Nynte Skrevet 8. januar 2011 #1 Skrevet 8. januar 2011 Mini på 7.5 mnd er litt hard i magen etter at vi nå er oppe i 4 måltider med fast føde. Det ser ikke ut som det plager han egentlig, men det kommer en seig klump (ikke altfor hard, men var ikke sånn når vi bare ga melk) ca 2 ganger daglig, så han er ikke forstoppet. Dette begynte først når vi begynte med brødskive til lunsj og middag. Han er ikke glad i mme lenger, men vi får i han ca 150 ml på morran og 100 ml til kvelden. Vi gir litt sviske som dessert til lunsj og middag, eller pæremos (skal visst også hjelpe). Men dette ser ikke ut til å hjelpe, tror også han drikker litt for lite vann i løpet av dagen, men jeg prøver å få i han den væska jeg kan... Er det normalt at avføringa er sånn når man bruker fast føde? Burde jeg ha i litt malt i melka hver gang kanskje? Magen må jo en gang kunne være normal uten å måtte bruke sviske eller malt også... Noen synspunkter?
Karma! Skrevet 8. januar 2011 #2 Skrevet 8. januar 2011 Pass på at han drikker godt med vann. 'ellers pleier jeg å ha litt solsikke olje i grøten på kvelden, eller i middagen :-)
Nynte Skrevet 8. januar 2011 Forfatter #3 Skrevet 8. januar 2011 Ja, jeg prøver å få i han så mye vann som mulig, men han er ikke så interessert...
Karma! Skrevet 8. januar 2011 #4 Skrevet 8. januar 2011 Av og til kan det være mer 'spennende' å få d servert av tuttekopp :-) tupperware sin kopp er kjempe god å myk- spesielt nå som tennene er på vei frem :-)
Nynte Skrevet 9. januar 2011 Forfatter #5 Skrevet 9. januar 2011 Bruker Avent sin tutekopp og han vet hvordan han skal bruke den for at han skal få vann ut av den, men han drikker lite. Jeg vil gjerne at bebbisen min skal lære seg å drikke vann som tørste drikk, men nå som det er veldig viktig at han får i seg væske, finnes det noe saft greier for så små å kjøpe? Og noen som vet hva som er best av sviske eller malt? Tenker da i forhold til mage, hva den venner seg til osv...
Gjest Skrevet 9. januar 2011 #6 Skrevet 9. januar 2011 Jeg begynte å gi nestle sin "drikki" til jenta mi.. Hu drakk nesten ikke på dagtid, men etter hun fikk "drikki" får hun i seg mellom 100 og 200 ml hver dag.. Det er en mellomting mellom smoothie og velling. Svisker er bedre en malt, for malt inneholder sukker og gluten mens svisker kun er svisker... Det er også lurt å være litt forsiktig med feks banan som kan gi treg mage..
Gjest Skrevet 9. januar 2011 #7 Skrevet 9. januar 2011 Hva med å gi sviskersaft? da kan du lage litt sterk først og heller tynnere etterhvert for å gå gradvis over til vann.. kok svisker og bruk vannet av de..
2010 Mammaen Skrevet 9. januar 2011 #8 Skrevet 9. januar 2011 Ja, sviskesaft er lurt! Guten vår fikk det hver morgen en periode da vi introduserte fast føde. Han fikk det på tom mage om morgenen (det er verdt å prøve det) og da kom avføringen som bare det ;-) Anbefales. Han drakk ca 1/3 av de flaskene fra Nestle hver dag. Ellers fikk gutten vår veeldig hard mage i noen dager da han fikk tennene sine. Kanskje det kan være det hos dere?
Nynte Skrevet 13. januar 2011 Forfatter #9 Skrevet 13. januar 2011 Ja, kanskje det er tenner. Han har ikke fått noen tenner enda hvertfall. For en mnd siden hadde han diare, og da trodde jeg også det var tenner, men kom ikke noe.. Nå har jeg prøvd noen dager med malt i flaska på morran og kvelden. Det har blitt bedre da når han bæsjer det han har spist på morran eller kvelden. Men han er fortsatt hard i magen etter det han spiser midt på dagen. Har prøvd å gi han sånn nestle saft drikk fra 6 mnd. Det likte han ikke, da drakk han heller vann... Jeg gir brød til lunsj etterfulgt av frukt, gjerne pære nå siden han er hard i magen. Også får han sviske etter middag. Ser ut som han blir hard i magen av brødskive og middag. Siden han ikke vil ha mme på dagen, så må jeg gi fast føde. Noen forslag til hva jeg kan gi til lunsj og middag som ikke gir hard mage?
Gjest Skrevet 13. januar 2011 #10 Skrevet 13. januar 2011 Nestle har noe som heter "drikki" som kan brukes som mellommåltid. Det er en mellomting mellom smoothie og velling.. Ellers går det ann å gi litt velling som et måltid. Jenta mi drakk lite på dagtid og jeg har begynt å gi drikki og velling ved siden av maten.. Da drikker hun bra, og spiser fortsatt greit. (litt mindre siden det er litt mettende drikke) Får henne ikke til å ta kun veling eller drikki til et måltid fordi hun helst vil ha noe å tygge. Hvis gutten din blir hard pga lite væske, kan du jo prøve noe sånt.. Jeg ga også litt hjemmelaget solbærsaft en stund, men hun ville ikke ha så mye av det.
Gjest Skrevet 13. januar 2011 #11 Skrevet 13. januar 2011 hm.. så nå at jeg har skrevet om det samme litt lenger opp.... jaja.. sånn blei det..
Nynte Skrevet 14. januar 2011 Forfatter #12 Skrevet 14. januar 2011 Har kjøpt sånn drikki nå ja. Hvordan gir du denne da? Den er vel litt tykk? Og gir du hele på en gang? I går så syntes jeg faktisk han fikk i seg endel væske. Drakk endel vann, men fortsatt hard i dag... Lurer på om det rett og slett går for tregt gjennom magen hans. Litt mye fiber i maten kanskje? Skal huske på å ha olje i grøten fremover hvertfall...
Nynte Skrevet 14. januar 2011 Forfatter #13 Skrevet 14. januar 2011 Og i dag har jeg gitt avokado til lunsj og middag. Det burde være bra for magen...
Nynte Skrevet 15. januar 2011 Forfatter #14 Skrevet 15. januar 2011 Avokado var IKKE lurt. I dag er han hardere enn noen gang. I bæsjen var det grønne tørre klumper. Stakkar lille venn altså. Han gråter ikke når han bæsjer og bæsjer hver dag, men nå må jeg få slutt på dette. Ser han sliter når han bæsjer hvertfall. Malt i melka morgen og kveld, ser ikke ut til å ha noen effekt. Skal kjøre på med mer svisker nå. Kan jo ikke skade... Skal lage sviskedrikk selv... Han har vært veldig grinete de siste dagene og er ikke den blide gode gutten min som han pleier. Så enten er det magen som plager han eller tenner på vei...eller begge deler..
♥ Løvemamma ♥ Skrevet 15. januar 2011 #15 Skrevet 15. januar 2011 Jeg pleier å vanne ut drikkien. noenganger til 50/50 men som regel mest drikki med noe vann i. (70/30) oppbevarer det som blir igjen i boksen i ett barnematglass i kjøleskap
Gjest Skrevet 15. januar 2011 #16 Skrevet 15. januar 2011 Jeg gir drikki i en tutekopp.. Har mest brukt den fra avent. Drikki med banan og ris gir jeg med sperreskiva i koppen, mens den med eple, ris og gulrot gir jeg uten sperreskiva.. (Den lille gummi skiva i korken) Den med banan og ris er tynnere enn den andre.. Du kan nok bruke tåteflaske også hvis du bruker en tut med store hull..
Gjest Skrevet 15. januar 2011 #17 Skrevet 15. januar 2011 Jeg deler en boks i to kopper, og fyller heller over hvis hun vil ha mer enn 1/2. Da har jeg en kopp som blir stående i kjøleskapet til dagen etter.. Merker at hun stort sett vil ha den i romtemperatur, så da pleier jeg å ta den ut en stund før maten.. (Hvis jeg husker det da..) Det er lurt å snu litt på boksen da den gjerne er tykkere i bunn.. Det samme med det du har stående i en kopp..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå