TillaMaria81 Skrevet 9. januar 2011 #1 Skrevet 9. januar 2011 Jeg fullammer, og gir i tillegg enten et glass med grønnsakspure fra Hipp eller hjemmelaget om jeg gidder i 13-tiden, også får han grøt med most banan i 17-tiden. Han legger seg 18.30 og sover til en gang mellom 23 og 01, da ammer jeg, sover så til ca kl 05, da ammer jeg men så er det morgen når jeg er ferdig med det i 05.30-06.00 tiden. Han sover i egen seng men på vårt rom. Bør jeg gi mere mat på dagtid? Han er ikke så sulten av seg, men vil alltid ha mat når han får og er veldig glad i alt. Bør man gi feks i 10-tiden om morgenen, evt før? Og hvor lang tid går det før baby er nattavvent? Vurderer gjøre det nå fra imorgen av, men gruer meg.. Trapper man først ned til kun ett måltid eller er det kutting av begge med en gang? Noen som har tips?
Christina06 Skrevet 9. januar 2011 #2 Skrevet 9. januar 2011 Har en som har fått dette siden 7 mnd, er snart 8 mnd nå: 9-10: Grøt med blåbær eller mango/banan 13: Fruktpure eller banan etc. 16-17: Middagsglass, ca 3/4 ca 20: Grøt med blåbær etc igjen Om kvelden og natta gis det pupp maange ganger, også endel gjennom dagen. Vil gjerne ha tips om nattavvenning jeg også
Fantasiløs m/ 2 vakre gutter Skrevet 9. januar 2011 #3 Skrevet 9. januar 2011 Må bare si at du fullammer ikke når du gir fast føde Min er 6 mnd og han får 4 mpltider morsmelk, to måltider grøt og 1 måltid middag og/eller frukt.. Innimellom våkner han på natta for mat.. Du må huske på at hvis du begynner å gi et måltid, så må du fortsette med det.. Pga magesekken vokser, og hvis du da "gir når du gidder" så vil han være sulten.. Ville kanskje gitt grøt til frokost om jeg var deg.. Har dessverre ikke tips om nattavvenning..
Gjest JuniGull10 og mange drømmer... Skrevet 9. januar 2011 #4 Skrevet 9. januar 2011 Guttungen her er 7 mnd neste helg, men jeg svarer da jeg ikke tror vi kommer til å gjøre store forandringer på en stund. Han ammes om morgenen, før formiddagsgrøten, før middagen (spiser ca 1/2 glass, ca 100g middag) og stort sett før kveldsgrøten. Han har så og si nattavvent seg selv, men jeg ammer han stort sett 1 gang om kvelden, da han ikke er så intr. i puppen om ettermiddagen, så jeg ammer han 4-5 ganger om dagen og han får 2,5 måltider om dagen. Han begynte med fast føde da han var 5,5 mnd. Helsesøsteren vår mener at man trygt kan nattavvenne ungen fra de er 6 mnd, men jeg vet at andre helsesøstre sier at ungen skal være oppe i 2-3 måltider om dagen, så jeg ville heller begynt med formiddagsgrøt først. Min erfaring er iallfall at guttungen begynte å sove bedre når han fikk fast føde, selv om jeg fremdeles må opp og dytte inn smokken mange ganger... Også bør du gi 2 grøtmåltider om dagen, for å sikre seg at guttungen får i seg nok jern.
Gjest JuniGull10 og mange drømmer... Skrevet 9. januar 2011 #5 Skrevet 9. januar 2011 Jeg signerer det Fantasiløs sier om magesekken her, men jeg vil legge til at det handler om å holde blodsukkeret stabilt også. Det er mer energi i fast føde enn i mm og ungen trenger denne energien når de blir eldre fordi aktivitetsnivået øker. Jeg merker iallfall det på guttungen her, at han var skikkelig klar for fast føde, så jeg kunne ikke ha ventet lenger selv om jeg ville fullamme lenge! :-)
TillaMaria81 Skrevet 9. januar 2011 Forfatter #6 Skrevet 9. januar 2011 Vet jeg ikke fullammer, så det var feil betegnelse. Men jeg ammer fremdeles like mye som før jeg introduserte fast føde, har kun introdusert det som tillegg og altså ikke kuttet noe ned på ammingen. Ammer fremdeles hver 3 time med untak av etter leggetid kl 18.30, og innimellom litt oftere på dagtid:)
tromsøjenta Skrevet 9. januar 2011 #7 Skrevet 9. januar 2011 Hei. Jeg forsto det sånn at om du gidder å lage hjemmelaget purè får han det, hvis ikke får ha den fra Hipp i 13-tiden. Stemmer det? Vi begynte med grøt på kvelden da mini var 5,5 mnd. Hadde da spist hver andre time på natta i to måneder... Begynte med formiddagsgrøt da han var vel 6 mnd og middag da han var vel 6,5 mnd. Nå er han 7 mnd og får også et lite fruktmåltid. Slik ser måltidene ut her, med litt variasjoner selvsagt: Kl. 09-10: Pupp og grøt av ca 1 dl væske Kl. 12.30-13: Pupp og litt fruktmos Kl. 16: Pupp og middag, ca 100 gram. Kl. 19: Pupp og grøt av 1-1,5 dl væske Han legger seg kl. 20. Ammer ca tre ganger fram til vi står opp (som regel mellom kl. 07 og 08.30). Jeg lurer på om hvilken grøttype han får på kvelden har noe å si for hvor ofte han våkner for pupp om natta. Driver å tester det ut nå. Har en teori om at kanskje havregrøt med banan (?) og aprikos holder lengre enn hvetegrøt med havre. Vi har en plan om å nattavvenne om noen uker, tre kanskje. Da er han 8 mnd. Starter nok opp med f.eks. brød til lunsj da i tillegg til det han får nå. Har ikke helt planlagt hvordan nattavvenningen skal gjøres, men starter nok en helg (natt til lørdag) når mannen ikke skal på jobb. Tror vi blir å kutte alle måltidene med en gang, men tenker at det kanskje blir litt tidligere morgen. Håper det verste er over når den helgen er over. Helsesøstra til mini sa at de bør være oppe i 4 måltider når de er 8-9 mnd og at de bør få minst tre gode måltider per dag før man nattavvenner. Dette er første barn, så har ingen erfaring fra før. Jeg ville begynt med flere måltider hvis jeg var deg, uten at jeg tror du gir alt for lite nå. Du kan jo amme først og så får han spise så mye han vil etterpå. Noen babyer er jo ikke så interessert i annen mat enn mm, men det hører jo ut som din gutt spiser når han får. Lykke til!
stearin Skrevet 9. januar 2011 #8 Skrevet 9. januar 2011 Min datter er 8 mnd, men er prematur, så hun regnes som 6 mnd nå. Hun spiser en hel porsjon grøt til frokost, ca. 2 timer etter får hun mme så mye hun vil ha, men hun spiser bare 100 ml ca. Så får hun middag i 14.30 tiden eller når jeg selv spiser. Kommer an på om vi er ute på tur eller hjemme. Så grøt igjen i 17-18 tiden. Mme og vann får hun etter hvert måltid om hun vil ha. Hun får mat hver tredje time, enten mme eller mat:) Etter 19 sover hun til 07 om morgenen uten mat.
Gjest Skrevet 9. januar 2011 #9 Skrevet 9. januar 2011 Min jente 7,5 mnd spiser: ca 6.00: 230 ml mme ca 10.00: brød ca 13.00: brød og frukt, eller bare frukt ca 16-17: middag ca 19: grøt ca 22-23: 230 ml mme
Gjest Skrevet 9. januar 2011 #10 Skrevet 9. januar 2011 Kl 7 pupp og ca 240 ml mme kl 11 frukt, grøt og mme (ca 150 ml) kl 15 middag kl 19 grøt og mme + pupp Jeg ville først ha trappet ned til ett måltid, og innført mere mat på dagen. Før jeg trappet ned helt
Gjest Skrevet 9. januar 2011 #11 Skrevet 9. januar 2011 ungene sover da fra kl 9-11, og fra ca 13-15 og 19.30 - 07 Sånn ca
2010 Mammaen Skrevet 9. januar 2011 #12 Skrevet 9. januar 2011 Jeg ville også gitt mer mat på dagen. Min gutt sluttet å amme på natten da vi hadde vært oppe i 4 måltider fast føde per dag i et par uker. Trengte ikke noen avvening. Lykke til :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå