LittLykkelig Skrevet 9. januar 2011 #1 Skrevet 9. januar 2011 Vet det er dumt og at "det meste er normalt" utviklingsmessig, men jeg har begynt å føle at min er litt seint ute.. Virker som om alle de andre på 7 mnd kan krabbel eller åle seg, mens min ikke gjør det.. Tror ikke han kan åle seg direkte iallefall, selv om han beveger seg rundt omkring (ruller, vender seg osv). Er det meningen at jeg skal trene masse med han? Blir også litt forvirret siden mange sier han ikke må sitte mye før han kan sitte selv. Men hvis han aldri sitter, hvordan skal han lære å sitte? Og hvis han aldri kan ha belastning på bena, hvordan skal jeg da vite om han kan stå? Føler meg så dum og uvitende. Og er redd for at jeg gjør for lite med han, stimulerer han for lite osv. Kan ikke ha han på gulvet hele dagen, han gråter etter 10 minutter. Vil selvsagt ikke være en sånn mor som ser prestisje i at barnet er tidlig ute og øver fra morgen til kveld. Vil bare hans beste og er redd for at han ikke får det han trenger
Hanna30 Skrevet 9. januar 2011 #2 Skrevet 9. januar 2011 Høres ut som min! Han kan heller ikke krype eller krabbe, og ruller bare fra mage til rygg, ikke fra rygg til mage. Jeg trener med ham jeg da. Vet det er mange som sier de ikke skal gjøre noe som helst før de kan det selv, men tenker som deg, at de trenger vel stimuli? De lærer jo selvfølgelig ting av seg selv til slutt også, men trening skader ikke vel? Helsesøstra mente iallefall jeg skulle stimulere til at han snur seg, og at han gjerne mptte få "hoppe" i fanget, sånn opp og ned fra bøyde knær til å stå oppreist (mens jeg holder et godt tak selvfølgelig). Og broren min som er lege driver og setter han opp i all mulige stillinger så jeg må si fra til ham til slutt at jeg synes det blir vel stor belastning på babyen;) Det ler bare broren min av og sier at de ikke tar skade av det i det hele tatt! Det er vel litt overdrevet det at de ikke skal sitte/stå/rulle før de gjør det av seg selv. Alt er jo med måte, de advarer kanskje for at folk ikke skal overdrive? Man merker som mor selv hva babyen tåler og ikke, jeg stoler på meg selv jeg! Stimulerer en del, og så får han ligge og leke og trene selv også en del. En gylden middelvei!
stearin Skrevet 9. januar 2011 #3 Skrevet 9. januar 2011 De fleste barn krabber vel når de er 9-10 mnd gamle. Jeg krabber mye rundt på gulvet nå som datteren min er kommet opp i krabbestilling. Jeg tror jeg har vært nyttig, for idag klarte hun å løfte ene benet opp og frem. Men det ble med det:) Du skal nok ikke stresse så mye med det, og jeg vet ikke hvordan man kan trene med en baby? Babyer rører seg jo selv når de ligger på gulvet, tror det holder med litt demonstrering. Jeg så ingen vits i å demonstrere krabbing før hun kom opp i krabbestilling. Men du kan jo prøve å leke litt med han:) Synge og finne på nye ting. Jeg og min datter finner stadig på noe nytt, f.eks. ta en helt tilfeldig leke og gjemme den under min hand osv. Har henne også i bilstolen slik at hun kan få se andre ting enn lekekroken, da er hun med på kjøkkenet når jeg rydder og styrer der, hun får leke med noen kjøkkenting (hun merker fort at det ikke er leketøy, så slikt er spennende for henne). Hun er også med når jeg dusjer, både i bilstol og inne i kabinettet:) Ble veldig rotete det her, men håper du fikk noen tips til hva dere kan gjøre:) Sitting vet jeg ikke så mye om, men min datter på 8 mnd sitter ihvertfall til hvert måltid. Da sitter hun omtrent et kvarter om gangen. Ellers sitter hun jo på fanget mitt, og på magen min når jeg ligger på rygg.
bitthen Skrevet 9. januar 2011 #4 Skrevet 9. januar 2011 Min er rundt 7 mnd. Kan bare rulle fra rygg til mage, og blir da vanvittig sur og frustrert fordi han ikke kommer seg framover. Han greier ikke komme seg rundt, fordi han ikke kan rulle, åle eller krabbe. (noen finner jo aldri ut av rullingen) Jeg trener vel kansje litt med han, han har kjempesterke bein, og vi trener på å stå og hoppe og herje litt. Han sitter jo ikke selv, men det er ofte han sitter feks i fanget, lener seg forover i fanget og tar på tærne mens jeg støtter litt. Han sitter også litt i vogna på nederste stillet (skjønner ikke greia med at de ikke kan gjøre det i sportsvogna når de kan gjøre det i bilsetet?) Jeg skjønner liksom ikke hvordan de får trenet musklene om de ikke får lov og sitte og stå litt. Håper på et vis at han snart kommer seg litt fremover, er vondt å se på hvordan han strever lille gullet. Og så er det litt frustrerende at "alle andre" greier det, men ikke han
LittLykkelig Skrevet 9. januar 2011 Forfatter #5 Skrevet 9. januar 2011 Hehe bruker å stimulere han altså! Men det er mest synging, lese bok, samtale og lek. Bør vel kanskje sitte mer sammen med han på gulvet siden han holder ut så kort der alene. Dagen går så fort og man har jo som oftest endel å gjøre i huset også.. Jaja. Godt å høre at ikke "alle" åler og kryper i allefall. Man vil jo ikke at barnet skal være "unormalt" selv om det er stygt å si.. Har begynt å la han sitte i tripp trapp ved måltid og merker at han stadig blir sterkere i ryggen. Nå, på noen dager, har han begynt å sitte selv i noen minutter. Balansen blir bedre og bedre, men jeg tror det er fordi vi har begynt å øve. Han ville jo aldri fått god balanse dersom vi aldri øvde?? Trodde alltid han var så tidlig ute motorisk, og har måttet innse at det ikke er tilfelle. Men så lenge han kan komme seg litt rundt før barnehagestart (når han er 14 mnd) så er det vel ingen problemer med å være litt bedagelig..
Gjest JuniGull10 og mange drømmer... Skrevet 9. januar 2011 #6 Skrevet 9. januar 2011 Jeg har ikke øvd med guttungen på noen måte, men jeg har latt han ligge masse på matten sin og jeg har ofte ligget ved siden av han og holdt han med selskap. Noen ganger synger jeg for han, andre ganger ligger jeg å f.eks leser avisa og bare er der ved han liksom, men direkte øving har vi aldri gjort. Men i går gjorde jeg det! Han "åle-krabba" for første gang, så syns det var litt artig (krabbet med et strakt ben og et bøyd), da tok jeg en ball og krabbet ved siden av han og skjøv ballen foran han mens han ivrig fulgte etter. Jeg er opptatt av at ting skal skje naturlig i barnets tempo, men vi som foreldre må legge tilrette for det, f.eks. ved å la ungen ligge på en matte og ikke sitte i en vippestol, derfor har min så og si ikke rørt vippestolen. Men det er mulig jeg er heldig da, for han trives veldig godt på matten nemlig. Men jeg vet ikke, det er kanskje noen ulemper også? Min er så vant med å ligge på rygg, så han trives ikke særlig på fanget og han tar ikke sit-ups i vognen slik mange opplever at ungen gjør. De må jo vite hva det er å sitte, for at de skal kunne gjøre det selv? Når det gjelder å stå, så har jeg fått beskjed om at man skal øve på å stå på et mykt underlag, f.eks i fanget. De skal trene opp styrken i bena, men de skal ikke stå på et hardt underlag, da ryggen deres ikke er sterke nok til den belastningen ennå.
2010 Mammaen Skrevet 9. januar 2011 #7 Skrevet 9. januar 2011 Jeg kryper heller ikke med min gutt. Tror han bare må finne ut den teknikken selv.. Foreløpig kommer han seg rundt ved å åle seg og snu seg rundt i ring og sidelengs, skyver seg bakover og ruller. Opp med rumpen kan han ikke. Gutten vår sitter veldig fint, så selv om det ikke anbefales lar jeg han sitte og leke for seg selv på gulvet. Han er jo ikke i nærheten av å komme seg opp fra magen til sittende enda, men han elsker å sitte på gulvet med lekene sine. Han har jo mye større bevegelsesfrihet da og får lekt litt mer ordentlig, får mer oversikt over det som ligger på gulvet og kan se oss bedre. Problemet når de sitter for mye er jo at de ikke får øvd på å krabbe for de har det jo så fint der de sitter og jeg ser jo at det kan være et lite problem... Jeg lar han derfor ikke sitte hele "hele dagen" men setter han opp litt når han er lei av å ligge på magen. Det vi øver på litt på er å gå. Han har skjønt at han kan bevege seg ved å gå på bena sine, så vi tar noen turer over gulvet noen ganger for dagen :-) Det synes han er gøy!
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 9. januar 2011 #8 Skrevet 9. januar 2011 Jeg trente aldri noe som helst med eldstejenta, men likevel var hun helt gjennomsnittlig når det gjelder motorisk utvikling; begynte å sette seg opp selv og åle 8,5 mnd gammel (før det rullet hun seg avgårde istedet, sikkert derfor hun var litt treg med ålingen), begynte å krabbe 9 mnd gammel og de første skrittene alene tok hun ved 11 mnd. Og som sagt- aldri trent noe som helst med henne, dette er ting de finner ut av seg selv, eneste jeg har hørt er at man kan legge spennende leker el lign et stykke foran dem, for å oppmuntre til åling. Å øve på å sitte alene på gulvet har ikke noe for seg før de klarer å komme seg opp dit selv; det kan faktisk virke mot sin hensikt fordi man risikerer at de blir rompeakere istedet for krabbere, og det er ikke særlig bra eller ønsket heller. Når det gjelder å stå og gå, er det heller ikke anbefalt å trene dem så mye på dette; de vil selv dra seg opp i stående stilling når muskulatur og skjelett er klar for det og tåler belastningen det medfører, og ifølge fysioterapeuten burde man ikke bruke gåvogn noe særlig heller, før de klarer å gå noen skritt på egenhånd uten støtte (dette hadde med balansen å gjøre, at de bør lære seg å gå alene uten støtte før de går så mye MED støtte) La barna ligge mye på gulvet og eksperimentere og prøve seg fram, det er gjerne det beste- da vil de plutselig knekke krabbekoden, sette seg opp selv og etterhvert løpe avgårde, og VIPS så savner man tiden der de bare lå pent og pyntelig på matta si, og var litt enklere å passe på hehe;)
Canari Skrevet 9. januar 2011 #9 Skrevet 9. januar 2011 Mini her er 6,5 mnd og har ikke rullet ennå, og knapt beveget seg sidelengs i mageleie. Det er også helt normalt. Nå er dette nummer to (med nr 1 var jeg stressa da hun ikke rullet før 6,5 mnd :-)) Vi øver myyye, så det er ikke det det står på!
Mjølkekua Skrevet 9. januar 2011 #10 Skrevet 9. januar 2011 Hei! Dette innlegget er midt i blinken for meg ;-) jeg har ei jente på 7 mnd som ikke er av det "kvikke" slaget. Hun er derimot verdens blideste jente! Hun kan ligge på gulvet alene lenge og synes der er topp. Hun blir ikke frustrert når hun ikke kommer seg framover, da går hun bare i store sirkler og litt bakover, så kommer hun seg til noe "spennende" til slutt. Jeg har i det siste "trent litt" med henne, stimulert ved å legge ting foran henne utenfor rekkevidde, men da snur hun seg bare i sirkel ;-p hun kan sitte stødig, men vil bare opp og stå, så hvis jeg setter henne på gulvet kaster hun seg bakover i et forsøk på å komme seg opp i stående. Hun hopper på fanget mitt, og "går" skritt med støtte under armene. Skikkelig sterk! Men krabbe... Nei, ikke i nærheten;-/ Hun ruller begge veier, og har strake armer når hun ligger på magen. Litt frustrerende, siden storebror krabbet v 6 mnd og satte seg opp ved 6,5. Tipper at hun kan gå nesten før hun krabber - for det er DET hun vil - og bare det... Kommer når det kommer. Husker med storebror at jeg forbannet denne tidlige krabbingen, for han var over alt på et blunk, og en fare for seg selv og omgivelsene ;-p må vel kanskje bare nyte det at hun har lav framkommelighet enn så lenge.
tromsøjenta Skrevet 9. januar 2011 #11 Skrevet 9. januar 2011 Godt å lese at det er flere som tenker på dette. Min gutt er nok heller ikke av dem som er tidlig ute motorisk sett... Synes de andre i barselgruppa er kommet mye lengre enn han i utviklingen. Mini kan rulle fra rygg til magen og gjør det med en gang vi legger han ned. Men han kan ikke rulle tilbake. Han kan rotere litt rundt når han ligger på magen, men er ikke i nærheten av å krabbe. Han kommer seg hverken framover eller bakover. Han er heller ikke i nærheten av å sitte selv. Prøver å la han ligge på gulvet, men han har liten tålmodighet til det, også om jeg leker sammen med han. Det er vel den eneste "treningen" vi gjør. Har et par ganger prøvd å løfte litt på rumpa hans når han ligger på magen, men det var selvfølgelig helt meningsløst, hihi:-) Han kan løfte litt på rumpa selv. Siden han sutrer mye på gulvet blir det til at han sitter en del på fanget, men da får han god støtte i ryggen. Han sitter litt i vippestol, men mest i forbindelse med måltider (tilbereding og spising). Høystol er han ikke sterk nok til enda. Det hender han får stå litt i fanget, men ikke i noen stor grad.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå