Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei! Da har jeg kommet til rugedag 8. På dag 3,4 og 5 hadde jeg støtvis smerter på venstre siden, lysken. Men på dag 5 ble jeg syk, influensa, og har det fortsatt. Det verker i hele kroppen så jeg vet ikke hvordan det ligger ann nå. Jeg er ikke oppblåst eller øm i brystene og det har jeg ikke vært på dette forsøket. Sist gang tok jeg test på dag 10 og fikk positivt (svak strek på CB ) men nå har jeg kun test som jeg fikk fra CFC og da slår det vel ikke ut før testdato. Så må nok vente til mandag med å teste. Jeg har ikke peiling om den vil slå ut positivt.... Det er fristende og kjøpe test og prøve i helgen...

Utrolig leit å høre at det ikke klaffet denne gangen håpefull38, og det står respekt av at du holder deg oppreist med strak rygg og kjører på med en gang! Stå på:)

For min del tok jeg siste pregnyl-sprøyte på søndag, så er fortsatt 8 dager til jeg kan teste. Igår(1 uke etter ins) spottet jeg litt på kvelden, men har vært helt fraværende idag. Spent på å se om det kommer tilbake eller om det var en evt festeblødning?!? Har jo i tidligere forsøk begynt å spotte 1 uke etter ins noen ganger, men da har det ikke stoppet opp sånn som nå.... jaja, den som venter på noe godt venter ikke forgjeves?!?!:)

hei!

Nå er jeg igang igjen! Jeg fikk bare 3 egg ut på hestekuren sist - 375 ie menopur, så når CFC foreslo samme behandling en gang til ble jeg litt demotivert... heldigvis har man lest mye på sidene her om andres erfaringer - så jeg (uten snev av utdanning innen fertilitetsbehansdling) nevnte at jeg hadde hatt fin effekt av pergotime i forbindelse med inseminasjonsforsøk… Ja! Sannelig – det hadde jeg. Så da skiftet CFC til 150 mg pergotime hver dag og 150 ie gonal-F annenhver dag. Ultralyd i går viste stor aktivitet på høyre side – mange små egg på gang allerede. Kanskje litt ettervirkninger fra forrige runde med hormoner? Så nå krysser jeg fingrer og tær for at det blir prima varer ut på neste egguttak.

Imellomtiden følger jeg med på dere som venter på test - nå mååå vi få en positiv test snart!

LA

Hei

Er aktiv snikleser på tråden deres. Er selv igang med behandling på cfc og har gått på gonal f 75 IE i 10 dager. Har ca 5 egg på str 14-16 og et på 20. Har nå vært til scanning hele tre ganger, og skal en fjerde gang til fre. Det jeg egentlig lurer åå er hcor mane ganger man må til scanning ( alle de andre gangene har det vært kub to, men har aldri vært på cfc før) og hvor lenge man blir i dk.

Klem

Annonse

Spennende Januar-jenta! Kanskje en liten spire har gravd seg ned?! :-) Selv hadde jeg veldig mye stikkinger og stramminger i livmorområdet i går, det nappet skikkelig et par ganger, kjenner litt i dag også men mye mildere og mindre. Satser på at det var festesmerter! Kanskje det er vår tur denne gang Januar-jenta - jubileumsforsøket (mitt 10. Forsøk også inkludert inseminasjonene)

Lykkeligalene: bra du tar initiativ til endringer i opplegget, tror de kjører samme opplegg som sist så lenge det gikk greit. Selv var jeg så freidig at jeg foreslo opplegg allerede på første IVF. Fordi jeg hadde som deg respondert bra på pergo tidligere, så ble det lavstimulert. Denne gangen så spurte jeg om jeg kunne kutte ned til 100 mg istedet for 150 mg og det var greit. Antall egg og kvalitet ble omtrent likt. Tvi-tvi!

Håååper82: antall scanninger varierer fra person til person, min gynekolog scanninger gjerne en gang for mye enn for lite. Vanligvis er det innsett to dager etter uttak ved CFC, men det kan bli tre dager ifbm helg. Lykke til!

Uff...nedslående igjen her. Cysta var riktignok borte men denne gangen hadde jeg ingen folikler!!!....etter 5 dager med 150 mg klomifen og 5 dager med 150 Gonal-f. Slimhinna var bare 4mm....argh :-(

Lindenberg sa kun at jeg skulle ta kontakt på mandag så skulle han se på opplegget...javel, vente igjen da. Merker det røyner på nå og har lite å gå på om dagen.

Håper bare ting kunne snu litt snart....... til noe positivt :-)

Takk for støtten!!! Begynte å blø litt på søndag, og trodde at mensen kom skikkelig på mandag. Men den har vært litt on-off og kom ikke skikkelig før i natt, så jeg visste ikke hvilken dag jeg skulle regne som første dag. Regnet med at jeg kanskje var på dag 2 i dag. Var til scanning i dag. Slimhinna var enda 9mm og det var en del igjen i livmora som skulle ut. Gynekologen mente jeg måtte være på dag 2 og at det nok var ute til i morgen siden jeg blødde ganske kraftig nå. Fikk i tillegg tatt en blodprøve bare for å sjekke at jeg ikke var gravid, at den satt noen steder som den ikke skulle. Fikk svaret en time etterpå, og den var heldigvis negativ. Skal starte med gonal i morgen og skal til scanning igjen på tirsdag.

Lykkeligalene: Så bra du foreslo opplegg du vet virker! Synes de er litt for raske til å si at vi kjører samme opplegg. Jeg skrev liste over uttakene jeg har hatt med styrke på gonal, antall egg ut, befruktet osv for at de kanskje kunne vurdere hvor mye jeg skulle ta denne gang. Forventet å få svar fra en lege, men Marianne skrev at vi kjører 187.5 som sist! Tror ikke de har vurdert så mye.

Hååååper82: Jeg synes det er litt rart at du skal ha en ny scanning på fredag når du allerede har follikler på 16 og 20mm. Det er ikke likt CFC. Slik jeg og andre her kjenner de, hadde de sagt at du skulle sette eggløsn.sprøyte i kveld og uttak på fredag! Jag har stort sett hatt 3 scanninger: på dag 3, dag 6-7 og dag 9-10.

Nei, nei, nei Diddi37, så uheldig du er igjen! Hva slags opplegg er det du har, er det lavstimulert? Hadde du dette opplegget sist? Ja, jeg har også lurt mange ganger på hvorfor man får den ene nedslående beskjeden etter den andre, og aldri noe positivt!!! Man har taklet maaange nedturer de siste årene, både på den ene og den andre måten!

Klem til deg:-)

Nei skjønner ikke dette helt jeg heller... Får hele tiden svar av spl, og føler kanskje at d er litt på autopilot( ikke et vondt ord om sykepliere alså, da jeg er en selv..hehe)

Får håpe jeg får sette eggløsningsprøyta på fre eller lørdag da...

Lykke tl til alle dere andre

Håpefull : Jeg har et SFSET opplegg...low responder. Dette var andre gangen med det regimet. Har tidligere prøvd både langt og kort. Har aldri opplevd å ikke se antydning til folikler en gang......

Er en trøst å kunne skrive litt her og føle støtten fra dere andre slitere. DET er jo positvt da :-))))))

Klem til deg også :-)

Annonse

Hei jenter!

Kjempespennende å følge dere. Som sagt lenger opp her, så går jeg på Trianglen klinikk i københavn, med samme opplegget som de fleste andre her ser det ut til. Var der i januar og gjorde mitt 2. IVF-forsøk.

Nå sitter jeg her da, og prøver å tolke signaler, og det er ikke alltid like lett...

13 dager etter innsett tok jeg en hcg-blodprøve, den var på 107. Dette KUNNE, men langt fra sikkkert, indikere graviditet, sa de på laboratoriet. To dager senere tok jeg en hjemmetest. Den var så negativ som en test bare kan være. Jeg hadde da brukt Crinone i hele lutealfasen som progesteron-støtte, men slutta så klart med det da jeg testa negativt. Regna med å få mensen noen dager etter, men den har enda ikke kommet, og dette er 13 dager siden. Aner dere hvor lang tid det pleier å gå mellom man slutter med progesterontilskudd og til mensen kommer? Det går vel ikke an å være gravid når jeg har tatt en hjemmetest som var klart negativ?

Vet det er dumt av meg å håpe, men innbiller meg at jeg har masse symptomer om dagen. Ømme pupper, rar i magen osv. + veldig kvalm, (men kan også være pga noen medisiner mot infeksjon som jeg tar nå). Jeg har tatt en ny hcg-prøve i dag, men tør rett og slett ikke å ringe labben og høre, er så deprimerende å få "negativ" rett opp i trynet... :( Gyn i Norge sier at det sikkert bare var Pregnylen som hang igjen og at den hcg-verdien uansett var veldig lav, så jeg må ikke ha noe forhåpninger nå.

Noen som skjønner seg noe på dette?

Ellers vil jeg ønske dere alle masse lykke til med forsøkene dere er i gang med. Dette tar virkelig mye krefter fra noen stakkars verpesjuke damer;-) Krysser fingrene for alle sammen!!

Hei!

Hcg blodprøve er det sikreste for å sjekke om man er gravid.Har du brukt hcg støtte etter innsett? Det var dumt at du sluttet med Crinonen. Hjemmetester kan være ødelagt eller at testen blir tatt med utvannet urin ( ikke morgenurin ) Men man må ta to hcg tester med en dag mellomrom for å se stigningen. Det skulle du ha gjort. Du sier du tok en test i dag og da burde du ha tatt en til på mandag for å sjekke om det er riktig stigning. Siden du heller ikke har fått igjen mensen mener jeg at det er ganske klart at du er gravid! Ved mine negative forsøk har jeg alltid fått mensen før testdato og før jeg er ferdig med Crinone. Den verdien du hadde var ikke veldig lav. Jeg har hørt at grensen er 100 på rugedag 14 for å få et vellykket svangerskap. Verdier lavere enn 100 ender ofte i abort. Ta en ny blodprøve på mandag og få verdien fra i dag. Verdien skal doble seg ved 48 timer.

Jeg har testdag på mandag og får jeg positiv test skal jeg rett til legen for å ta hcg!

Lykke til!

Pippi: FSH testen jeg tok før jeg startet opp, ca 1,5 år siden, var helt fin....da i allefall. Har hatt folikler hele veien, men få da. Svend sa kort at jeg skulle ta kontakt til uken og han skulle lage en plan for meg. Aner ikke om det er noe nytt eller det er det samme eller hva.

Har tenkt på det med eggdonasjon jeg det siste halve året...bare for å kjenne og føle og tenke på om det er noe for meg hvis det her ikke skulle lykkes. Ikke ferdig vurdert enda ;-)

Hei damer!

Dere som har tatt HCG-støtte: Når har dere tatt det og hvor mye? Har dere fått det på CFC eller måtte dere få tak i det selv? Noen som har tatt blodfortynnende og hvorfor? Spurte på CFC en gang om jeg skulle ta det, men da mente Claus (tror jeg det var) at han trodde ikke det ville hjelpe meg. Men jeg tenker at selv om det ikke er sikkert det hjelper, så er det vel verdt å prøve. Har fått flere kommentarer på at jeg har tynne årer, så da må det vel være litt bedre om blodet er litt tynnere og kanskje flyter lettere gjennom årene?

Hei Håpefull!

Jeg har fått HCG støtte de to siste gangene. Det var Marianne som overhørte mitt spørsmål til legen ang bruk av høyre doser progesteron pga at jeg alltid fikk spotting vel 7-8 dager etter inseminering og det samme med det forrige IVF-forsøket. Da sa hun at jeg burde få Ovitrelle som HCG støtte. Synes det er rart at legene ikke har gitt meg det tidligere når jeg gjentatte ganger har nevnt dette med spotting.

Jeg fikk tre sprøyter Ovitrelle fra klinikken noe jeg betalte rundt 1100 Dkr for. Starter med 1/2 sprøyte dag 1 og så dag 4 og 7. Spøytene hjalp iallefall på spottingen. Fikk ikke spotting før 11 dager etter innsett sist og nå har det snart gått like mange dager så jeg er utrolig spent! Ovitrelle sitter i kroppen i vel 10 dager.

Når du sier du har tynne blodårer mener du kanskje de du ser f.eks armene? Det sier jo ikke noe om hvordan blodårene dine er inne i kroppen.

Mange som får blodfortynnende får det fordi de har trange blodårer pga avleiringer i blodårene (ateriosklerose).

Albyl eller acetylsalisylsyre brukes ved iVF-forsøk fordi det teoretisk skal øke blodgjennomstrømmingen i livmoren. Det er usikkert hvor god effekten av albyl er.

Du kan lese nedenfor svar på en utredning som er gjort av RELIS (et senter for uavhengig legemiddelinformasjon). Svaret er fra 2009 så det kan jo har skjedd noe nytt siden da!

Lavdose acetylsalisylsyre og infertilitet

Spørsmål

En ca 30 år gammel kvinne holder på med prøverørsbehandling. Hun har hatt flere mislykkede forsøk. Ved undersøkelse av egg- og sædkvalitet har man ikke funnet årsak til infertilitet, og befruktede egg deler seg normalt.

Kvinnen har henvendt seg til apoteket med spørsmål om det vil kunne ha positiv effekt å ta acetylsalisylsyre i lave doser.

Svar

Effekt av lavdose acetylsalisylsyre (ASA) i behandling av barnløshet har vært undersøkt av mange. Bruk av (ASA) i forbindelse med in-vitro fertilisering (IVF) baseres på stoffets antiinflammatoriske, vasodilaterende og antikoagulerende effekt på blodplatene. Det har vært hevdet at dette vil kunne gi gunstig effekt ved IVF-behandling ved å bedre uterin blodgjennomstrømning, redusere risiko for inflammasjon og hemme uteruskontraksjoner (1,2).

Kliniske studier og meta-analyser har imidlertid ikke kunnet vise forskjell mellom gruppene som fikk aktiv behandling med lavdose ASA og de som fikk placebo eller ingen behandling. Pasientmaterialet har ofte vært begrenset, og studiedesign og målparametre av varierende kvalitiet. Flere forfatterne har påpekt utilstrekkelig styrke i enkeltstudiene og behovet for mer og bedre dokumentasjon. Det konkluderes med at mangel på evidens for økt fertilisering og vellykket graviditet gjør at slik behandling ikke bør anbefales rutinemessig til kvinner som skal gjennomgå IVF (1-5). Ruopp og medarbeidere har i en reanalyse av tidligere studier imidlertid trukket motsatte konklusjoner, og angir at lavdose ASA kan benyttes ved IVF-behandling (6).

Innen norsk fagmiljø anses effekt av behandling med lavdose ASA ved infertilitet ikke tilstrekkelig dokumentert og benyttes ikke innen IVF-behandling (7).

Oppsummering

Studier på bruk av lavdose ASA ved IVF anses ikke å gi tilstrekkelig evidens for å ta i bruk slik behandling til IVF-pasienter generelt. Til det kreves flere vel designede studier med tilstrekkelig styrke som grunnlag for å trekke sikre konklusjoner om effekt og mulige bivirkninger av slik medikamentbruk ved denne type behandling.

IVF-behandling er en krevende, kostbar og kompleks behandling som betinger tett oppfølging i forhold til pasient og behandlingsregime. Etter vår vurdering er det avgjørende at pasienten i det aktuelle tilfellet ikke starter noen form for behandling på egenhånd, men tar kontakt med IVF-enheten der hun er pasient for nærmere rådføring og vurdering.

Referanser:

1. Schisterman EF, Gaskins AJ et al. Effects of low-dose aspirin in in-vitro fertilization. (Review.) Curr Opinion Obstet Gyn 2009; 21(3): 275-8.

2. Lambers MJ, Hoozemans DA et al. Low-dose aspirin in non-tubal IVF patients with previous failed conception: a prospective randomized double-blind placebo-controlled trial. Fertil Steril 2009; 92(3): 923-9.

3. Gelbaya TA, Kyrgiou M et al. Low-dose aspirin for in vitro fertilization: a systematic review and meta-analysis. (Review.) Hum Reprod Update 2007; 13(4): 357-64.

4. Poustie VJ, Dodd SR et al. Low-dose aspirin for in vitro fertilisation. Cochrane Database of Systematic Reviews 2007, Issue 4. Art. No.: CD004832. DOI: 10.1002/14651858.CD004832.pub2.

5. Khairy M. Banerjee K et al. Aspirin in women undergoing in vitro fertilization treatment: a systematic review and meta-analysis. (Review.) Fertil Steril 2007; 88(4): 822-31.

6. Ruopp MD, Collins TC et al. Evidence of absence or absence of evidence? A reanalysis of the effects of low-dose aspirin in in vitro fertilization. Fertil Steril 2008; 90(1): 71-6.

7. Overlege. Kvinneklinikken IVF, Oslo universitetssykehus HF, Rikshospitalet, pers.medd. 9. oktober 2009.

Hei Miss Taurus!

Takk for langt og utfyllende svar! Bruker ikke å spotte ellers, men jeg begynte å blø allerede på dag 11. Småblødde i 3 dager før mensen satte skikkelig i gang. Spurte i en mail til CFC om HCG-støtte eller blodfortynnende kunne hjelpe. Marianne svarte at det det kunne være lurt å prøve HCG-støtte siden jeg begynner å blø så tidlig. Har begynt å blø ganske tidlig ved tidligere forsøk også.

Har fått høre av flere som skulle sette veneflon i arma eller hånda på meg at jeg har tynne årer som er vanskelig å treffe. Det skjedde senest på forrige forsøk da Jan skulle sette den i arma for å kunne bruke morfin. Han stakk nåla rett gjennom åra så blodet fløt. Da sa han at jeg hadde tynne årer. Vet ikke hvordan det ser ut inne i kroppen da. Får høre med dem en gang til. Gynekologen har spurt meg flere ganger om jeg skulle bruke blodfortynnende. Jeg sa hva de hadde sagt på CFC, og da ble hun og jeg enig om at hvis jeg ble gravid skulle jeg bruke blodfortynnede i noen uker. Håper spottingen din holder seg unna og at du tester positivt snart:-)

Er ganske spent, håper det neste døgnet går fort uten røde spor..

Det høres ut som HCG-støtte kan være greit å prøve for deg. Å bruke blodfortynnende en kort periode er sikkert greit hvis gynekologen din der hjemme synes det. Skjønner du vil prøve alt som ikke er prøvd før.

Det vil jeg også gjøre hvis det blir flere forsøk-

Hei dere!

Så leit Hege!

Jeg har dessverre heller ikke gode nyheter. Mensen kom nå i ettermiddag for fullt. Jeg går heller ikke på nytt forsøk, kanskje neste måned. Nå må jeg fordøye skuffelsen og skaffe nytt mot!

Håper på gode nyheter fra dere andre!

Neida! Enda flere dårlige nyheter! Det var altså ingen lykkemnd i denne tråden. Får håpe de siste som skal teste kommer med noen positive nyheter! Er på dag 7 i nytt forsøk og skal til gyn i morgen tidlig! Håper det er noen gode follikler på gang!!!

Frykter desverre at jeg må melde meg på i de negatives rekker .... Har riktignok ikke offisell testdato før onsdag, men har testet negativt i dag. Sniktestet også lørdag, men var var da fortsatt ved relativt godt mot siden det kunne være litt tidlig. I går sved jeg av et par EL-tester jeg hadde liggende, siden jeg har lest at de også kan brukes til å teste hcg da det er tvillingmolekylet til LH. Testene slo ut men var ikke positive... Vet ikke hvordan man skal tolke det, men negativt med CFC-testen i dag tidlig så tror alt håp er ute .... :-( skuffet så klart, kjente veldig mye stikking og rykninger på rugedag 7, så har vært forsiktig optimist, håpet det var festesmerter. Har etter det hatt mye småkramper i livmora, men det er nok mest sannsynlig bivirkning av Lutinus og ikke en liten spire som finner seg til rette.

Jeg er ganske så demotivert og må ta en tenkepause for hva som skjer videre nå - det sliter på psyken.

Lykke til Håpefull, jeg heier på deg! :-)

Takk for det, Pippi9!

Du har ikke fått mensen enda, så det er enda håp!!! Jeg sendte mail til CFC om at jeg hadde tatt en test som var negativ på dag 12, og i tillegg hadde begynt å blø på dag 11. Fikk da til svar at det var for tidlig å teste. Måtte vente å se til dag 14 med test, eller til mensen var kommet skikkelig i gang. Men skjønner at du ikke er så optimistisk nå. Når jeg kommer til dag 8 går jeg automatisk over til å bli pessimist! Foruten da jeg ble gravid. Da var jeg pessimist i utgangspunktet, og gikk over til å bli optimist på kvelden på dag 9. Bare skjønte at jeg var gravid, for da var det var så annerledes enn de andre gangene. Gikk dermed og venta på at de samme tegnene skulle komme denne gang. I dag er det 2 mnd til jeg hadde termin, og jeg håper veeeeldig at jeg er gravid innen 14. april!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...