Gå til innhold

Et vennepar fikk tvillinger

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ei jeg har fått kontakt med her på BIM fikk tvillinger ved hjelp av Riksen - de fikk beskjed om at de ikke får flere offentlige forsøk. De kan betale for forsøkene på et offentlig sykehus eller gå til en privat klinikk...

Hei, fikk tvillinger på første forsøk på Haukeland, fikk ikke flere forsøk i det offentlige etter det.

Vi gikk privat når vi startet på søskenforsøk.Vi måtte betale for selve forsøket selv.

Det vi får dekket av staten er medisinkostnader over 15000. Alle som blir gravide i løpet av tre forsøk får dekket medisinkostnadene. Vi lyktes på tredje søskenforøk, og hvis vi hadde ønsket nytt forsøk nå, hadde vi igjen fått dekket medisinkostnader som overstiger 15000.

Jeg vet det er mange som ikke helt vet reglene om dette med tilbakebetaling av medisiner, og at de kan virke temmelig urettferdige, men det er slik det fungerer.

hmm?? Det du sier er at du kan få dekket medisiner til uendelig mange søsken så lenge man lykkes innen 3 forsøk med hvert søsken?? Dette kan ikke være riktig.....Det er vel maks 2 barn det offentlige dekker. Da regnes tvillinger som 1 barn.

Jeg syntes også dette var merkelig rart, og har lest endel ift lovgivning på området, og jeg tolket det slik. Jeg tror ikke tvillinger regnes som et barn, og at det er derfor, men at det er slik at en kan får uendelig med forsøk hvis en lykkes innen 3 forsøk med hvert søsken.

Dette gjelder jo medisiner som overstiger 15000, en må betale forsøkene selv.

Jeg kontaktet sykehuset som hjalp oss med første ivf forsøk for å høre om søskenforsøk, men fikk til svar at det offentlige hjelper med to barn, og tvillinger er jo to.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...