Gå til innhold

Lillejenta vår på 7 mnd skal få seg briller!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen andre som har erfaring med dette? Hun har sjelet litt siden fødsel, og da det på 6 mnd-kontrollen ikke var borte ble vi henvist til øyenlege. Øyenlegen fant ut at hun er langsynt (en styrke på mellom pluss 5 og 6). Dette er visst imidlertid ganske normalt for barn på denne alderen, men ettersom hun både er langsynt og sjeler litt så ønsket de å prøve å korrigere sjelingen med briller. Idag var vi hos optiker for å tilpasse briller, så søt hun ble, lille godjenta mi;) Ser for meg det skal bli en utfordring å beholde de på da, men de sier at de blir for vant til dem! Tok to uker før vi får dem...

Noen andre som har lyst til å dele erfaringer fra lignende situasjoner? Jeg må si jeg er overveldet over at det faktisk er mulig å gjøre noe med dette på et så tidlig tidspunkt! Vi har lenge følt at hun ser dårlig på avstand (får liksom ikke helt blikkontakt henne dersom vi står et lite stykke unna), men nå kan det se ut til at det er sjelingen som gjør at hun ikke helt klarer å fokusere.. Optikeren sa i dag at han har stor tro på at vi vil merke forskjell når vi begynner å bruke brillene.. Det er nemlig ganske anstrengende for henne å fokusere når hun sjeler.

Ble langt dette! Men ville bare dele denne historien med dere og høre om andre er/har vært i samme situasjon:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

dette skal jeg nevne for legen til sønnen min. Han sjeler litt og er langsynt(9mnd). Har hele tiden vært sjeløyd og vi har ikke hørt noe om muligheten for briller. Han har imidlertidig "ikke mer " enn 2+ men likevel.

Vi får heller ikke blikkontakt på avstand...dette pga sjelingen.

Lillemann skal ikke på kontoll før han er 1år, så kanskje jeg kan nevne dette med briller så vi får komme før. Burde jo rettes opp så fort det lar seg gjøre:)

Skrevet

Gutten vår (10 mnd) er også langsynt, han bruker kontaktlinser og har gjort det siden han var 2 mnd.

Fikk briller til han da han var 3 mnd, men de brukte vi aldri siden de satt så dårlig.

Skrevet

Måtte ha briller på den tiden jeg også, hadde svakt syn på høyre og nesten ikke syn på venstre. Måtte bruke 14+ på venstreøyet, det kom seg med årene, og nå bruker jeg "bare" 6+ og kontaktlinser.

Men kontaktlinser på 2mnd's baby? Er det mulig skulle jeg nesten til å si? :P

Skrevet

Hehe, det samme spurte jeg om - men joda, det går helt fint!

Han er født med katarakt (grå stær) på begge øynene, og har fått byttet ut begge linsene med kunstige linser. Det som da skjer er at de blir langsynt, og det korrigeres med kontaktlinser. Dette forandrer seg fort, og vil visst gå mot 0 frem til skolealder. Som oftest blir de nærsynt, men bare tiden vil vise hvor mye... Han begynte på +12 og 14, og er i dag +5 og 8.

En annen ting med en slik operasjon er at kroppen ikke klarer å registrere at den har fått nye (kunstige) linser, så den prøver å kompensere med å danne nye celler for å fylle opp det som kroppen tror er et tomrom. Da får man det man kaller etter stær, som må opereres bort. Og som de fleste vet så er barn fantastisk flinke til å danne nye celler, så han har vert inne på 3 etter stær operasjoner og vi må nok belage oss på enda fler.

Skrevet

Jøss, det ante meg ikke at det var mulig! Det må jo være noe skikkelig stress? Håper det retter seg ut med årene da, og lykke til med videre operasjoner om nødvendig, kan ikke være noe særlig. :-(

Skrevet

Takk for det, jeg tenker bare på alternativet (at han mister synet) så går det veldig bra :o)

Det var litt "knot" i starten, men nå går det veldig fint. Han er en tålmodig liten gutt som ligger fint i ro, også har jeg jo fått god teknikk på det :o)

Skrevet

Jeg vil bare fortelle om vår datter som nå er 3 mnd. Hun sjelte da hun ble født, og ved 4-5 ukers alderen fikk hun kolikk-symptomer. Så tok jeg henne med til osteopat, for jeg har flere venninner som har fått god hjelp mot kolikk på sine små. Men da når vi kom til første time, så sier osteopaten at de forskjellige delene i hodet satt skjevt på hverandre og skapte spenninger. Så holdt osteopaten forsiktig rundt hodet til vår datter og trykket lett her og der. Og nå etter 3 behandlinger og 2 mnd senere så er all skjelingen borte!! Jeg vet ikke om dette kan hjelpe noen av dere, men jeg ønsket bare å fortelle om vår erfaring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...