Gå til innhold

Er det dumt å fortelle andre om kvalmen?

Izabelle

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg måtte stille dere et spørsmål. Jeg har vært innlagt på grunn av hyperemesis i dette svangerskapet, har alltids vært åpen om det både til familie og venner. Har vært veldig dårlig og har tre innleggelser bak meg.

Dessverre er formen like dårlig enda, og i går svartnet det for meg på badet.... Var borte i noen minutter, men jeg syntes opplevelsen var skremmende. Ei venninne av meg spurte hvordan det gikk, og jeg svarte helt ærlig at jeg ikke trodde det gikk an å bli værre!

Hun ble rett og slett frekk, fikk en del kommentarer på facebook at jeg hadde ingenting å klage over, jeg skulle heller tenke på alle de som har alvorlig kreft osv.. I tillegg var det andre som skriver på sine profiler hvor egoistiske gravide kan være....

Vanligvis bryr ikke slikt meg, men jeg ble helt satt ut! Det har aldri vært meningen å sammenligne meg med mennesker som har alvorlige sykdommer...... Så jeg lurer på om det beste kan være å lyve å si at alt er bare bra??

Fortsetter under...

Hei :-)

Hadde jeg vært deg,neste gang veninna di spør hvordan er formen,hadde jeg svart: sier jeg sannheten så får jeg bare kritikk,så ikke spør...

Har veninna di barn eller vært gravid før? hvis ikke,så vet hun heller ikke hvor slitsomt det kan være,så da burde hun ikke uttale seg så mye om noe hun ikke har peiling på!

Men i alle dager... Hva slags venninne er det som sier slikt da?

Hun spurte hvordan det gikk med deg, og det fikk hun jo svar på. Du føler at det kan ikke bli så mye verre for din del, men det er vel ikke det samme som at du sier at ingen har det verre en deg.

Og ikke minst det at hun kritiserer deg på facebook, er jo rett og slett frekt. Ikke rart du blir såret.

Du kan jo spørre henne om hun virkelig vil ha et ærlig svar neste gang hun spør, for hvis ikke trenger hun vel ikke spørre? Du må jo slippe å lyve for å tilfredsstille henne.

Jeg leste ett sted at de som opplever hypermesis opplever like

mye plager som kreftpasienter som går på chemoterapi.

Så din vennines anklager bunner i ingenting.

DU har det verre enn verst, selv folk med malaria har det bedre.

De dør nu iallefall etter ei lita uke. Med døden som lettelse.

Hypermesis er en av de vondestes sykdommer ett menneske kan ha.

Det er ingenting å gå rundt grøten på.

-Skriv en blogg om hvordan du opplever din hypermesis,- jeg følte det kjentes bedre å få det ut igjennom en blogg. Som jeg så postet på facebook.

Det gjør liksom mere vondt om en skal late som om ens graviditet er god

lik som alle andres, bare for å passe inn, ikke plage andre, eller prøve å

være normal.

Du er alvorlig syk. Og om du holder det bare for deg selv og biter tenna sammen så går det på psyken løs.

Fordi det er store påskjenninger de du har.

Folk med gode graviditeter har ikke peiling hvordan vi har det.

Min mor har også tendensen til å ikke helt forstå hvor tært ned svangerskapet med hypermesis har vært for meg. Prøver å ikke være så mye med henne i svangerskapet.

Folk skjønner ikke at en er faktisk rett og slett er sengeliggende SJUK.

Ofte underernært. Og har alle symptomer på en alvorlig sykdom.

Jeg unner ingen dette, men la oss si det slik, om folk alikevel ikke skjønner plagene dine kan du vel skravle så mye du vil om dem, uten at de føler ubehag. Sia de alikevel ikke kan leve seg inn i din situasjon.

Men du får nu iallefall renset følelsene.

Skriv blogg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...