Gå til innhold

Nyfødt og temperaturregulering

Anbefalte innlegg

Gjest Mentha og ♥Keiseren♥
Skrevet

Kjenner jeg er skikkelig stressa over om babyen har det for varmt eller kaldt. Må ustanselig sjekke under dyna, pleddet eller bodyen for å se om han er svett eller kald. Og siden vi har mye variable temperaturer i huset (har bl.a en ytterdør som trekker så trappegangen til andre etasje er kald mens stua gjerne er varm pga peisovn osv) vet jeg aldri helt hva jeg skal kle på lillegutt.

I tillegg har temperaturen en tendens til å synke i løpet av natta når ovnen brenner ut, og da er jeg livredd for at han skal bli kald.

Hvor mye/lite klær er egentlig for mye/lite? Og hva er ideell innetemperatur for nyfødte?

Hilsen småstressa førstegangsmamma :)

Videoannonse
Annonse
Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Kjenner meg igjen :-) Men man lærer seg etter hvert hva som skal til, som regel pakker man alt for mye på babyen...jeg bruker ullbody og ullstrømpebukse inne, det holder her, vi har rundt 23-24 grader inne (jeg fryser lett). Om natten har han kun bomullsnattdrakt, og rundt 20 grader på rommet. Det er bare å prøve seg frem, så finner du ut av det. Og etter som ukene går, blir babyene "flinkere" til å holde på varmen selv også. Mini her ble fort kald på føtter og hender, og kunne ikke ligge på gulvet uten å ha ytterklær på seg hehe, men det ble bedre etter hvert og nå som han er 4 mnd er det full rulle ;-)

Skrevet

Jeg har aldri målt temperaturen her inne, men fryser lett, så liker å ha det varmt og godt hehe. Små babyer blir lett kalde på hender og føtter, fordi de har litt dårlig blodsirkulasjon, men dette trenger ikke å bety at de fryser likevel. Det beste stedet å kjenne etter om de er passe varme er bak i nakken deres- er de svette/ klamme der har de for mye på seg, og hvis de er kalde der har de litt for lite på seg.

Jeg synes ull er gull nå på vintern, og bruker stort sett bare ullbody og ullstrømpebukse på jenta mi, både på dag og natt egentlig, inne og ute=) Ull regulerer tempen bra, og tåler også å bli vått av sikkel/ melk, uten at babyen blir kald på kroppen av den grunn- veldig greit og godt og varmt er det jo også.

Gjest Mentha og ♥Keiseren♥
Skrevet

Tusen takk for svar! :)

Var kaldt på stua nå (17 grader), så han fikk et ullpledd å ligge på og en dundyne over seg. Virker da fornøyd og sover godt, så satser på at det går greit ;) Kjenner igjen det med kalde hender og føtter ja, godt å vite at det ikke er noe å bli bekymret for :) Liker også å ha det varmt, men tror hormonene tar litt av innimellom her, for jeg får skikkelige hot flashes og da tenker jeg selvsagt at det samme skjer med lillegutt.

Det er vel bedre å holde for mye øye med de enn for lite, men det er nok som dere sier at det går seg til etterhvert når man får litt erfaring. I starten er jo alt skummelt hehe ;)

Skrevet

Jeg syns også dette er vanskelig!

På natta har vi finni ut at vi heller har ca 15 grader på soverommet, ettersom jeg har lest at babyer takler bedre å ha det litt for kaldt enn litt for varmt ettersom de får feber om de blir litt for varme. På natta har vi på pysj i bomull også har vi god dyne som varmer godt. Virker ikke som han er for kald eller varm. Hvis jeg setter opp temperaturen på soverommet på natta virker det som han blir mer tett i nesa, han er allerede litt forkjøla.

På dagen bruker han vanlig body og strømpebukse eller sparkebukse mye. Lettvint med alt som har føtter på så man slipper de dumme sokkene :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...