Gå til innhold

Gir dere salt i maten til babyene deres? (inspirert av innlegg ang 6 og 8 mnd glassmat)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette står i brosjyre om spedbarnsmat som er utgitt av statens helsetilsyn:

Salt

Spedbarn har en begrenset evne til å utskille overskudd av salt. Derfor bør du være forsiktig med salt og saltet mat til barnet er ett år. Du bør heller ikke venne barn til et kosthold med et høyt saltinnhold. Lager du barnematen selv, er det en selvfølge å ikke ha salt imaten. Nylaget mat har mye smak i seg selv og er en «smaksbombe» for spedbarnet. For

en voksen kan spedbarnsmaten ha lite smak i forhold til «vanlig» mat. Dette er det viktig å være klar over når du smaker på spedbarnsmaten.

Når du gir spedbarnet av familiens middag, bør du ta av til barnet før du salter resten av maten.

Vær også forsiktig med krydderblandinger som for eksempel grillkrydder, kjøttkakekrydder og hvitløksalt. Disse inneholder salt. Du kan lese på krydderpakninger om blandingen inneholder salt.

Industrifremstilt barnemat på glass er tilsatt noe salt. Industrifremstilte hel- og halv-fabrikata av fisk og kjøtt kan inneholde mye salt.

Sitat slutt

Jeg svarte på innlegg lenger ned her at jeg ikke ville gitt 12 og 15 mnd glass til en baby på 9 mnd pg a salt innholdet. Tror ikke de styrker med av det men ser ikke poenget med å gi de den maten før de er klar for saltet, finnes jo så mye annet de kjan kose seg med. Innleggende under insinuerte både det ene og det andre så nå ble jeg nysgjerrig på hva dere andre mener??

Skrevet

Jeg salter selvsagt ikke maten til min gutt på 7 mnd, men om han spiser av mat som ikke er laget fra bunnen av er det jo noe salt i den. Så og si alt av pålegg til brødet inneholder salt; leverpostei, kaviar, makrell i tomat, smøreost, osv... Brødet inneholder også små mengder. Spiser han litt av vår middag er det jo også litt salt i det. Eksempelvis har han spist pølse noen ganger, og det er jo det salt i. Han får jo kanskje den type mat 1-2 ganer i uken. Men da lager jeg f.eks potetmos med nan uten salt i til. De andre dagene får han oftest glass siden de har vært så billige, og det er da de 6 eller 8 mnds glassene som ikke har salt i. Så ja, han får i seg litt salt, men jeg har ikke salt oppi maten jeg lager til han.

Skrevet

akkurat det samme som 2010mammaen og mailykkeliten sier! Litt salt får de i seg uansett,men salter ikke maten med hensikt nei.

Litt salt er absolutt ikke skadelig, det er omtrent umulig at de ikke får i seg det.

Melk skal man jo liksom heller ikke begynne med før ved 10mnd alder, men hvorfor kan man da gi smøreost,prim og annet pålegg med melk i til babyer når de begynner med brød? Nettopp fordi det er så små mengder!

Skrevet

Er det mer salt i barneglas fra 12 og 15 mnd?

Så bra du skrev det. Lurte nemlig litt på hvor tidlig jeg kunne gi et 12 mnd glass til min jente på 9 mnd. Da skal jeg vente og heller evt lage mat selv.

Takk takk :)

Skrevet

Siden det er meg og min baby du snakker om, kan jeg jo svare både deg og de andre. Tråden handlet om en gutt som ikke likte babymaten beregnet på de på hans alder pga klumper. Jeg viste til min erfaring som går på å prøve flere ting, og jeg anbefalte ikke denne moren å gi han 12 og 15 mnd-glass; jeg anbefalte henne å prøve de beregnet på 4, 5 0g 6 mnd.

Ja, jeg gir datteren min babymat fra Nestlè der glassene er merket fra 12 mnd og fra 15 mnd. Datteren min er 9 mnd gammel.

Nå har jeg bare et glass her hjemme beregnet på fra 12mnd og der står det i innholdsbetegneslen NATRIUM 80 mg. På glasset merket fra 8 mnd står det NATRIUM <30 mg. Nå er natrium det mest utbredte grunnstoffet i naturen, det er etmetall og utgjør hele 2.23% av vekten på jordskorpen. I tillegg er det helt livsnødvenig for mennesker og høyerestående dyr da det sammen med kalium regulerer sammensetningen av kroppsvæsker. Natrium må på ingen måte sammenlignes med natriumklorid som er koksalt/vanlig bordsalt.

I tillegg står det på dette glasset at det er tilsatt varierende kryddermengde og lavt, tilpasset saltmengde, men mengden er ikke oppgitt. Det anbefales at et voksent menneske får i seg 5g (GRAM) vanlig salt om dagen.

Så; mye salt er det ikke i et glass med babymat, i tillegg er alderen oppgitt både på glassene og grøtpakkene veiledende, ikke ABSOLUTTE. Min datter lever ikke av disse glassene, hun får et slikt glass i ny og ne, for variasjonens skyld. Hun spiser også mat beregnet på de på 4, 5 og 6 mnd.Og hun får smaksporsjoner av vår mat.

JEG er ingen superkokk, jeg lager all mat selv fra råvarer kjøpt i vanlig butikk. Jeg salter aldri maten jeg lager, da jeg ikke liker saltsmaken særlig godt selv. MEN: nesten all mat er tilsatt salt i større eller mindre grad! Kjøttdeig, pølser, ost, fisk, kjøtt, brød, krydder, boller, smør, saus, osv osv osv.

Jeg bare lurer; skyter du egne dyr (alså ku og elg) og fisker du egen fisk, dyrker du egne grønnsaker, eget korn, melker egen ku og geit, sånn at du har hundre prosent kontroll på hvor mye salt det faktisk er i den maten du serverer eget barn? Har du egen drikkekilde der dere filtrerer vannet fritt for salt? Gjør noen andre det her inne? Det å ikke salte når du lager maten, fjerner ikke saltet som alt er i maten du tilbereder.......

Videre; jeg insinuerte ikke noe annet enn at alt med måte, er en bra leveregel. Jeg anbefaler ikke noen å røyke, gravide, ammende eller de med barn, ei heller å kjøre med de løse i bilen, jeg insinuerte SUNT VETT.

Salt i maten er ikke det værste et barn kan utsettes for, fordi det ikke er snakk om store mengder!

Kjøper virkelig alle her inne helsekostmat til sine barn? Gir dere de ikke en ferdigkjeks i ny og ne, selv om disse inneholder transfett?? Hva med transfettet i ferdigost på pizza? I plantemargarin?

Det MÅ være lov å bruke hodet og ikke ta alt som står hist og pist som DEN STORE SANNHET. Herregud; jeg ga henne grøtfør hun var 4 mnd gammel også, har jeg ødelagt henne på noe vis? Det står tross alt at tarmene ikke er ferdige til å fordøye grøt så tidlig..... Er jo et under at vi vokste opp og at det overlever unger i resten av verden.....

Skrevet

Vanskelig dette her. Jeg gir gutten min på 9 mnd brød med skinkeost. Tenker det er mere salt i det enn i 12 mnd barnematglassene:-( Litt dårlig samvittighet der. Baconsmøreosten er vel ikke stort bedre.

Gutten min er mest glad i Hipp glassene. Grøsser når han spiser nestle og småfolk middagsmat. Det er jo ikke mange forskjellige varianter av hipp sine middagsglass 8 mnd, hvis han må spise bare de til han er 12 mnd. Blir vel til at de spiser mer og mer vanlig mat og da kan de nok få et slik glass i ny og ned. Er ihvertfall mye sunt i de også, slik som grønnsaker.

Skrevet

Signerer Tantrum her!

Skrevet

Min lille på snart 10 mnd gir jeg vanlig mat! Altså det vi spiser til middag.. Å jeg gidder faktisk ikke lage to forskjellige middager hver dag. Fikk beskjed av lege på helsestasjonen at han kunne få vanlig saltet mat fra han var 8 mnd gammel..Jeg gir også krydret mat.. vi spiser mye indisk mat og det elsker han!

Men alle og en hver gjør det en selv vil og det som passer for enhver ! :)

Skrevet

Men i all verden Tantum har du enda ikke fått gravidhormonene ut av kroppen?

Det var denne tråden jeg siktet til: http://www.dinbaby.com/forum/thread/142752824

Skjønner ikke hva seler i bilen etc har med dette å gjøre... Var et enkelt utsagn fra meg om at jeg ikke hadde gitt 15 mnd glass til min baby. Tror ikke hun hadde strøket med av den grunn men jeg velger å vente da jeg tror det er det beste. Mye annet de kan kose seg med. Jiiises! Det svaret du ga i den andre tråden gjorde at jeg ville høre hva andre mødre tenker om saken.....

Skrevet

Eller kanskje jeg har mensen....? Nytter ikke med hersketeknikker, prøv noe annet.

Du har helt rett, jeg blingsa på en tråd, men du må se sammenhengen i det jeg skrev: "Vet du, jeg tror det går helt bra. Vi (nordmenn) er jo vokst opp på sild og poteter og når jeg var liten var permisjonstiden 3 mnd ikke valgfri 10 el 12 mnd, mamma røykte med meg i magen og med meg i hus, ikke hadde vi sikkerhetsseler bak i bilen og jeg fikk most gulrot som mat fra jeg var 6 uker fordi mamma jobbet på barneklinikken på Haukeland og der var det kjent som vidundermedisin mot luftsmerter...."

Om vi holder røyking og seler i bil utenfor (alment godtatt og forstått av alle at det er farlig), så er hele poenget at man må bruke hodet og ikke ta helt av "bare for" at man har fått barn. Alle vil gjøre det beste for sine barn etter egen evne, men å gi mat "beregnet" på eldre barn, err svært lite skadelig. Det er snakk om en 9 mnd gammel unge (jeg kaller ikke det for et spedbarn, men mulig hun inngår i den definisjonen) som innimellom får mat som inneholder litt salt.

Som jeg skrev over her; det er forsvinnende liten mengde salt i de glassene; unger får mer salt i seg ved å bli utsatt for vann i springen og mat man lager selv.

I stedet for å bare kommentere at jeg gir mitt barn de glassene, så kunne du også gitt trådstarter noen "prøv dette eller dette" Når du bare kommenterer så retter du en korrigerende finger mot min metode som mor, og det er helt unødvendig. Du fikk svar på den salt-opplysningene dine i forrige tråd og i denne tråden.

Overskriften på denne tråden lyder "Gir dere salt i maten til babyene deres?" hvilket antyder at noen (da jeg i dette tilfellet) faktisk gjør dette, og at det er feil.

Du kom med fakta hentet fra nett, jeg kom med fakta hentet fra nett og svarte på innlegget ditt. Det er svært lite med det som har med hormoner å gjøre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...