Gå til innhold

Hjemmelaget middag - min oppskrift og eksperiment :-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte jeg skulle begynne og lage mer hjemmelagt middag nå som gutten begynner å bli større, og glassene ikke er billige lenger ;-)

Siden flere her inne har spurt litt om tips og oppskrifter tenkte jeg at jeg skulle dele det jeg har laget i dag. Laget en litt større porsjon som jeg har tenkt å fryse ned porsjonvis og ta opp og varme.

Fiskeboller med hvit saus.

Ingredienser:

4 poteter

2 store gulrøtter

1 boks fiskeboller (hermetiske brukte jeg)

ca 4 dl mme

en dæsj med maizena

(litt gurkemeie, eller karri til krydder eventuelt)

Skrelte og kokte grønnsakene og satt de på koking. Tok frem en liten kjele med ca 4 dl kaldt vann og kokte opp. Blandet i mme pulveret (tok ca 2/3 av det som brukes til ferdig blanding). Blandet det med en visp, og tilsatte litt maizena. Kokte dette forsiktig opp under omrøring til det fikk en passe konsistens. Hadde oppi bittelitt gurkemeie i sausen. La så forsiktig nedi fiskebollene (var 2 igjen) fra boksen. Ferdig.

Når grønnsakene er ferdig kokt kan man enten mose alt sammen med en gaffel for litt grovere konsistens, eller i foodprosessor for helt glatt konsistens.

Lillgutt ligger og sover så han har ikke smakt det hele enda, men det ser veldig bra ut synes jeg! Skal gi en tilbakemelding om hvordan det ble mottatt.

Det hele tok forresten 15 minutter å lage (da er ikke poteter og gulrøtter helt kokt men alt annet var helt klart).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det gikk ned på høykant! Har aldri spist opp middagen sin så fort før.. Det smakte utrolig godt må jeg si selv også ;-) Men jeg vil gjøre noen justeringer i oppskriften.

For mye fiskeboller i forhold til resten, så neste gang blir det:

6 poteter

3 gulrøtter

8 dl mme

2 ss nøytral olje eller margarin uten salt/melk kan med fordel tilsettes da dette er et måltid som er nesten uten naturlig fett.

Min gutt spiste forresten 1 potet, 1/2 gulrot og 2 fiskeboller. Han er 71/2 måned. Moste det med gaffel.

Skrevet

Hmm, dette må jeg prøve:) Har lenge tenkt å lage middag, men har ikke funnet en oppskrift som passer oss:P Jenta mi er litt kresen og vil helst ikke ha noen biter i maten sin enda, men hun blir jo større. Fiskeboller er jo enkelt å mose:) Hva gjør du med kraften som blir igjen? Tilsetter du noe av dette også?

Skrevet

Nei, jeg brukte ikke den for den er så salt synes jeg og det er jo egentlig mer enn nok salt i fiskebollene. Man kan eventuelt bruke noe av kokevannet fra grønnsakene i sausen f.eks. for å bevare enda mer vitaminer :-)

Kjempeenkelt å finmose ja, og enkelt å få litt grovere most når de blir litt større også.

Gleder meg til jeg og lillegutt skal spise fiskeboller sammen med ordentlig hvit saus! Pappaen i huset liker det ikke, så vi har det jo aldri, men så godt jo!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...