Gå til innhold

Overta samboers "sykt barn " dager?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min samboer er ufør pga ME og vi har to barn sammen.

Har jeg rett til å få overført han sine "sykt barn dager" til meg?

Jeg syns det ser slik ut i folketrygdeloven,men mitt lokale navkontor hadde ikke hørt om dette?

Klippet fra loven §9-7

Når arbeidstakeren er alene om omsorgen, økes antallet stønadsdager til henholdsvis 20 og 30.

Se også andre ledd:

Arbeidstakeren regnes for å ha aleneomsorg for et barn også hvis den andre av barnets foreldre i lang tid ikke kan ha tilsyn med barnet fordi han eller hun er funksjonshemmet, innlagt i helseinstitusjon e.l.

Han kan jo ikke ha tilsynet med barnet når han ligger syk? Går dette inn under e.l i loven? Hvor kan jeg sjekke dette?

Fortsetter under...

Skrevet

Høres ut som andre ledd passer for dere, du er jo ikke direkte alene om omsorgen. NAV skal alltid ha skriftlig søknad, så bare fyll ut og søk. Hvis den som mottar søknaden ikke kan fatte vedtak/avslag fordi vedkommende ikke forstår loven, må søknaden videre til juridisk bistand.

Skrevet

Det er bare å søke og henvise til denne paragrafen. Jeg fikk dem overført til meg da min mann var i rekonvalens etter en stor hodeoperasjon og pga dette ikke kunne passe barnet hverken når han var frisk eller syk...

Skrevet

Nei, du kan ikke få hans sykt barn dager.

Dette fordi retten til sykt barn dager gjelder arbeidstakere. Da barnets far er ufør og ikke arbeidstaker har han ikke rett på sykt barn dager. Dermed har han ingen dager å overføre til deg.

Du kan ikke regnes å være alene om omsorgen slik at du har rett på alle dagene. Kap. 9 som regulerer sykt barn dager forholder seg til kap. 15. Du har ikke status som enslig forsørger i henhold til dette kap. og har derfor ikke rett på dobbelt antall stønadsdager.

Nav-dama.

Skrevet

Du kan ikke sammenlikne disse to tilfellene. Mannen til 23.26 er arbeidstaker, men sykemeldt over lang tid. Som arbeidstaker har han dager å overføre til barnets mor. En som er ufør er ikke å anse som arbeidstaker og har ikke rett på sykt barn dager og vil derfor ikke ha dager å overføre til mor.

Skrevet

Det er jo urettferdig ovenfor mine barn.De får jo da mindre rett til å være hjemme med sykdom.(for å sette det på spissen).

Far er ofte altfor syk til å kunne passe på en syk baby:-(

Men takk for svar alle sammen.

HI

Annonse

Skrevet

Forstår at det oppleves urettferdig. Men som nevnt er disse dagene man har en rettighet man har som arbeidstaket. Er man ikke arbeidstaker har man ikke rett på disse dagene med lønn.

En selvstendig næringsdrivende har heller ikke rett på disse dagene.

Desverre er lovverket slik at noen av og til vil falle utenom.

Nav-dama

Skrevet

Hvorfor velger dere å få en baby mens han er syk av ME?

Du må jo ha visst at dette ville bli et problem HI

Skrevet

Jeg har fått min manns dager pga at han har ME. Legen skrev attest på at han pga ME er for syk til å ha tilsyn med barnet når det er sykt.

Og til hjernekirurgen i 12.05, kan man ikke bli syk i løpet av et samliv? Ikke alle som er født med ME vettu. Kjøp deg litt IQ nå mens det er salg:p

Skrevet

12.17

Er din mann ufør? Tror ikke det.

Skrevet

Nav-dama: Det står ingenting i denne loven om at den andre forelderen må være arbeidstaker.

Skrevet

12:05

Vi har to barn.Nå var eldste blitt ganske stor,jeg drar på åra så tiden var inne for å få barn nr 2 PÅ TROSS AV at han er syk. Og det heter vel ikke "mens" han har ME.Det er en sykdom kun ett fåtall er blitt friske fra. Det er ikke en influensa som går over etter 7-10 dager;-)

Og jeg mener hverken å syte eller klage,vi klarer oss vi.Men på vegne av mine barn syns jeg det er urettferdig av systemet om jeg ikke har rett på å få overført disse dagene.

12:17,takk for svar. Var mannen din ufør eller sykemeldt når du fikk overført dagene hans?

Takk for svar fra NAV dama og;-) Hvor står det at man må være arbeidstaker for å få disse dagene? Hadde han vært funksjonshemmet eller innlagt så kunne jeg jo fått dem? Vet du hva som ligger i punktet el (eller lignende) her?

Skrevet

Han var (og er) ufør når jeg fikk overtatt dagene. Lykke til!:) 12.17

Annonse

Skrevet

Jeg er anonym 23:26, nav dama har nok helt rett, når jeg svarte tenkte jeg ikke på det at mannen til HI er ufør... Og jo anonym 12:54 - det står i loven :

Når kan du få omsorgspenger?

For å få rett til omsorgspenger må de generelle vilkårene om opptjentingstid og tap av arbeidsinntekt være oppfylt(folketrygdlovens § 9-2 og § 9-3).

Beklager at jeg ga feil informasjon, i de tilfeller der mannen jobber er det ikke noe problem å få dagene overført ved sykdom som gjør at han ikke kan ta seg av barnet (må selvsagt dokumenteres av lege) - men er man ufør har man ikke opparbeidet rett til omsorgspenger og har dermed ingen dager til å overføre til mor..

Skrevet

12.54 - har du i det hele tatt lest kap. 9 i folketrygdloven? Det står flere steder at man må være arbeidstaker.

Det kommer frem alt i § 9-1 som er formålsparagrafen:

Formålet med stønad etter dette kapitlet er å kompensere for bortfall av arbeidsinntekt for yrkesaktive i forbindelse med barns eller barnepassers sykdom, barns funksjonshemning og pleie av nære pårørende i livets sluttfase

En som er ufør har ikke tap av arbeidsinntekt og er heller ikke yrkesaktiv.

Videre kommer det frem i bla.a § 9-5 som omhandler sykt-barn dager direkte:

Til en arbeidstaker som har omsorg for barn, ytes det omsorgspenger dersom han eller hun er borte fra arbeidet

1. a) på grunn av nødvendig tilsyn med og pleie av et sykt barn i hjemmet eller i helseinstitusjon,

2. B) fordi den som har det daglige barnetilsynet er syk.

3. c) fordi den som har det daglige barnetilsynet er forhindret fra å ha tilsyn med barnet fordi vedkommende følger et annet barn til utredning eller til innleggelse i helseinstitusjon, eller

4. d) fordi barnet på grunn av sykdom trenger oppfølging i form av legebesøk mv. selv om barnet ikke er sykt eller pleietrengende den aktuelle dagen.

Som du ser innleder denne med at det gjelder ARBEIDSTAKERE, og at man må værr borte fra ARBEIDET. En som er ufør er ikke arbeidstaker og er ikke borte fra arbeidet.

Så for å gjenta meg selv nok en gang: en som er ufør er ikke arbeidstaker og har dermed ikke rett på sykt-barn dager, dermed finnes det ingen dager å overføre til barnets mor.

Hvor i all verden har du fra at det ikke står i loven at man må være arbeidstaker for å få den retten? Det er jo hele hensikten med loven - at man ikke skal tape arbeidsinntekt fordi man er hjemme med syke barn.

Nav-dama

Skrevet

Nav-dama

Er det ikke nettopp regnes som aleneforelder jeg skal? Det er jo det som står i loven.

Klippet:

Arbeidstakeren regnes for å ha aleneomsorg for et barn også hvis den andre av barnets foreldre i lang tid ikke kan ha tilsyn med barnet fordi han eller hun er funksjonshemmet, innlagt i helseinstitusjon e.l.

Det står ingenting der om kapittel 15:-S

Jeg har jo rett på omsorgspenger,jeg jobber jo:)

HI

Skrevet

Nisand:

Er ikke poenget at man pga ufør mann regnes som alene om omsorgen i denne forbindelse, og derfor får ekstra dager. Altså ikke overført fra den som er for syk (og evt ufør) til å ta seg av et sykt barn.

Kan du i motsatt fall gjøre rede for forståelsen av følgende bestemmelse (og saksing fra retningslinjene):

§ 9-6 Tredje ledd - Likestilt med aleneomsorg

Tredje ledd har noen særbestemmelser om aleneomsorg.

En person regnes også som alene om omsorgen dersom det er to om omsorgen, men en av dem langvarig er avskåret fra tilsynet på grunn av egen funksjonshemning, innleggelse i helseinstitusjon som langtidspasient eller tilsvarende forhold.

Hilsen 12.17, med vedtak på at jeg har ekstra dager, har ufør mann med ME.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...