Gå til innhold

Bare lurer(ingen krangletråd) på,dere som spiser alt dere har lyst på

Anbefalte innlegg

Kan ikke du la folk gjøre som de vil, og slutte å blande deg??

Bl.a så tok du også opp dette temaet på bayverden juli 2011- hvor du og lager kommentarer på bruk av nesespray, og sier at dette vil skade barnet!!!!

Synes nesten mer synd på din unge, som har en mor som sitter så mye på dataen og dømmer folk- en de som tar seg en salami!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Fortsetter under...

denne diskusjonen kan holde på i det uendelige! husker flere slike diskusjoner her inne om salami fra mitt forrige svangerskap også. regner med at de som følger alle anbefalinger om spekemat, fisk, oster osv, heller aldri tar seg en røyk eller en liten slurk med vin?? ellers syns jeg det blir litt dobbeltmoralsk. jeg tror selv at røyk og alkohol er mye mer skadelig enn salami! har selv kost meg med spekeskinke, røkelaks og brie, med god samvittighet. her om dagen, tryna jeg så lang jeg var ned trappa ute, må innrømme jeg bekymrer meg mer for det, og sjansen for at jeg faller ned den glatte trappa jeg går opp og ned flere ganger om dagen og fosteret kan bli skadet, er vel mye større enn om jeg får listeria av 2 skiver spekeskinge jeg spiste på fredag?? skal jeg holde meg inne da? som fler sier, det er mye farligere for oss å kjøre bil også? vi tar risikoer hver eneste dag. jeg tror selv at så lenge vi har det bra, ikke stresser, er opptimistiske og koser oss i svangerskapet, så er det mye bedre for de miraklene som lever inni oss :) og alle tar egne valg, og vi andre har ingen rett til å dømme! :);) ;)

Ser dette går litt hett for seg hehe, men alle som svarer på dette innlegget og HI må da tåle kritikk for sine svar. Hvis dere ikke vil ha det er det jo bare å la være å svare.

Jeg har valgt å følge de anbefalingene som er gitt, jeg har ingen problemer med å holde meg borte fra spekemat og div for 9 mnd, men det er meg.

Når det gjelder hva som er mer farlig enn andre ting, så syns jeg dette er litt håpløst. Ja det er nok farligere å kjøre bil enn å spise salami. Ja det er barn som er helt friske selv om mor røkte i svangerskapet, men det syns jeg er dårlig grunnlag for å si at det er greit, som jeg har hørt fra noen gravide, ikke her da. Tror nok at mødre flest bruker sunn fornuft og tenker gjennom hva de syns er best for barnet sitt :)

Jeg var gravid i 07/08 og er nå gravid med nr 2, i mellomtiden har jeg flyttet til ny komune og har ny jordmor.

Ved begge mine svangerskap har jeg fått info(muntlig og skriftlig) om hvilke matvarer man frarådes i svangerskapet, røyk og alkohol og beskjed om og huske folsyre. trodde det var sånn standard "pakke" jeg :)

For min del har jeg valgt og holde meg unna det meste jeg vet kan skade barnet mitt, nettop som andre her sier, fordi det er faktisk ikke verd og ta sjansen.

Så jeg spiser ikke salami, spekemat, mykoster osv, jeg sluttet på dagen og røyke og drikker ikke alkohol. Men når det er sagt...

Hvis du leser på staten sine sider med anbefalinger så er det for min del rett og slett for mye og huske, en ting jeg (av en eller annen grunn) husker er at skal ikke spise blåkveite over tre kilo.... det blir litt avansert for meg altså, nå har jeg ikke spist det i det hele tatt men det er jo tilfeldig, jeg føler det er helt umulig og gå rundt og huske på alle disse forbudene...

Du skal jo også vistnok ikke lenger ta paracet, ikke farge håret, holde deg unna visse typer sminke og kremer, alt dette er ting som forskning viser kan skade barnet, og jeg har stor respekt for forskning, det er ikke sånn at det var tryggere for ti år siden bare fordi man ikke viste om det, men det blir rett og slett for mye og tenke på og ta hensyn til, jeg føler det hadde rablet fullstendig for meg hvis jeg skulle husket og fulgt absolutt alle anbefalinger som finnes rundt gravditet.

Jeg bryr meg egentlig ikke om hva andre gravide stapper i seg. Det er deres liv og deres små som blir utsatt for dette og ikke meg.

Jeg holder meg unna det som man er anbefalt å holde seg unna.

Jeg har også blitt informert av 3 forskjellige jordmødre som jeg har hatt i mine 3 svangerskap. De har sendt med brosjyrer om hva man skal holde seg unna og også snakket med meg om dette.

Grunnen til at det er 3 forskjellige jordmødre er fordi jeg har ikke bodd på samme plass under svangerskapene.

Dette er informasjon egentlig alle burde få fra jordmor og lege,men mange er forferdelig sløve på dette.

Uansett så vet fleste gravide hva man skal/bør holde seg unna,og de som velger å ikke holde seg unna det har alltid en grunn for det. Selv om grunnene ikke er noe bra.

Gjengangerne er: "Foreldra/søstra/tanta mi har jo både spist det og det + røykt og alt er jo bra med oss fordiom".

Vi vet alle hva som er bra for babyene og ikke og vi må selv ta konsekvensene av valgene vi tar.

Min mor slutta å røyke da hun ble gravid med oss..

Svigermor slutta da hun fikk min samboer,men slutta ikke da hun gikk gravid med dattera si og tvillingen. Tvillingen døde som resultat av røyk!

Jeg har også slutta å røyke i alle mine svangerskap.

Nå skal ikke jeg fokusere noe mer på røyk her da debatten ikke gjelder det.

Uansett så er vi alle voksne mennesker som klarer å ta våre valg. Som sagt så må vi alle leve med våre valg. Og da er det bedre å fokusere på oss selv og ikke på alle andre :)

Annonse

Jeg orker ikke å følge opp denne tråden (men det er interessant å lese...), jeg vil bare komme med et lite tips til alle dere som skriver at dere ikke har fått noen informasjon fra lege/jordmor: på http://www.helsedirektoratet.no/publikasjoner/faktahefter/gravid_403674

kan dere laste ned eller bestille (gratis) et hefte om det å være gravid. Det har et helt eget avsnitt om mat... utgitt i 2010, for øvrig. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...