Gå til innhold

beregning av vekt ved termin??

Anbefalte innlegg

Var på 3d ultralyd idag, og legen målte jenta vår til 996 gram ( 26+1)

han sa også at utifra målinger og beregninger så vil hun være på 4kg ++ ved termin 18 april.

Noen som har fått beskjed om sånt? Stemmer dette bra?

Kjenner at dette ikke hjalp særlig på fødselsangsten min =/

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142760479-beregning-av-vekt-ved-termin/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Etter forrige svangerskap så tar jeg slike vektestimeringer med en stoooor klype salt....

Dattern min ble av 3 forskjellige leger estimert til å være MINST 3.7-3.9 kg til termin... Jeg fikk 11 dager over.. På den 10.dagen så sa legen : "å hoooo, det er ikke no liiiiiten unge der her nei!!!" Jeg så jo for meg 4.5-5 kg med en gang... :/

men jordmora mi som jeg gikk til i svangerskapet mente at, neida hun her kommer til å veie 3.3 kg til termin hun! :)

Jordmor fikk rett...... :) Emilie veide 11 dager over termin 3470 gram da hun kom til verden! :)

Husk, det er ikke antall kg på ungen som er avgjørende, det er hodemålet! :) Om ungen er 36 cm rundt hodet og enten 3.5 kg eller 4.2 kg til termin har ingenting å si da det er hodet som er avgjørende! :)

Lykkelykke til, dette går nok så bra atte!! :)

Ja, det er hodemålet som er avgjørende.

10 dager på overtid fikk jeg vite at lillejenta vår lå på rundt 4,2 kg og jeg grudde meg jo selvfølgelig til å føde en stor unge.

Hun kom ut 12 dager på overtid bare 3,5 kg. Nesten 1 kg forskjell. Skjønner ikke engang hvorfor de i det hele tatt orker estimere vekt når det ikke har noe å si. Det er jo bare skremmende å høre (spesielt for en førstegangsfødende). Om ungen er stor eller liten har ikke så mye å si for selve fødselen.

Hvis du lar deg skremme, så ikke les videre... Men min jente var 34 cm i hodeomkrets (noe som ikke er spesielt stort), men hun kom seg ikke ut selv og ble forløst med vakum likevel. Hadde hun kommet seg ut på egen hånd hadde nok alt gått helt fint, men pga sugekoppen så både revnet jeg i alle himmelretninger og ble klippet. Dette merket jeg dog ingenting til (hehe, jeg bare hørte klippelyden). Selv om dette var heftig og brutalt så kom jeg meg fint etterpå og var i bedre form enn andre venninner som hadde bare ett pyntesting osv.

Enhver fødsel er unik og vi klarer dem alle sammen - du også. Ta imot smetestillende, for det er ingen vits i å hente fram noen urkvinne og slite deg selv ut når man ikke trenger det. Epidural anbefales på det aller varmeste:) Etter mange harde timer med tøffe rier fikk jeg epidural og følte jeg kom til himmelen etter det. Da tok jeg fram sjokoladen og fikk spist litt, kom meg til hektene og fikk tullet litt med min mann som også var sliten av å se på mine smerter:)

Tro meg, du klarer fødselen du også. Når tiden nærmer seg så er du uansett så klar for å få ut ongen at du gleder deg til fødselen er over:)

Lykke til og snakk med jordmor om fødselsangst. Er hun flink så hjelper hun deg gjennom det.

Fikk beskjed om at dattera mi bare var mellom 2 og 6% over normalen. Siste ble målt i uke 35 og da sa de at hun var 6% over normalen. At hun kom til å veie 3700g ved termin og at hodeomkretsen hennes var sånn ca. 33cm.

Sønnen min som kom først var altså 4520g,52cm og 39cm rundt hodet.

Uansett..

Hun var 4770g,52cm og 38cm rundt hodet. 2dager over termin.

Hun var 36% over normalen.

Så jeg tar virkelig vektestimering med en klype salt:p

Hei:)

Jeg var på 3D i forrige svangerskap når jeg var 26+4 og da ble jenta mi estimert til å være 1184gram og de sa hun kom til å være litt over gjennomsnittet når hun ble født.

Hun var 4035gram og 35,5cm rundt hodet og 51cm lang;)

Ta dette med en klype salt! Min første ble på termin anslått til å være 3700 g. Men da han kom var han 4610 g. Det gikk den veien for meg, men for andre har det gått andre veien :) Dessuten behøver ikke vekten være avgjørende for selve fødselen. Min nr 2. var 4000 g ved fødselen og den tok 2, 5 t fra første kynner og til hun var ute. Jeg var i kjempeform etter fødselen :)

Lykke til!

Annonse

Kremt kremt. Ikke bare hodet som er avgjørende.. Kroppsbygning til barnet f. eks. Noen er veldig bredskuldret... Jeg har født store og veldig bredskuldra barn og de har hatt hodet på utsiden og skreket mens resten av kroppen satt fast innvendig - lenge. Det er ikke bra... Hatt 2 laaaange utdrivninger. 2-3 timer - og det er pga størrelsen..

Nr 2 lå hele veien over gjennomsnittet på ul estimering, men var allikevel et halvt kilo mer enn det legen estimerte ved ul dagen før jeg fødte.

Og jordmødrene som kjente på barnet fra utsiden traff bedre mtp vekten enn UL både med nr 1 og nr 2.

Forresten så var nr 2 80-90 prosent større enn gjennomsnittet på ul i uke 21/22. Det gjevnet seg heldigvis ut. hehe :) Hadde tatt seg ut med en 6 kg baby;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...