Gå til innhold

Jeg har så lyst å bli flygeleder, MEN.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

...det blir nok litt for mye ansvar for meg. Så da tenkte jeg på AFIS-fullmektig! Men jeg aner jo ikke hva det egentlig innebærer da.

Såh, er det noen her som har denne type utdanning som kan fortelle meg litt om det??

Setter stor pris på svar:-)

Skrevet

Jeg er verken flygeleder eller AFIS-fullmektig, men er svært interessert i flyging og luftfart. Avinor har god informasjon på sidene sine, men der har du kanskje vært inne og kikket allerede? Som AFIS-fullmektig gir man trafikkinformasjon til fly og helikopter på flyplassen og i et avgrenset område omkring den, og man holder også kontroll med bakketrafikken. I tillegg er værobservasjon et sentralt punkt i jobben. Man må gjennom opptaksprøver til begge utdanningene, og de viser om du er egnet til å jobbe innenfor feltet. Simultankapasitet, logisk tenkning og selvstendighet er egenskaper som vektlegges.

Dersom du har et kontrolltårn i nærheten av bostedet ditt, kan du jo kontakte flyplassen for å avtale et møte der? Jeg har selv vært på besøk i flytårnet her hvor jeg bor, dette er noe som lar seg ordne i de fleste tilfeller. Da kan du spørre de ansatte om alt du måtte lure på, både om utdannelsen og jobben i praksis.

Lykke til med utdannelsen, det er et spennende valg du har gjort!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...