Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er i uke 36+4 og har begynt å pakke fødebagen. Lest litt tips her inne før.

Foreløpig har jeg pakket:

- Ammeinnlegg

- Ammebh uten spiler(kun 1 siden jeg tenker å bestille ammesingletter)

- Tøfler uten hæl

- Body, bukse, strømpebukse,lue, votter og ulldress til baby. Mangler tøfler...Skal kjøpe dette.

- Smokker

- Håndkrem (tørr luft på sykehuset)

- Truser og sokker (ankelsokker mest)

- Hentesett i hvitt ull (vet ikke om jeg kommer til å bruke det men føler det må være med. Er veldig nusselig.)

I tillegg skal jeg pakke ned tights (gravid), joggebukse, tunika, cardigan, toalettsaker til meg og ammesingletter. Har ønsket meg morgenkåpe til bursdagen min om 1 uke så håper jeg får det:)

Tenker også kjøpe med 3 pk Kuli med appelsinsmak, vannflaske, salte og søte kjeks, og klær til far.

Og selvfølgelig helseskjema, fotoapparat og mobillader.

Vurderer å ta med CD med rolig musikk men er usikker på om denne blir brukt...

Andre forslag fra de med erfaring mottas med takk:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Venter min fjerde men har fortsatt ikke hatt hell med meg når det gjelder fødebagen, så noen tips har jeg dessverre ikke,hehe ;) Men DENNE gangen skal jeg få den pakket, tenkte jeg skulle begynne snart selv, er 36 uker i dag, og to av barna har kommet i uke 37 så kanskje greit å begynne?? Hehe ;)

Skrevet

Ta med deg et mykt og stort håndkle til når du skal dusje, de sykehushåndklene er av erfaring ganske små og ganske stive. Og så må du ta med brystkrem (kjøpes på apoteket) som er et must til såre brystvorter, ja såre brystvorter er ikke til å unngå i starten.

Har du kjøpt brystpumpe så ta den med deg, det er kjempebra å pumpe litt etter fødsel for å få pangstart på ammingen. Jeg var på Rikshospitalet og jordmødrene var som "hunder" for å få meg til å pumpe, men da måtte jeg låne pumpe på gangen som var elektrisk og noen av de så ut som pumper fra før krigen ! Og lagde masse støy. Så har du din egen, ta den med.

Husk gode vide t-skjorter.

Det som slo meg da jeg vandret eller trillet rundt på barsel etter keisersnittet var at det er ikke det sted i Norge du ser mer ufreshe kvinner enn akkurat på barselsavdelingen. Her var det ingen forfengelighet, man så kvinner på sitt mest tjafsete.. Med fett og floket hår, store mørke ringer rundt øynene grunnet blodmangel og søvnmangel, slippers uten sokker, herre t-skjorter i str. XXL , dvaskete joggebukser nesten som zombier med subbende skritt i retning matbrettene med trillende barnesenger ved sin side.. Dette skapte nesten et usynlig felleskap med sitt fravær av forfengelighet ;)

Jeg synes forøvrig at listen din var veldig utfyllende :)

Skrevet

Syns listen din var bra. Morgenkåpe hadde jeg droppet. Det som reddet meg sist var dopapir som var mykt. Var så grovt det på sykehuset så var ikke noe godt å tørke seg med det når man har blitt sydd litt. Vannflaske er fint og ha siden barsel bruker å ha små glass.

Pumpe var et fint tips! Det må jeg ta med meg også:)

Skrevet

Bøker eller noe annet å fordrive tiden med. Jeg kjedet meg ihjel på barsel sist, og nei, det er faktisk ikke superspennende for alle å bare stirre på babyen. ;-)

Skrevet

haha Lemonia :P

Skrevet

Takker for gode innspill:)

Har nylig vært på barsel og besøkt 2 venninner som fikk og de hadde egen brystpumpe på rommet. Så ganske ny ut så satser på å bruke de:) Ift dopapir har de spyler der og mykt dopapir. En venninne sa faktisk at dopapiret nesten var for mykt og løste seg opp da hun klappet seg ren. T- skjorte var ikke så dumt nei. Har en ganske stor en liggende.

Skrevet

Jeg pakket med meg for mye, ser jeg jo nå. Trodde jeg trengte så mye mer. Den dagen jeg fødte holdt det lenge med sykehusskjorta og sykehustruser. Hadde kjøpt en god del kjempestore truser, etter råd her på forumet, og det kom godt med. Jeg gikk i bare ammetopp og truse på rommet, og tok på morgenkåpe om jeg fikk besøk eller skulle ut av rommet. Man har ikke mye lyst til å ha på bukser, med smerter i bekken og store blødninger, er min erfaring, så jeg kunne spart meg å pakke det.

Greit å planlegge tøy til hjemturen da. Og jeg kunne godt hatt enda mer tøy med til babyen. Koselig med eget tøy på, enda man får låne på sykehuset, og det blir jo litt gulping og søl som fører til en del skifting. Jeg er glad vi hadde med eget, så vi fikk øver på stell med rett type klær. Er jo et annet system med sykehusskjortene for baby.

Jeg hadde god bruk for hårstrikk (!) ammeinnlegg, lypsyl og purelansalve. Ellers trenger man ikke annet enn man bruker hjemme. Deo, tannkrem/børste osv...

Klær til far, drikke og evt noe næring til startfasen av fødselen er veldig smart. Det erfarte vi. Tok med for lite og måtte sende han i kiosken underveis. Ha også med kamera på fødestuen, ikke bare til etter fødselen. Jeg har mange morsomme bilder fra før det kom skikkelig i gang. Kjempegøy å se magestørrelsen på det aler aller siste, og å ha bilder av jordmor og føderommet. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...