*Frøken Lykkelig med ♂* Skrevet 9. januar 2011 #1 Skrevet 9. januar 2011 Idag tidlig var vi på legevakta etter en lang natt med mye slit. Lille gutten vår har falsk krupp. Dette hørte legevakta på tlf i går kveld, men det ble så ille på morgenen at vi tok han med ned. Hverken han eller vi har sovet noe i natt så nå endelig ligger han på sofaen med pappaen sin å sover. Noen som har erfaringer med falsk krupp? Vet vi skal være ute med han om det blir for ille... de vi møtte på må jo lure på om vi er gale siden vi var ute å trillet barnevogn kl 0100 i natt Senga hans er tatt inn på rommet vårt, men der har han ikke vært stort i natt. Han har sittet på fanget til pappa og sovet litt stakkar. Hvordan er det med mat nå? Hvordan og hva kan vi få i han? Han er ikke glad i vann, spytter det ut. Prøvd med eplejuice,det har han drukket litt av før. Men ingen suksess nå.. Noen som vil dele erfaringer? Tips mottas med takk:)
LilleBanan blir storebror Skrevet 9. januar 2011 #2 Skrevet 9. januar 2011 Hei. Vi er på vei ut av noen heftige dager med falsk krupp på jenta vår. Det hjelper å heve hodeenden på senga litt. Ellers har hun spist litt kald fruktpure, melk har hun også fått i seg litt av. Vi var på legevakten på fredag og da fikk hun 8 tabletter med betapred som er en engangsdose. Har ikke hatt feber etter det men hosten har ikke bedret seg før nå men er fortsatt ganske ille. Vi har kjøpt Bisolvon hostesaft til henne, det har hjulpet. Må konsukteres med lege om barnet er under 2 år. Storebror hadde falsk krupp da han var 8 mnd og da fikk vi ingenting. Nå var lille snuppa en del værre og legen ringte vårs dagen etter vi hadde vært der for å høre hvordan det gikk med henne. Han sa han egentli burde sendt a på barneklinikken for å få forstøver Hun hadde litt pusteproblemer, kunne kasnkje være RS-virus (hyggelig lege som ringte oss opp dagen etterpå da) Men nå er hun altså på bedringens vei. Jeg ville styrt unna alt for varme drikker og prøvd med Bisolvon, samt heve hodeenden på sengen litt og ha det kjølig på soverommet. Håper lillemann snart blir bedre
LilleBanan blir storebror Skrevet 9. januar 2011 #3 Skrevet 9. januar 2011 Hei. Vi er på vei ut av noen heftige dager med falsk krupp på jenta vår. Det hjelper å heve hodeenden på senga litt. Ellers har hun spist litt kald fruktpure, melk har hun også fått i seg litt av. Vi var på legevakten på fredag og da fikk hun 8 tabletter med betapred som er en engangsdose. Har ikke hatt feber etter det men hosten har ikke bedret seg før nå men er fortsatt ganske ille. Vi har kjøpt Bisolvon hostesaft til henne, det har hjulpet. Må konsukteres med lege om barnet er under 2 år. Storebror hadde falsk krupp da han var 8 mnd og da fikk vi ingenting. Nå var lille snuppa en del værre og legen ringte vårs dagen etter vi hadde vært der for å høre hvordan det gikk med henne. Han sa han egentli burde sendt a på barneklinikken for å få forstøver Hun hadde litt pusteproblemer, kunne kasnkje være RS-virus (hyggelig lege som ringte oss opp dagen etterpå da) Men nå er hun altså på bedringens vei. Jeg ville styrt unna alt for varme drikker og prøvd med Bisolvon, samt heve hodeenden på sengen litt og ha det kjølig på soverommet. Håper lillemann snart blir bedre
*Frøken Lykkelig med ♂* Skrevet 9. januar 2011 Forfatter #4 Skrevet 9. januar 2011 takk for svar og tips. hodeenden i senga er hevet(den gamle sommerdyna hans er brettet og lagt under madrassen) og det har vært kjølig på soverrommet i hele natt. Men han har ikke sovet stort. Han har tatt igjen litt søvn i dag, men er fortsatt utmattet. Hosten og pusten er ganske ille. Var en tur på legevakten i stad og fikk adrenalin (sånn i pustemaske)både da og i natt da han var der. Det er kortvarig og virker bare i 20minutter. Men da fikk han sovnet inn i bilen og vi kjørte en tur med vinduet oppe så han fikk luft. Og fikk sovet litt(1 time ca). Imorgen kommer svigermor en tur og avlaster oss litt. Jeg er veldig heldig sånn sett som har mamma 20min unna og svigermor som reiser 2timer for å komme å hjelpe helt frivillig. Kunne ikke klart meg uten de:) Fryktelig skummelt med den hosten og pusten de får når de har falsk krupp. Men skal jaggu meg høre med legen min i morgen om han kan komme opp så kanskje han kan få bisolvon han også. Om det hjelper så er det absolutt verdt et forsøk! hvor lenge varte dette hos dere? takk og god bedring hos dere:)
LilleBanan blir storebror Skrevet 9. januar 2011 #5 Skrevet 9. januar 2011 ja besteforeldre er uvurdelrig hjelp i slike situasjoner altså. Lilletuppa begynte å bli dårlig på onsdag, på fredag var hun ille så er hun blitt gradvis bedre. Hun vil fortsatt ikke spise noe særlig men litt blir det Stakkar lillegutten deres da, godt han fikk sovet litt i bilen Vi kjøpte Bisolvon på vaktapoteket (åpne til kl 24 her vi bor) Ringte legevakten for å få avklart om hun kunne få det. Så kansje dere slipper å vente til i morgen om dere har samme mulighet som oss til å få tak i den på kveldstid. Håper dere går en bedre natt i møte
*Frøken Lykkelig med ♂* Skrevet 9. januar 2011 Forfatter #6 Skrevet 9. januar 2011 takk:) Nå sover han faktisk litt på sofaen under vinduet i stua:) Lille gutten har to-seteren for seg selv,mens jeg og samboer må ta tre-seteren:) hehe... Han har sovet snart 1,5time nå. Pusten hans høres mye bedre ut nå, så da får han iallefall slappet ordentlig av! Håper han sover noen timer nå. Han blir jo helt utmattet stakkar. Blir nok til at vi ligger i stua i natt alle tre. Er kaldt og godt under vinduet der han ligger uansett. Blir det noe problem så får vi ta han med opp. Så satser vi på at han er bedre i morgen! Bare han får sovet litt ordentlig nå! Tusen takk for svar!!
Helann og lillebror Skrevet 10. januar 2011 #7 Skrevet 10. januar 2011 Hei! Eldstejenta vår har hatt falsk krupp mange ganger. Her er mine beste tips: - Hev hodeenden på senga MYE! Vi legger 5-6 tykke bøker under sengebeina i hodeenden, slik at hun nesten aker ned i fotenden av senga. - Ha det ISKALDT på soverommet! Ha på barnet votter, lue og jakke oppi senga om nødvendig. - Gi kald drikke! - Dersom dette ikke er nok, er det bare å sitte med dem på fanget i timevis, helst foran et åpent vindu/dør, bytte med pappaen innimellom og håpe man får sove litt. - Kortison tabletter eller mikstur eller inhalasjoner på legevakt hvis det er for ille! God bedring - det går over, men er ikke noe gøy når det står på!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå