Anonym bruker Skrevet 9. januar 2011 #6 Skrevet 9. januar 2011 At nordmenn setter sofaen sin foran tv og glor non stop på fritiden. Der spiser og knuller de. Folk som ser så mye tv er tapere. Nordmenn ER tapere.
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2011 #7 Skrevet 9. januar 2011 Bykulturen. Stive som stokker og følelseskalde edru. Så strømmer de til nærmeste by i helgene for å bli drita, rote rundt og diskutere liv og død med vilt fremmede.
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2011 #9 Skrevet 9. januar 2011 Syns vi er for lite høflige og utadvendte. Da tenker jeg på hvordan vi forholder oss til mennesker fra andre land/kulturer,, (gjelder ikke muslimer, der har vi våre grunner).
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2011 #10 Skrevet 9. januar 2011 Fullstending mangel på køkultur. Nordmenn tror deres at deres tid alltid er mer verdifull enn andres og de som jobber i butikkasser og lignende har ingen kontroll på køen.
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2011 #11 Skrevet 9. januar 2011 Så lenge jeg ikke får tatt i bruk en gode av skattebetalerenes konto, så skal ingen andre det heller. Så det så!!
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2011 #13 Skrevet 9. januar 2011 Jeg opplever at (vi) nordmenn krever armslag og plass mentalt. Noen vil kanskje tolke dette til at nordmenn er kalde og upersonlige, men jeg liker det altså. Det jeg ikke liker er at folk tilsynelatende ikke bryr seg om 'fremmede' mer. Man trenger ikke hilse på naboen, ser ikke engang på personen som sitter i kassa på Rema, tilbyr seg ikke å hjelpe folk som tydeligvis trenger en hjelpende hånd. Jeg ble helt tatt på senga da en hyggelig dame hjalp meg i butikken (full handlevogn, 2 åring og barn på 8 mnd som slo seg helt vrang). Jeg har aldri vært så takknemlig før! ...men så var hun altså ikke norsk heller.
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2011 #14 Skrevet 9. januar 2011 Selvsentrerte bortskjemte egoister ute av stand til å kalle en spade for en spade.
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2011 #15 Skrevet 9. januar 2011 Den aksepterte hverdagsrasismen. "Jeg er ikke rasist, jeg er rasebevisst."
☆☆☆ Skrevet 9. januar 2011 #16 Skrevet 9. januar 2011 Mangelen på respekt for andre, herunder andres meninger..
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2011 #17 Skrevet 9. januar 2011 Interessant. Det overrasker meg at mange trekker fram personlighetstrekk hos enkelte, mangel på folkeskikk og sosial stølhet som norsk kultur. Med norsk kultur så tenker jeg på helt andre ting: folkeeventyr, musikk, tradisjoner, litteratur, osv. Jeg vet at begrepet kultur også til en viss grad beskriver holdninger og sedvane, men helgefylla som norsk kultur? Eller at man ikke hilser på gud og hvermann på gata i Oslo? Det er faktisk forsket på at folk på landet og folk i byene forholder seg helt ulikt til omgivelsene sine, rett og slett fordi det er alt for mange impulser i en by til å ta inn alt. Derfor skjermer hjernen seg og siler bort detaljer på en helt annen måte enn hos de som bor på landet. Det er derfor "bønder i byen" synes at byfolk er kalde, men gi dem et halvt år i studentbyen på Sogn, så er de også slik. Tror dere alle som bor i Paris, New York, London, Hong Kong er annerledes? Så det er neppe et utslag av norsk kultur. Det jeg liker minst ved norsk kultur er at vi er så lite bevisst på deler av den at den er i ferd med å glippe ut av hendene våre. Hvor mange kan folkeviser og synger de for barna sine, eller ivaretar norske mattradisjoner? Vi sluker "rått" ting fra utlandet fordi det er så "flott" og ser ikke hvor eksotisk mye av vår særegne kultur er i andres øyne. Hvor mange restauranter serverer norsk tradisjonsmat i Norge, og hvor mange serverer italiensk, kinesisk eller indisk tradisjonsmat? Men for all del...janteloven kan vi gjerne legge på is...
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2011 #18 Skrevet 9. januar 2011 Snobberiet. At så mange tror at det å ha det nyeste og dyreste er det som er viktig i livet. Jeg får nesten lyst til å gråte med tanke på hvor utrolig overflatisk alt er blitt de siste 20 årene.
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2011 #19 Skrevet 9. januar 2011 Drikkekulturen..... Men forøvrig er jeg glad i det meste som er av norsk kultur og tradisjoner! (selv om langeleik og hardingfele i timesvis ikke akkurat passer meg så godt...) Det er så flott at vi har tillit til hverandre og har et system bygd på tillit, håper vi får ha det i mange år til! (jada, vet det er svakheter, men grunnprinsippet....)
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2011 #20 Skrevet 9. januar 2011 Kvinneundertrykking! I den form at kvinner ikke lengre skal få lov å kun være kvinne, men skal være mann samtidig. Kvinnen skal undertrykke sine morsfølelser, jobbe 100 % utenfor hjemmet, 50 % i hjemmet og 70 % i sosiale settinger. Samtidig skal hun være velstelt, atletisk, kostholdsekspert, fotballtrener, karrierekvinne og ha umenneskelig med overskudd til å takle alle aspekter i livet.
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2011 #21 Skrevet 9. januar 2011 Hvordan man oppfører seg, handlingsmønster som går igjen i en befolkning som er norske, holdninger, tenkemåter osv må da vel kunne kalles kultur. Jeg mener det. Folkeeventyr ser jeg på som kulturarv, men det er ikke først og fremst det jeg tenker på når man snakker om kultur. Er forresten enig i at janteloven, reservert oppførsel mot hverandre, helgefylla/drikkemønsteret og køkulturen her ikke er noe jeg liker å assosiere meg med.
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2011 #22 Skrevet 9. januar 2011 Du har åpenbart ikke kunnskap om hva kultur egentlig er, 18:20. Kultur er en del av deg så naturlig at det er vanskelig å vite hva det er, ikke nødvendigvis folkeeventyr, brunost og ostehøvelen. http://no.wikipedia.org/wiki/Kultur
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2011 #23 Skrevet 9. januar 2011 Uhoeflighet og manglende vilje til aa hjelpe andre. jeg bor i utlandet i en ganske stor by og det er ikke slik her i det hele tatt. Her har de kultur for aa hjelpe andre paa en helt annen maate, baade med stoerre ting og med hverdagslige ting.
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2011 #24 Skrevet 9. januar 2011 Signerer det å ikke bry seg om fremmede...
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2011 #25 Skrevet 9. januar 2011 Jaha? Leste du linken din før du la den inn? " Kultur brukes spesielt for å betegne menneskelig aktivitet i samfunnet, til forskjell fra for eksempel natur. Kultur, i denne sammenhengen, er resultatene og oppnåelsene av en periodes, et samfunns eller en gruppes samlede åndelige og materielle virksomhet (på et visst trinn, og som befolkningen oppfatter som felleseie), ofte særlig om vitenskap, opplysning, kunst, litteratur eller religion. Kultur er også TIL EN VISS GRAD holdninger, verdier og normer som er rådende hos en viss gruppe mennesker eller en organisasjon." ( min utheving) 18.20
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå