Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jag hade ett fruktansvärt ks!

Efter 27h med verkar blev tillslut epudral så jag fick sova lite..

2h senare vaknade jag, fortfarande bara 6cm öppen. Fick dropp så födselverkarna skulle sätta igång på riktigt,tog "bort" epudral i ca3h.Fråga mig inte varför.

Så efter 33h blev det bestämt ks.

Underbart tänkte jag!

Det är nu min värsta tid i mitt liv utspelar sig!!!

De fyller på epudral bedövningen i ryggen igen.

Tar jod på magen för att se bedövningen verkar.. jag säger att jag känner vad de gör men läkare lyssnar inte på mig!?

Han börjar sitt ks utan att bedövning har satt in!!!!!

JAG KÄNNER ALLT DE GÖR! jag skriker för livet men hans svar är bara att de kan du inte göra...................

Jag kan inte bara sluta nu, måste fullfölja detta.

Jag får alltså ks utan full bedövning.

Jag förlorar mycket blod, livmoder vill inte dra ihop sig o det blir lite komplikationer!

Detta var mitt första barn, när barn nr 2 skulle komma så gjorde jag allt för att få föda normalt! Vägrar ks.

Det blev tillslut ks men som gick väldigt bra.

Det jag ville få sagt är att det är inte bara bara att ta ks!!!!!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142760268-kan-g%C3%A5-veldi-galt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

Dette bør (MÅ!!) meldes til helsetilsynet hvis det ikke allerede er gjort. Hvilket sykehus var dette? Har du fått kopi av journalen din og hva står i tilfellet anført der? jeg har lest en sak om dette i avisen tidligere. Var det deg?

Jer er enig med forrige innleggskriveren at dette bør rapporteres på en eller annen måte. Det var en forferdelig opplevelse!

Selv fikk jeg valget, den gang, mellom keisersnitt og vaginal fødsel Og jeg var redd for nettopp det du beskriver ved keisersnitt. Nemlig dette om bedøvelsen ikke virker, og om personalet ikke klarer å oppfatte tidsnok at bedøvelsen/anestesien har sviktet. (Dette kan nemlig hende både med full narkose, og med spinal/epidural bedøvelse, på forskjellige måter.) Mye pga. denne frykten ved keisersnitt, endte det med at jeg valgte å føde vaginalt.

I ettertiden har jeg derimot blitt klar over at slike tilfeller hvor det går fullstendig galt med anestesien, har mye lettere for å hende under et HASTEkeisersnitt. Nettopp pga. tidspresset som er med i bildet. Derfor burde jeg egentlig ha ønsket PLANLAGT keisersnitt nettopp for å unngå muligheten for et HASTEkeisersnitt (spesielt ettersom jeg hadde noen risikofaktorer), dersom jeg var redd for et slikt scenario. (Som ikke skjedde meg likevel.)

Men som sagt, fullstendig enig at det bør rapporteres. Ingen bør utsettes for det du ble utsatt for.

Kjenner jeg blir litt provosert av hovedinnlegger! Hva hadde skjedd med henne og barnet dersom det ikke hadde blitt tatt keisersnitt? Det hadde nok endt med døden for kanskje begge!!

Det er ikke så rart at livmora ikke ville trekke seg sammen etterpå, siden du hadde ligget så lenge i fødsel, livmora blir sliten og klarer ikke å trekke seg sammen etter fødsel. Dette kunne like gjerne skjedd om barnet ble født vaginalt!

Man KAN IKKE sammenligne planlagt ks og haste/katastrofesnitt. Komplikasjonsraten for planlagte snitt der mor og barn er friske, er svært lav!

Jeg hadde planlagt snitt med nr 1 og skal også ha det med nr 2.

Jeg opplevde det samme som deg, at jeg var for dårlig bedøvet før de begynte å skjære. Det var innmari vondt, men alikevel helt udramatisk. Etter ca 1 minutt haddde jeg fått full narkose.

Synes det er veldig rart at de ikke la deg i narkose, det må jo ha vært en stor glipp!

Jeg gleder meg til snitt nr 2 og håper bare spinalen virker skikkelig denne gangen, slik at jeg får høre de første skrikene:0)

Annonse

Vel,jeg ble IKKE provosert av hovedinnlegget. Noen, etter et hastekeisersnitt, ønsker å gjøre alt for å unngå keisersnitt i framtiden. Mens andre ønsker et planlagt keisersnitt neste gang for å unngå hastekeisersnitt. Begge reaksjonene er forståelige synes jeg.

Dette høres velidg rart ut. At en lege kjører på selv om du skriker av smerte og sier du føler alt virker helt uforståelig.. Om dette virkelig stemmer (- de skal i tilfelle epu ikke funker som det skal gi deg annen smertelindring/legge deg i narkose) så MÅ du anmelde dette her.

Jeg skjønner dette har vært en ekstremt traumatisk opplevelse, men hadde du ikke fått et snitt ville det vel gått ille med både deg og baby!! Så "takk gud" for at vi har muligheten!

Dette er ikke normalen ved et snitt, uansett hva slags snitt (planlagt, haste, katastrofe..)

Det jeg lurer på ang innlegget ditt er hva du porøver å oppnå? Ks er en meget trygg forløsningsmetode, ting kan ¨gå galt uansett og din opplevelse er jo langt fra normalt!! Dumt å skremme folk med en historie tatt ut av en skrekkfilm.. (samtidig som jeg forstår ditt behov for å snakke om det)

Du må bare forstå at dette IKKE er normalt ved et ks!!!

Hilsen en som har et drømmesnitt bak seg men er fult klar over at hver fødselshistorie er ulik og man vet aldri!!!

Jeg har faktisk vanskelig for å tro at dette i det hele tat kan stemme!

Hvis det er for å skremme andre, tror jeg faktisk at dette er såpass langt over kanten at du ikke oppnår noe ved å dra det hele så langt.

Bekalger, men i dagns samfunn ville ingen leger skåret i en som skrek at det gjorde vondt.

Det er da mange mennesker til stede under et KS, og de ville ha reagert hvis kirurgen ikke stoppet prosessen umiddelbart.

Beklager, men jeg tror ikke dette stemmer med virkeligheten.

hei,

Jeg har faktisk lest om denne episoden i avisen. skjedde i sverige ved sykehuset i lund tror jeg. Jeg ble helt satt ut av det jeg leste. En kirurg som "truer" resten av personalet til å forholde seg passive. Hendelsen er meldt til sosialstyrelsen og politianmeldt. Stemmer det som sto i avisen så er det så forferdelig at jeg har ikke ord. Hvis kirurgen får beholde lisensen etter noe slikt mister jeg troen på det svenske rettsvesenet i hvertfall. Ved katastrofesnitt så kan det vel tenkes at man kan starter å skjære før anestesien virker skikkelig. Men da skal man legges i narkose eller på annet vis bli gitt tilstrekkelig smertelindring. Det å fortsette snittet når det er på det rene at anestesien ikke virker, er jo noe helt annet og på linje med tortur mener nå jeg. Skulle vært interessant å vite hvordan det gikk i saken.

Det samme har skjedd en bekjent av meg på et sykehus i Norge. Den gravide kvinnen hadde ikke full bedøvelse og kjente smertene under keisersnittet (vet ikke om hun kjente alt, men hun kjente iallefall nok til at det var meget smertefullt). Da hun sa fra, fikk hun høre av en av de rundt at hun ikke kom til å huske det etterpå, noe hun gjorde.

Jeg skjønner ikke hvorfor man skal bli provosert over HIs innlegg? HI må da få lov til å fortelle sin historie, om et akutt ks hvor ting ikke gikk direkte på skinner? Blir du provosert over å lese fødselshistorier fra vaginale fødsler med totalruptur og plager etterpå, for eksempel? HI hadde en traumatisk opplevelse, og det må være takhøyde for innlegg her på ks-sidene som ikke bare roser ks opp i skyene. Det er ikke bare-bare å ta ks, som HI skriver. Jeg har selv opplevd komplikasjoner, men heldigvis ikke av så alvorlig art som HIs. Forøvrig er det større risiko for stor blødning ved ks enn ved vaginal fødsel, også planlagte ks.

Forøvrig er jeg veldig enig med xyzaas 05:56-innlegg.

Jeg kan bare igjen si at jeg kjenner noen det samme har skjedd med, i spinalbedøvelse, og det var garantert ikke HI, så det er ikke samme sak, heller. Hun sa at det var så vondt at hun rett og slett ikke klarte si fra at hun hadde vondt. Anestesipersonalet så det heller ikke, det var mannen hennes som så at hun hadde vondt og krevde mer smertelindring.

Ved full narkose er forøvrig kvinner som tar ks i høyrisikogruppen for å få for dårlig/lett anestesi, med det resultat at man kjenner det som skjer, husker ting som skjedde under operasjonen (og kan fortelle om det etterpå, f.eks. ting som ble sagt) - men ikke klarer å formidle at man er (delvis) bevisst og har smerter. Dette skjer SJELDEN, men sjeldne komplikasjoner inntreffer alltid hos NOEN. Og de det har skjedd med, må få lov til å fortelle om det uten at noen blir provosert.

Det folk reagerer på er jo at legene ikke reagerte på at HI sa tydelig ifra at inngrepet gjorde vondt. Det er jo en form for overgrep. Det bør anmeldes.

Totalruptur er noe helt annet enn et dypt kutt/ inngrep i magen utført av kvalifisert helsepersonell! Jeg tror nok det er det svarene går ut på. At det faktisk skjer slikt, er veldig skremmemde!

Jeg håper virkelig at HI har fått hjelp til å snakke om den traumatiske hendelsen med helsepersonell.

Annonse

Ofte stemmer ikke pasientens opplevelse av det som har skjedd med det som faktisk har skjedd. Hvis pasienten har innmari vondt, både under narkose og spinal er dette noe som vil vise seg på monitoreringen. Blodtrykk og pulsøkning feks. Grunnen til at noen opplever å huske noe som har skjedd under katastrofesectio er at det ikike blir gitt opiater før babyen er tatt ut. Alle andre som får narkose får opiater før narkosen innledes. Sier ikke at det aldri skjer feil, men har vært borti mange pasienter som får helt panikk når de kjenner at kirurgen tar i dem, de tror at de ikke skal kjenne at noen er borti dem. Følelsen blir ikke borte under spinal, men smertefølelsen.

Og bare til opplysning så er det innmari vondt å føde vaginalt uten bedøvelse også

Jeg refererte til ALIICEs innlegg: "Kjenner jeg blir litt provosert av hovedinnlegger! Hva hadde skjedd med henne og barnet dersom det ikke hadde blitt tatt keisersnitt? Det hadde nok endt med døden for kanskje begge!!" Klart jeg også reagerer på HIs historie om at hennes uttrykk for smerte ikke ble tatt hensyn til, men som sagt - det er ikke første gang jeg har hørt om at dette har skjedd, dessverre.

Forøvrig, NN under her, har jeg også forsøkt å føde vaginalt, jeg *vet* at det gjør vondt, og jeg ser ikke hva det har med dette å gjøre overhode. Det at det gjør vondt å føde vaginalt er ingen unnskyldning for å ha dårligere bedøvelse under en *operasjon* (som ks er!) i forhold til andre typer operasjoner. Delvis pga denne holdningen ("vaginal fødsel gjør vondt") har ks-pasienter også blitt smertelindret for dårlig postoperativt i forhold til andre pasienter, men dette skal heldigvis være i endring nå.

Nok en gang lar jeg meg overraske på dette forumet. Det skal være lov å fortelle om de værste fødselsopplevelser, hvor ille det er, hvor fryktelig redd man er for å føde igjen. Men i det man sier at man ikke har hatt en god ks opplevelse driver man skremselspropaganda. Jeg er en av de som ikke har vært i livet hvis ks ikke var et alternativ, så misforstå meg rett, er evig lykkelig for at muligheten er der. Men hva gjør at vi er så redde og blir så provosert av at noen forteller sin negative opplevelse el at de ikke ønsker ks?

Skal snart ha planlagt ks, gruer meg veldig, men vet at det ikke finnes noe annet alternativ. Har fått beskjed om å ikke oppholde meg for langt unna sykehuset og ta umidelbar kontakt hvis jeg mistenker at fødselen er i gang. Har snakket mye med legen siden jeg ser flere her inne har skrevet at det til en hver tid er vakthavende lege som bestemmer om det blir ks hvis fødselen har startet. Men fikk en ganske grei beskjed om at det finnes på ingen måte noe sjangs for at jeg skal føde, pga medisinske grunner.

Jeg har full forståelse for de som har født og ønsker ks neste gang, har selv hatt ks og ønsker av hele mitt hjerte at jeg kunne få føde vaginalt, men det skjer ikke.

Så en oppfordring til alle her inne ha også litt forståelse for de som ønsker det annerledes en dere selv, og da mener jeg dåde de som ønsker å føde vaginalt og de som ønsker ks.

Huffda dette hørtes jo helt forferdelig ut..ikke rart du fikk skrekken..

Har selv tatt 3 ks, og er ikke fremmed ved tanken på et 4.snitt.

Alle mine 3 ks var hastesnitt, nr.3 skulle være planlagt, men vannet gikk uka før avtalt inngrep, men det var absolutt ingen dramatikk, og alt gikk fint.

Ved 2 av keisersnittene kjente jeg at de skjærte i meg, jeg ropte ut at det svei som besatt, og fikk narkose med en gang..ingen betenkningstid.

Blir jeg gravid igjen får jeg automatisk narkose, da spinalbedøvelsen ikke fungerer som den skal på meg...

Bedre lykke neste gang til deg, ks eller ikke;)

Jeg tror enkelte blir provosert fodri denne saken er så ekstrem, det handler ikke om at det var et ks egentlig, her er det begått en meget sjelden feil fra legen sin side, noe som har skjedd under andre typer operasjoner også.

Virker som at Hi ikke forstår at dette er såpass ekstremt og sjelden, og det blir en skremselspropaganda som blir litt dum..

Hadde jeg hatt en operasjon hvor ikke narkosen ikke fungerte hadde jeg ikke frarådet andre å operere, ikke alltid man har et valg, ks inkludert. Jeg hadde tatt denne saken med klagenemda for slike saker og fått hjelp til å snakke ut om det med profesjonelle, venner og familie!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...