Gå til innhold

Da har jeg født en liten prins!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja da ble de jammen min tur også! 6 januar, på termin kom prinsen vår!

Siden min første fødsel skjedde med vannavgang og harde rier visste jeg egentlig ikke hva er "normal" fødsel var. Den gang poppet gutten ut 6 timer senere, og jeg revnet helt bak. Fikk betennelse i stingene som jeg gikk med i mange uker, gikk altså med feber konstant. Det tøt ut betennelse fra alle åpninger, rett og slett en grusom opplevelse. Fikk ikke avføring uten smerter før etter 9-10 mnd.

Dette var alle obs på denne gangen da det var traumatisk for meg. Jeg hadde ytret ønske om å bli klipt for å begense muligheten for betennelse. Og ytret ønske om at alle var obs på at jeg ikke skulle ha det slik denne gangen.

Slimproppen, eller noe av den gikk søndag 2 januar. Kjente etter hvert lille tegn på noe mer modning. Natt til 4 januar murret det lett. Neste dag kom mer av slimproppen, blank og veldig flytende. Gikk med bind hele tiden, da det var litt mer slim enn forventet!

5 januar gikk forbi med mere slim. Om natten murret det også i en periode på 2 timer.

Våknet av vekkeklokka og kjente det murret litt mer morgenen 6 januar. Men enda så lite at det ikke kunne sidestilles med menssmerter.

Fikk storebror på skolen og la meg på sofaen uten smerter og leste her inne på 3. trimester. Sovnet etter en stund.

Våknet 10.30 av en telefon og kjente nye murringer. Disse lignet helt vanlige menssmerter, ikke vondt men bare ubehagelige.

Samboer ringte kl 11.00 og sa at han hadde mulighet for å dra hjem nå, hvis jeg trodde noe var på gang.. nja, sa jeg - vet ikke helt, men du kan jo bare komme hjem "just in case". (Det var 2 timers reisevei)

Jeg la på og så litt på tv. 11.30 tok murringene seg litt opp. Jeg fant ut det var greit å gå i dusjen. Hadde med pcen på badet og registrerte rier samtidig. Smertene ble litt etter litt lik kraftige menssmerter. Jeg sminket meg, dollet meg opp med skjørt, nappet bryn - ja egentlig helt dagligdagse ting mellom riene. Noen var 14 min, andre 1,5 min i intervall. Forsto ikke det der, trodde ikke jeg hadde rier, for det så - så rart ut. Ikke noe regelmessighet!

Rundt klokken 13.30 kom samboer og storebror inn døra. Da hadde jeg pustet meg lett gjennom 3 rier. Så nå sa jeg sykehuset neste!

Storebror ble sendt avgårde i taxi og 13.45 kjørte vi til sykehuset.

Hadde et langt opphold mellom riene og vandret inn på sykehuset uten noe problem. Kom opp på fødeavdelingen og møtte en vegg av mennesker uti gangen. Det var fotografering og jeg måtte sitte å vente på ledig registreringsrom. Småirritert der og da, for jeg hadde ikke lyst på en ri foran 20 pappaer, søsken og nybakte mødre!

Men det kom ei, og pustet som besatt!

Det ble plutselig ledig rom til meg og de undersøkte meg tvert. Joda, 6 cm åpning! Hæ? sa jeg, det er ikke mulig, har jo ikke hatt vondt jo!

Fødestua neste! sa jordmor og sa vi måtte gå tvert.

Ville ligge i senga å føde, det følte jeg var trygt sist fødsel. Fikk en liten runde med registrering av rier og på disse 20 min var det hele 3. En vondere enn de jeg hadde hatt før, men jeg pustet meg godt igjennom den ved rask pust. Fant ut at det var bedre å nesten hyperventilere ved forrige fødsel, og bare tenke. "Pust fort, pust fort!" Fokuserte på annet enn smerten.

Noen få rier kom den nærmeste timen, maks 6. Jeg flirte og pratet som vanlig mellom disse lange pausene. Trodde dette kom til å pågå til kvelden.

Jeg spurte jordmor om jeg skulle ha klyster? Nei..trenger du det da, spør jordmor. Nei... det visste jeg ikke så da tok jeg ikke.

Nå var klokken 15.35.

Jordmor sjekket meg og jeg hadde 7-8 cm åpning. Jeg kjente sterk trykketrang, men fikk beskjed at det var fordi vannet ikke hadde gått.

Ett par sterke rier - og vannet poppet ut!

Jeg må presse! ropte jeg. Jordmor ordnet alt klart og jeg måtte legge meg på ryggen. "Nå setter jeg 2 akupunkturnåler i mellomkjøttet for å begrense revning, vi ønsker ikke å klippe deg for det kan gjøre ting verre"

Nålene svei forferdelig, det var vondt! Sier kanskje litt om hvor lite smerter jeg hadde generellt..

Jeg måtte presse og kjente barnet skli nedover. Hadde ikke smerter, så det var en rar følelse!

Jordmor holdt en klut med varmt vann over nedre del av åpningen for å begrense revning. Jeg fikk beskjed om å ikke presse på neste ri, og jordmor presset hodet litt inn igjen.

Ved neste ri skulle jeg bare ta i, - for nå kommer gutten!

Og vips var jeg blir mamma! klokken 15.50!

Takknemlig for å ikke tatt klyster for da hadde det vel skjedd i doskåla..

Jeg revnet 1 cm. Herregud, det er jo bare pyntesting det!

Når morkaka skulle ut, fikk jeg beskjed om å sette tommelen i munnen og blåse lett - sånn som i ei fløyte. Og tok ikke i, men morkaka skled rett ut, synes det var fasinerende! Ingen smerter ved det over hodet.

Lille prinsen var 49 cm og 3360 g. Helt perfekt:D

Sitter igjen med minnet om en altfor lett fødsel! Dette var ikke "en dags hardt arbeid".

Jeg som trodde jeg kunne få prøve badekar denne gangen:p yeeey..

Jeg har nok hatt en ekte "drømmefødsel", og jeg håper dere alle kan få muligheten, for det var jo bare helt syyykt!

PS: den eneste smertelindringen var en rispose på korsryggen under de største riene;) som var helt overkommelig uten.

Vi dro hjem i går, det var så kjedelig på sykehuset:p Så nå koser vi oss alle sammen og storebror er veldig stolt!

Til alle dere vordende mødre som venter spent - jeg kaster masse smertefrie rier deres vei!!

Lykke til!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oi oi oi, dette hørtes jo ut som en drømmefødsel! :) Så bra at de klarte å forhindre at du revnet mer da! :) Gratulerer så masse :))

Skrevet

Gratulerer så masse med gutten :-)

Så flott at du fikk en så fin fødselsopplevelse denne gangen ! :-D

Skrevet

Å gratulerer! Så bra det gikk så m ye bedre denne gangen =) kos dere!

Skrevet

Gratulerer med prinsen... hørtes ut som en drømmefødsel ja...

tar imot de smertefrie riene og legger de på vent en stund...

Skrevet

Gratulerer!! :)) Håper jeg er like heldig med min fødsel :)

Skrevet

For en flott fødselen:-) gratulerer....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...