Gå til innhold

gutten min har så utrolig hard avføring! hjelp, noen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei!

har en liten gutt på straks 7 uker som får både morsmelk og morsmelk erstatning. han får nok mer erstatning enn morsmelk fordi jeg dessverre ikke har nok melk selv. den siste uken har han blitt kjempe hard i magen og bæsjer annenhver dag (det har han gjort hele tiden) men nå trykker han for harde livet og det kommer masse små harde knerter ut. vi har malt i melken (en teskje morgen og kveld) men virker ikke som dette har hjulpet stort. i går begynte vi med laktulose for at det skal bli lettere å få det ut, så håper det hjelper han.

men, jeg lurer på, noen som har noen erfaringer med dette? vi bruker nan, og har prøvd hipp, den funket ikke noe bedre for magen hans. collet har vi også prøvd, men den smaker jo virkelig helt forferdelig, pluss at han gulper så mye av den. var ikke noe særlig forskjell på avføringen etter byttingen, så derfor har vi gått tilbake til nan igjen. noen som har noen tips og råd? eller noen andre erstatninger som dere vet fungerer bedre på disse små magene? har tenkt å gå til innkjøp av nan hypo allergen, men jeg vet ikke om det har noe å si for den harde avføringen heller..

hilsen en fortvilet mamma til et herlig lite knøtt!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor må du gi begge deler? Får du ikke nok melk om du får tak ei pumpe og pumper for å få opp prod. ?

Skrevet

Sleit med det samme med jenta mi..

Blei ikke bra før hun begynte med velling og grøt.

Men noe som hjelper er sviskerjuice og sviskermos..

Om du kjøper sviskerjuice eller mos fra nestle, eller om du lager selv er det samme.. Glassene inneholder kun svisker og vann de og.

Står fra 4 mnd på de, men de kan fint brukes fra ungen er mye mindre.. Jeg fikk beskjed av lege og helesøster om at det gikk bra.

Du kan også prøve maltekstrakt i flaska, men den inneholder både sukker og gluten.

Jenta mi endte opp med collett, da denne fungerte best på henne.. Hu er flaskebarn og har fått mme siden hun var et par uker.

En liten periode fikk hun også avføringsmiddel.. Ikke morro a gi det, men det var nødvendig..

Før du kjøper nan hypo allergen syns jeg du skal høre på apoteket om det kan ha noe å si.. (Den er vel litt dyrere)

har du prøvd semp sin?

Skrevet

Gutten vår er eldre enn din (6 mndr), men han har også slitt med hard mage. Til slutt stoppet det helt opp, og vi dro til legen. Han anbefalte Duphalac, og det gjorde underverker :-) Men vet ikke om det kan brukes på så små babyer, sjekk med lege/ apotek.

Skrevet

duphalac bruker vi nå, det er det samme som laktulose =) hvor lang tid tok det før det virket på han? huff, det er så fælt å ikke kunne hjelpe til når man ser han presser for harde livet og virkelig har smerter når han skal bæsje.

Skrevet

nei dessverre... har pumpet og stått i i flere uker etter hver amming, det hjelper ikke =( produksjonen står på stedet hvil og det meste jeg har fått ut er på tilsammen 90 ml, og det er ikke nok enda jeg da har brukt flere dager på å nesten kun amme..

Skrevet

hei Marie med storkjente =)

kan man gi de sviskesaft når de er så små da? ja, nå har vi gått tilbake til collett sin, men den smaker virkelig vondt og skummer noe helt forferdelig. er det meningen? vi gir malt i flaska, men det har ikke virket særlig det heller...

huff nei, syns det er litt vondt å dytte oppi laktulose jeg også, men håper det virker slik at han får ut avføringen og at det ikke skal være et rent slit hver eneste gang. Theo er også et flaskebarn, har aldri klart å produsere nok melk enda jeg har ammet og pumpet meg for harde livet. men jeg gir han nå det jeg har, også får han tillegg, så det får da være noe =)

Skrevet

Vi var i akkurat samme situasjon, hadde ikke nok melk og ga tillegg. Jeg begynte å vanne ut mme'en bittelitt. Ikke mye, det var vel mer det at jeg forsikret meg om å ikke ha i mer pulver enn foreskrevet. Colletts fungerte best for oss. Så lenge ungen liker det er det vel greit? Jeg synes all mme både smaker og lukter pyton.

Fikk beskjed fra helsesøster at lactulose var greit å bruke, men vi prøvde det ikke for det ordnet seg greit etter hvert. Tror det blir bedre jo flere uker som går. Men selvsagt ikke godt å se at babyen har det vondt!

Forøvrig begynte vi tidlig med sviskepure og blandet 1/4 sviskejuice i en flaske om dagen. Svisker er bra!

Skrevet

Du kan prøve hjelpe babyen din med å bæsje ved å ha litt salve/olje på et termometer og stikke et opp i endetarmen. Dette stimulerer trykkerefleksen. Det bruker alltid å komme bæsj om man er forstoppet dersom du gjør dette. Du bør imidlertid ikke gjøre det til en "vane" da det sies å ødelegge refeksen dersom man gjør det for ofte.

Men har babyen din ubehag må du ikke nøle med å gjøre det.

Lactulose vil nok gjøre jobben etter hvert. Fælt når det er slik, huff. Stakkars lille baby og stakkars mamman :(

Skrevet

vi hadde samme problem med vesla, hun fikk hun mme å når hun var noen uker startet det. hun bæsjet gjerne 1 gang i uken å hylte når hun skulle bæsje, malt eller sviskemos funket ikke i det hele tatt så vi måtte etterhvert starte med laktulose i sammråd med lege. Det fortsatt i lang tid å hun sprakk ofte når hun bæsjet. når hun var over året merket vi at hun begynte å holde bæsjen inne siden det gjorde vondt å bæsje. ting ble bedre men med en gang vi sluttet med laktulose ballet det seg på igjen iløpet av kort tid. Det var ikke før hun sluttet med bleie nå hun var 2,5år at hun begynte å få orden på magen sin. hun er nå 3år og 4mnd å ingen problemer lengre, heldigvis .)

Du kan hjelpe med å stikke termometer opp i rumpen, å blir det for gale er klyster(tror det var det det het) en løsning for å få tømt han helt for så å fortsette med en del laktoluse en tid fremover. Vi fikk en plan å følge av legen på HS og anbefaler dere det om dere ikke får orden på det.

Jeg føler med deg å syntes synd i både deg og gutten, det er vondt å se at de små ha det så vondt :(

masse lykke til

Skrevet

Ja, du kan gi sviskesaft til så små.. men pass på at det ikke er tilsatt sukker.

Nestle sine er fine.. Eller du kan koke svisker og gi litt av vannet. Prøv å gi et par teskjeer først, og evt øk mengden..

Jeg synes collett smaker bedre enn hipp.. Men nå har alle forskjellig smak da.. Er vel ingen mme som smaker godt for våre smaker, men så lenge barna liker de er det greit. Collett skummer en del, men det skal være sånn.. du kan evt la den stå noen min før du serverer, men når du gir flaska så blir stort sett skummet borte før barnet nærmer seg slutten. (Kommer selvfølgelig ann på mengde da)

Ut fra hva jeg har sjekket inneholder collet mindre laktose enn de andre typene. (Vi har mye laktoseintoleranse i familien, så jeg har vært litt obs på det.)

Når jeg snakket med apoteket og lege fikk jeg beskjed om at lactulose kan gi magevondt, så jeg brukte movicol etter anbefaling. Trengte minimal mengde, ca 1 liten engangs-teskje om dagen, og pulveret smakte ingenting. Blandet det i melka.. Brukte dette et par uker tror jeg, og trappet da ned dosen i løpet av de ukene.

Jenta mi fikk rett og slett vondt i magen av malt..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...