Gå til innhold

Bare lurer(ingen krangletråd) på,dere som spiser alt dere har lyst på

Anbefalte innlegg

og ikke følger anbefalingene fra matportalen osv ang spekemat feks....hvorfor tror dere ikke på dette? Hvorfor ta lett på det som står ang listeria og toksoplasma?

Veldig mange sier at det går bra bare det ikke er ofte og spiser med måte....men dette er jo feil...det skal bare et mikrogram til av bakterien for å drepe fosteret:O

Jeg vil ikke krangle ,bare lurer,vil prøve å skjønne hvordan dere tenker:)

Jeg hadde aldri turdt å trosse de anbefalingene med tanke på hva slags sjangser man tar:S Synes ikke man skal ha erfaringen av å miste et barn for å ta det særiøst eller for å bli redd for å spise fy mat.Men når du ser på de få som faktisk har opplevd dette ved feks å ha spist noe de ikke bør og de finner ut at fosteret døde av dette...feks de tvillingene som døde pga at moren fikk muggost på sykehuset:O:O:O Til og med leger osv er ikke oppfaterte hele tiden....man bør ikke oppleve noe slikt fordi man ikke visste eller fordi man trodde det var "hysteri"....synes jeg....;)

Så følg anbefalingene på maportalen,uansett hvor liten sjangsen er for at noe skal skje....man kan leve uten enkelte matvarer i 9 mndr for babyen sin:)

Fortsetter under...

Når det gjelder toksoplasma så har jeg alt fått påvist det, så der er det liksom ikke noe si.

Men når det gjelder spekemat og listeria så er jeg en av dem som er litt slapp i forhold til dette innimellom. Dette har nok noe med at i mine tre forrige svangerskap ikke var noen anbefalinger om dette, og da har jeg spist spekemat til den store gullmedalje og det har jo gått bra...Men vet jo at det ikke er lurt, så styrer meg så godt det lar seg gjøre. Men noen ganger så "sprekker" jeg og putter litt spekeskinke i munnen ;)

Og på begynnelsen av svangerskapet, da jeg var kjempe kvalm var det eneste jeg klarte å spise knekkebrød med salami, og da tok jeg sjansen tenkte at noe må jeg faktisk ha i meg..

Jo,men uansett,men tanke på hva slags risiko dette er...å spise salami fordi du ikke tror du får i deg noe annet,vil jeg si er en tynn unnskyldning. Hva med å prøve noe annet? hvis det var gift,og det eneste du klarte var dette,ville du spist det og? bare litt på kanten;) hvis du fikk vite at babyen var død pga listeria...ville du da kunne tilgi deg selv? Jeg synes ikke det er verdt det...da ville jeg heller gått for hva som heslt annen mat uansett hvor kvalm jeg var..og dette vet jeg for jeg hadde hyperemesis i hele forrige svangerskap og får du ikke i deg noe annet så må du prøve uansett,ellers må du jo nesten få intravenøst. heller det enn å spise noe som har en sjangse for å skade babyen.

Hvis du ahr fått påvist toksoplasma,så er det ivertfall viktig? For da har du jo allerde sett at man kan få det...har dette gått bra med tanke på babyen?

Jeg forstår bare ikke hvordan andre ikke ser dette at å ta en sli sjangse er ganske uansvarlig igrunn..

En av grunnene til at jeg ikke tar dette så veldig alvorlig, er at hvis det ikke hadde vært for at jeg var innom dette forumet her, hadde jeg aldri visst om dette engang!

Aldri har en lege/jordmor/helsesøster nevnt på dette med et ord.

Og dette er mitt fjerde svangerskap!

Jeg spiser ikke spekemat og slikt særlig ofte, men jeg er veldig glad i feta-ost og har spist det i dette svangerskapet også ETTER at jeg har lest varseltrekantene som legges ut her inne.

Kanskje er jeg naiv og ubetenksom (not!) men jeg holder meg jo helt og holdent unna alkohol, så litt hensyn tar jeg jo... :)

1057,jeg synes ikke innlegget ditt virker særiøst i det hele tatt. Jeg velger å ikke svare på det du skrev nå,da du virker veldig bestemt og ignorant for min del.

Men jeg skrev jo dette i hovedinnlegget at ikke alle leger og jordmødre er oppdaterte fordi dette er ny vitenskap som er påvist og anbefalt bare de siste årene.

:)

Ja, det er meg: Ignoranten!

Jeg var faktisk helt seriøs.

Du spurte jo om hvorfor vi gjør som vi gjør og jeg svarte på akkurat det.

Men nå er det jo ikke slik at jeg propper i meg av hverken det ene eller det andre, men jeg har hatt fetaost på pastaen to ganger de siste 4 månedene...

Jeg er glad for at jeg ikke er bekymret.

Det er MASSE å bekymre seg for i et svangerskap, men heldigvis er jeg ganske så avslappet.

Enda jeg har født et barn med alvorlig hjertefeil tidligere.

Trekk pusten dypt og se på de vakre snøflakene som daler ned i stedet. :)

Annonse

Jeg er ikke beymret fordi jeg har avstått fra de små tingene som er farlige,fordi det greier jeg faktisk i 9 mndr.

Grunnen for at jeg spør er jo fordi jeg kanskje vil ha et godt argument,noe jeg aldri har fått når jeg spør ang dette temaet. Nettopp fordi det kanskje ikke finnes noe godt argument for å ha god samvittighet for å spise ting som kan være farlig for babyen.

Hvorfor ta sjangsen?

Babyen din sin helse og liv er verdt mye mer enn en salami skive;)

Til HI:

Spørs om ikke du har satt deg litt lite inn i dette selv..? Toksoplasmose kan bare være farlig dersom den gravide går gjennom førstegangsinfeksjons i svangerskapet. Så dersom noen er så heldige å ha hatt det før de ble gravide, kan de slappe av med tanke på det. Det er imidlertid svært liten forekomst av toksoplasmose i Norge, så det er sluttet med å teste alle for dette rutinemessig, fordi de anser ikke at dette utgjør noen trussel.

Listeria kan forekomme i mykoster, kjøtt, fisk osv, spesielt i matvarer som har lang holdbarhet og når det nærmer seg utløpsdato. Det er derfor liten risiko i ferske matvarer. Men det er klart, jeg følger også anbefalingene fra myndighetene.

Men jeg spiser salami fra Gilde. Har man froset den først, vil listeriabakterier dø, men det kan være en ørliten sjanse for toksoplasmose (toksoplasmoseparasittene dør kun ved oppvarming til en viss temperatur). Jeg spiser ellers ikke spekemat som fenalår osv.

Klart man kan kverulere rundt de valgene man tar, men i bunn og grunn er det opp til hver enkelt gravid.

Jeg spiser det jeg har lyst på, foruten muggoster. Det betyr at jeg spiser både røkelaks, salami og annen spekemat. Jeg tar mine forholdsregler og spiser fra nyåpnet pakke og et par dager etter at jeg åpnet den. Hvorfor? Fordi jeg har lyst, og fordi jeg har lest andre seriøse kilder om listeria og toksoplasmose og finner sannsynligheten for å få det minimal.

Men hva slags pålegg spiser du? For du vet kanskje at både toksoplasmose og listeria kan oppstå i all mat, selv om den er varmebehandlet? http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5799&MainArea_5661=5799:0:15,1904:1:0:0:::0:0&MainLeft_5799=5544:55898::1:5800:72:::0:0 Disse bakteriene vokser i alle slags produkter, varmebehandlet eller ei (se foregående kilde). De finnes, på hver sin kant og noen ganger sammen, i ting vi omgås hver dag, for eksempel i vann.

Jeg har for øvrig ikke noen spesielle argumenter for hvorfor jeg spiser det, men jeg har heller ikke noen argumenter for hvorfor jeg ikke skulle spise det, foruten om de jeg har kommet med og som du garantert finner for "svake".

En annen ting til HI, er at det er faktisk så at det spiller noen rolle med mengde forekomst av listeriabakterie i mat. Det er ikke gitt at en får en infeksjon av listeria, kroppen bekjemper som regel dette selv. Så det har noe å si hvor mye en får i seg, samt hvor godt immunforsvaret er.

Det er veldig godt og se noen seriøse meninger om hvorfor dere velger å spise det som ikke er anbefalt. Det er i alle fall gjennomtenkt. Det er i alle fall ikke noen tynne setninger som viser at ikke dere bryr dere.

Jeg lar være å spise det. Men så har jeg heller ikke lyst på det.

Er ikke enig i at det kun er på dette forumet dette er opplyst om. Det er ganske stort fokus på det hos lege og jordmor.

Muggost og tunfisk holder jeg meg unna, ikke bare fordi det er anbefalt, men fordi jeg ikke liker det!

Ang salami, gilde gikk ut med en mail om at alt det kjøttet som de bruker faktisk blir fryst først før de bruker det i bla salami og spekeskinke, så da har de tatt livet av de bakteriene som er skumle, de sier at vil man være ekstra sikker så frys kjøttet selv et par dager før du spiser det!

ang toksoplasmose, om du har hatt katt i hus så er sannsynligheten for at du har hatt bakterien i kroppen relativt stor, ergo, da er ihvertfall ikke det noe å bekymre seg over! Det er faktisk gangske vanskelig å bli smitta av tokso til vanlig! man må nesten spise bæsjen for at det skal være mulig!

NORSK spekemat kan man fint spise så lenge ihvertfall om det er fra en nyåpna pakning!

Er så mye annet man kan bli smitta av disse bakteriene med, at spekematen og salamien er det minste man bør bekymre seg over.... Sjansen for at det skal gå galt med deg og fosteret når man kjører bil er mange ganger større enn av å ta ei skive salami!

de har fortsatt rutinemessige kontroller på toxo! dette er ikke noe de har sluttet med, men noen jordmødre gidder kanskje ikke å ta det!? Listeria for oss er ikke farlig nei, det er for fosteret det er skadelig, og det er ikke slik at vi må bli syke for at fosteret skal ta skade, fosteret kan bli svært dårlig selv om vi gravide ikke blir det, derfor vanskelig å oppdage før det er for sent dessverre..... men uansett tror jeg at stress og hysteri er like ille som å ta en salami skive! Anbefalingene forandrer seg nesten fra år til år så man kan ikke leve i et hysteri av å følge alle anbefalingene! nå er det foreksempel kommet råd om at gravide ikke skal ta omega 3 tilskudd allikavel!! ............. så bruk sunn fornuft tror jeg holder i massevis!! det er en risiko i alt vi gjør! det kan vi ikke unngå... skal man engste seg for all mat kan man foreksempel ikke gå ut å spise lenger heller da, for man vet jo virkelig ikke hva man får eller hvordan maten er behandlet! Nei lev fornuftig og unngå det man kan men ikke bli maniske på å følge anbefalinger osv.....selvsagt spiser jeg ikke ubehandlet mat, godt lagrede upastoriserte oster osv, jeg vil jo ikke lage unødig risiko for meg selv og barnet... det har jeg ingen rett til å gjøre heller!

Annonse

hva gjør dere som har vondt i hodet eller sitter med influensa?? nå som man ikke skal ta paracet??...vet at ny forskning gjør mye bra, men som flere har sagt her over alt med måte...

tror ingen her vil babyen sin noe vondt med vilje, men alt vi leser om som vi liksom ikke skal spise er jo alt bare anbefalinger det er opp til hver enkelt å bestemme hva en gjør..

og siden det tydeligvis er ganske forskjellig praksis av om man blir testa for toxo eller at jordmor informerer om div ting, så velger jeg å stole på min egen magefølelse og tenke logisk på hva som er farlig og ikke farlig...

man kan jo blir gal av mindre om man skal følge alt som blir anbefalt..

hva med babyer som ikke skal ligge på magen? eller ikke ha pute fra nyfødt? min vennindes baby ville kun ligge på magen og snudde seg utrolig tidlig over hele tiden..hva skulle hun gjøre da stakar? eller alle steder der de anbefaler pute til nyfødt fordi bakhodet ikke skal bli flatt mens andre sier at det kan være årsaken til krybbedød...

mye som blir sagt og gjort overalt...gjør det du synes er best for deg og babyen..

Hi,

På Rikshospitalet fikk hun servert BRIE og VALGTE SELV Å SPISE DEN!

Om man er i stand til å spise brødskiver når man er innlagt på sykehus, ja da er man helt klart i stand til å vurdere hvilket pålegg man spiser eller ikke. Det er slik at man kan få velge selv hva man vil ha på brødet og som regel blir man spurt om dette. Om hun bare fikk servert et fat med noe pålegg kunne hun valgt å la vær å spise den skiva med brie, om hun ikke turte si ifra...

Hennes valg er hennes ansvar, ikke legen hennes?!?!

Tror du virkelig en lege serverte henne disse brødskivene??? hehehe

Når det er sagt så må jeg bare si at om man velger å spise noe utenom anbefalingene så er det ens eget valg og da må man og være forberedt på å ta konsekvensene av det på egenhånd. Selv var jeg mer uforsiktig med nr en enn jeg er nå med nr to, men som ei venninne som storrøkte under svangerskapet sitt sa: "jeg kunne jo ikke vite at det var han ( babyen) som kom??" Med det mente hun at hun som gravid ikke kunne tenke seg til at det faktisk lå en liten person der inne som hun kom til å bli glad i. Hver dag hun ser på han har hun dårlig samvittighet for all røyken hun røkte under sin depresjon i svangerskapet. Den tanken gjelder utrolig mange av oss gravide, særlig førstegangs gravide, og jeg må bare si at jeg dømmer ingen.

Men det er fint at du føler behov for å sørge fro at alle gjør som du synes er best:)) :o:O:O

Interessant diskusjon.. Jeg har som andre her nevner ikke hatt peiling på alle disse matvarene man ikke skal spise før jeg rotet meg inn på BIM. Jeg har blitt mer bevisst. Det er mange ting jeg holder meg unna, men jeg har nok spist mat Matportalen ikke anbefaler. Feks fårepølse som er nylig innkjøpt og som blir konsumert i løpet av få dager. Jeg kjøper med vilje små pakninger pga dette. Grunnen til at jeg spiser akkurat fårepølse er fordi jeg har spydd som en gris, gått ned utallige kilo og jeg synes det er utrolig digg å endelig kunne ha lyst på noe uten å bli kvalm.

Jeg har også begynt å drikke kaffe etter et opphold på et par måneder. Enkelte kutter jo ut kaffen hele svangerskapet.

Så konklusjonen er at jeg er jo mye flinkere nå enn jeg var da jeg fikk datteren min for 1 år siden.

Hmm.. du skriver at dette ikke er en krangletråd og spør spørsmål som du får helt ærlige svar på, for så å rakke ned på det..

Vet ikke med dere andre, men jeg kjente hormonene mine litt ekstra godt.. jeg holder meg unna skalldyr og spekemat, koffein og oster, men jeg unner meg litt salami iblant.

Mat for meg er hellig når jeg er gravid, jeg stooooorkoser meg når jeg spiser uansett om det er sunt eller usunt.

Min mor spiste alt mulig når hun var gravid, er nesten litt utrolig at jeg og søskene mine er blitt så friske som vi er..... ;)

Jeg er også en av "synderne" som spiser både brie og spekemat innimellom,jeg snakket med fastlegen min om dette. Da jeg sa jeg hadde lest at dette med spekemat var så fy fy å spise som gravid,da fikk jeg til svar at det å leve er en risiko og at selvsagt så ja,svært sjeldent (heldigvis!) så er det barn som dør i mors liv pga hennes kosthold.

Men bare det å sette seg i bilen å kjøre til butikken er MYE farligere statistisk sett enn å spise en skive salami.

Så hvorfor utsette seg for unødig bilkjøring,om man kan sende mannen på butikken? Hvorfor kjøre til ei venninne når hu kan komme til deg?

Jeg tar mine forhåndsregler,og spiser ikke salami som jeg ikke vet er helt fersk,finner jeg brie av pasturisert melk så tar jeg den.

Innledningsvis så skriver du HI,at dette ikke er en krangletråd,men samtidig så er undertonen din at vi som spiser spekemat osv ikke er like glad i barna våre som det du er,at vi ikke vil de det beste. Og det kjenner jeg provoserer meg litt.

nok en synder signerer her ja;) jeg har født 3 friske og sunne barn i løpet de 3 siste årene og venter nr 4 til sommren. jeg har aldri hørt at noe av dette har blitt nevnt av verken jordmor eller lege, men jeg tok det selv opp i mitt andre svangerskap, da jeg hadde lest mye om det. min jordmor har jobbet som jordmor i over 3o år og hun sa at så lenge maten er forholdsvis fersk så er det ikke falig å spise. det være seg spekmat, salami o.l. men muggost skulle man helst ligge unna. jeg spurte blant annet om hvordan det er å spise rakfisk og fikk til svar at den kjøpte fisken er trygg, men du trenger ikke å spise en kilo om dagen liksom. det skumle er om du er i utlandet og spiser spekemat o.l der. det er ikke trygt.

man skal kose seg og spise nesten hva man vil, men alt med måte, konstaterte hun:)

s til alle damer der ute med spire i magen, KOS DERE!!!!:) nå skal jeg ta meg en brødskive med spekepølse!!;) NAMM!

Toksoplasmo fikk jeg påvist ved mitt første svangerskap dette har jeg mest sannsynlig hatt lenge fordi jeg er oppvokst med katt og hund..Men skjønner meningen din også...Nå har jeg ikke spist noe risiko mat på maaange uker og er i uke 36, og skal klare å holde meg unna de siste ukene :)

Trodde fetaost var greit nå, jeg....? Har spist det masse siden jeg hørte det ryktet. Og røkalaks har jeg også spist masse av i jula, for det er visst greit å spise.

Og flere andre ting her inne som jeg har spist fordi jeg har hørt at det har vært trygt.

Men skjønner ikke hvorfor folk gidder bry seg med hva andre folk gjør. Folk må jo ta ansvar for egne handlinger og konsekvenser. Kos deg med syltetøyet, så kan vi andre få variere med den maten vi ønsker:)

Dårlig av jordmor og ikke informere om hva helsedirektoratet anbefaler, trodde det var vanlig alle steder. Jeg fikk utdelt mye informasjon av både lege og jordmor selv om jeg ikke er førstegangs også.

Det er jo standardmateriell som man skulle tro at alle fikk?

Guuud for en tråd dette har blitt da!

Moonfreckie: du svarte tidlig slik jeg omtrent ville ha gjort selv.

Hadde jeg ikke vært her inne, ville jeg ikke engang visst dette. Ikke går jeg til jordmor heller, mer enn nok meg kontroller hos fastlegen min:)

Ikke slik at jeg hiver innpå alle ting jeg nå vet ikke er bra, men litt fenalår, litt blue castello og har kjøttpålegget ligget litt så, javel..

Ha en strålende helg!!!

Hvorfor er det så viktig for deg å få svar på det?. Du har vel strengt tatt ikke noe med hva andre gjør. Er det sånn at du ikke trosser noen som helst form for anbefalinger?. Du burde skjønne at "eksperter" ikke vet ALT, og at det er opp til hver enkelt hva en føler er best for seg og sitt. Veldig naivt å tro på alt andre mener, og jeg synes det er greit at mange ikke lar seg lede, men heller gjør opp sin egen mening. Alt med måtehold!.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...