skrevet 9. januar 2011 Forfatter #3 Skrevet 9. januar 2011 Akkurat sånn håper jeg at det blir her også med tid og stunder! Takk så mye for tipset! Vil jo amme så lenge som mulig egentlig... Sikkert bare meg som er litt utolmodig, hehe Gleder meg masse til å komme meg ut jah!
KristineMed2Sønner<3 Skrevet 9. januar 2011 #4 Skrevet 9. januar 2011 Jeg ønsker å amme til han ikke vil mer, innen rimelighetens grenser, hehe. Tenker at jeg fint kan amme han til han er 2 år hvis han ønsker det. Da blir det jo bare en morgenpupp og kveldspupp isåfall så sent, hehe:) Han er litt over 4 mnd nå, å fullammes. Prøvd å smake litt grøt da han helst vil ha pupp hver time enda, men det er ikke blitt noe av enda da han ikke liker det noe serlig, å magen blir hard, så vi har tatt en pause fra prøvingen. Han har aldri villet ta flaske, så mitt sosiale liv uten barn er null nada, hehe. Men tenker som så at det er bare for en periode, å dette er mest sansynlig vårt siste barn (har en på 3 år fra før) så jeg vil kose med meg denne tiden som best jeg kan! For den går så alt for alt for fort..
Gjest JuniGull10 og mange drømmer... Skrevet 10. januar 2011 #5 Skrevet 10. januar 2011 Jeg fortsatte og jeg syns amminga har blitt mye lettere etterpå! Det var liksom ikke noe struktur på amminga før og jeg følte at han skulle ta seg en liten sipp hele tiden. Da var det vanskelig å beregne mengde før vi skulle ha barnevakt eller faren skulle være alene. Men alt forandret seg når vi begynte med fast føde og jeg syns ammingen har blitt lettere. Han spiser 2,5 måltid og ammer 4-5 ganger om dagen (morgenen, før - lunsj, middag og kvelds, og stort sett en gang om kvelden). Han har nattavvent seg selv. Jeg tilbyr litt vann på flaske til maten. Tanken min er at når han blir flinkere til å drikke vann, så er det ikke farlig å hoppe over et puppemåltid når jeg skal bort, så lenge han får det resten av dagen! Dessuten fungerer det som en fin overgang. Mitt mål er å amme han til han selv mister interessen! Du er jo ikke på fest hver dag, så mitt tips er å venne han til kopp/tutekopp/flaske e.l. ved å gi han litt vann etter måltidene (tar tid altså), så kan du evt gi mm på kopp når du skal ut!
Gjest JuniGull10 og mange drømmer... Skrevet 10. januar 2011 #6 Skrevet 10. januar 2011 Jeg fortsatte og jeg syns amminga har blitt mye lettere etterpå! Det var liksom ikke noe struktur på amminga før og jeg følte at han skulle ta seg en liten sipp hele tiden. Da var det vanskelig å beregne mengde før vi skulle ha barnevakt eller faren skulle være alene. Men alt forandret seg når vi begynte med fast føde og jeg syns ammingen har blitt lettere. Han spiser 2,5 måltid og ammer 4-5 ganger om dagen (morgenen, før - lunsj, middag og kvelds, og stort sett en gang om kvelden). Han har nattavvent seg selv. Jeg tilbyr litt vann på flaske til maten. Tanken min er at når han blir flinkere til å drikke vann, så er det ikke farlig å hoppe over et puppemåltid når jeg skal bort, så lenge han får det resten av dagen! Dessuten fungerer det som en fin overgang. Mitt mål er å amme han til han selv mister interessen! Du er jo ikke på fest hver dag, så mitt tips er å venne han til kopp/tutekopp/flaske e.l. ved å gi han litt vann etter måltidene (tar tid altså), så kan du evt gi mm på kopp når du skal ut!
Stolt_mamma* Skrevet 10. januar 2011 #7 Skrevet 10. januar 2011 Hei:) Jeg fullammet til snupp var 6 mnd, men fortsatte å amme mye mens vi introduserte mat. Nå er hun snart 11 mnd og vi ammer fortsatt, riktig nok bare morgen, en gang på dagen og på kvelden. Og vi kooooser oss:) Skulle egentlig likt å kunne være litt fleksibel på kveldstid (tar ikke flaske), men jeg tenker at det går greit. Hun er jo bare liten en gang:) Vet ikke hvor lenge vi fortsetter, men det blir nok en liten stund til.
Helann og lillebror Skrevet 10. januar 2011 #8 Skrevet 10. januar 2011 Hei! Kjenner meg igjen fra eldstejenta mi, som heller ikke ville ta flaske - slitsomt! Men det er jo fullt mulig å amme 3-4 ganger daglig enda en stund og likevel gjenoppta ditt sosiale liv:-) Så snart de små er oppe i 3 faste måltider per dag skal det være mulig å nattavvenne. Og hvis hun får melk før hun legger seg, skal hun jo da kunne klare seg uten deg fram til neste morgen. Her er mini 8 mndr, spiser 3-4 måltider med fast føde og ammes ca 4 ganger på dagtid. Han er ikke nattavvent enda da, men sover relativt stabilt fra 19-23/24, så da har man jo også noen timer til å stikke av på kveldstid:-)
Mjølkekua Skrevet 10. januar 2011 #9 Skrevet 10. januar 2011 Glemte å spørre deg om du har forsøkt å gi tuppa di vann eller mm(e) av kopp? Enten med tut eller uten? Kan jo være at hun finner det mer spennende? Vi begynte med dette rundt 5 mnd, da hun var superintressert i glasset mitt med vann. Hvis det går, så er det jo egentlig ikke så farlig med flaske på dagtid i allefall. Og har du prøvd å faktisk forlate huset for å se om hun tar flaske når hun blir sulten nok? Endel barn som surver til mor har gått, og sulten melder seg for fullt. Da tar de flaske... Min gjorde faktisk det - trodde ikke hun tok flaske, men hun gjorde det når hun var sulten (nok), og pupp ikke var innen rekkevidde. Hun drakk ikke så mye i starten, men nok til at jeg kunne gå ut noen timer på dagtid. Og - gi flaske nå hun er i døs (rett etter hun har våknet for eksempel), det fungerer også ganske bra her. Masser og masser av lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå