Gå til innhold

Dere som har ca en måned gamle babyer!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er døgn rytmen deres? Og hvor mye sover de? Spiser?

Min lille er snart 4 uker, spiser gjerne hver eneste time, spesielt om natten, om dagen kan hun sove 2 - 2 1/2 time, men aldri om natten. Da har hun mye vondt i magen og sparker og grynter masse stakkars liten. (Gir henne minifom som har litt effekt)

Vi prøver å ha en "døgnrytme", med kveldstell 21- 22, og dempe lys ol så hun sovner i kurven sin i stua før vi legger henne på soverommet. (i kurven)

Jeg merker jeg er ganske utslitt, for får jo aldri sove mer enn maks en time, og så er jeg våken en time eller mer for å roe henne. Lurer på om dette er vanlig, og om det vil gi seg snart? Hun gråter jo ikke mye heller...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er vår 10 uker, men jeg husker 4 ukers alderen som om den var i går egentlig. Vi var nok bare veldig heldige med en sønn som sov stort sett hele dagen, så vi hadde god tid til andre ting også. Men han spiste veldig mye, så mye som 160-180ml 6-7 ganger daglig, så kanskje litt mer enn "vanlig" om man kan kalle det det - Mitt inntrykk er at de alle små er så ulike at det går ikke ann å si noe om hva som er vanlig eller ei.

Har hørt om mange som sliter slik som du gjør, de sover ganske lite og har babyer som er urolige, og må derfor bruke mye tid av natta til å roe ned babyen igjen. Ikke noe særlig, men du er nok garantert ikke den eneste, som trøst.

Skrevet

Det er akkurat som å høre om min lille snuppe da hun var 4 uker gammel(hun er 5 mnd nå). Jeg hadde akkurat samme spørsmål og tanker som deg. Det som er mest normalt når de er så små at de ikke har noen ordentlig rytme enda. Og tarmene deres er så umodne at det er mye som skal på plass inni der. Derfor kaver mange med magevondt, pressing om natta og diverse. Et tips mot magekramper er forresten fennikelte eller sukkervann. Det også kan du prøve.

Grunnen til at hun spiser så ofte er nok at hun driver og øker melkeproduksjonen din. I tillegg bør du tenke over om hun har skikkelig grep om puppen slik at hun får i seg ordentlig mengde med melk. Og rap henne alltid etterpå. Ta en titt på ammehjelpen sine sider forresten. Der står veldig mye bra!

Det er kanskje ikke store trøsten siden du føler deg så trøtt, men det du opplever er HELT normalt. Og det vil bli bedre :) Håper pappaen kan avlaste deg en del slik at du kan få lagt deg til å sove i blant på dagtid også.

Skrevet

gutten min er nå 8 uker og har til nå hatt null rytme, sovet når han sovner å spiser ca hver 3 time ca 160 ml.. han har vært veldig urolig om natta å skreket mye, sovet lite på både dag og natt.. var nesten klar for å levere han tilbake, så snudde det.. har ikke noe rutine på dag, men tar kveld i ca 21-22 hver kveld og sover da 3-4 timer får mat og sover 3-4 timer så står vi opp ca 08.. er mest opptatt av å få god rutine på natt før dagrutinene kommer :)

Skrevet

min sønn er 5 uker og eg har ikkje noe døgnrytme på han endå,

er ikkje så viktig det endå sa helsesøs

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...