Anonym bruker Skrevet 7. januar 2011 #26 Skrevet 7. januar 2011 Jeg forventer at datteren min gjør som meg, får seg en helgejobb når hun blir 16 og jobber så mye hun kan i sommerferiene. Ungdom har bare godt av å lære seg at man må jobbe for å få penger, ikke snakk om at hun skal komme og tigge meg for penger til festing og klær når hun er 18 år. Når hun blir student vil vi derimot hjelpe så mye vi kan for å spe på studielånet, eventuelt la henne slippe å ta opp studielån, mye for økonomien etter studietiden, men også for at hun skal kunne konsentrere seg om lesing!
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2011 #27 Skrevet 7. januar 2011 Ikke deodorant og mat kanskje, men mobil og lommepenger får de holde selv ja.
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2011 #28 Skrevet 7. januar 2011 Men syns du ikke videregående er like viktig? Er karakterene der som avgjør hvilke studier en kan velge mellom etterpå.
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2011 #29 Skrevet 7. januar 2011 Selv om foreldrene mine er stinne av gryn, er jeg i dag utrolig glad for at de har lært meg å jobbe for enhver krone. Jeg kommer til å gjøre akkurat det samme med mine barn. Den oppdragelsen har gjort at jeg sitter her med fint hus, fin bil, god økonomi og penger på bok, til tross for min unge alder. Jeg begynte å jobbe ved siden av skolen allerede som 16-åring og kom meg da fint gjennom studiene for det. Jeg tenker at ungdom som ikke klarer det har begrensede evner.
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2011 #30 Skrevet 7. januar 2011 Nei, det forventer jeg absolutt ikke. Jeg håper barna bruker mest mulig tid på studiene sine, men er han/hun så heldig å få en jobb, så er jeg selvfølgelig positiv til det, så lenge det ikke går utover studiene. Har selv erfart at det var vanskelig å få jobb, så føler ikke jeg kan forvente dette av barna.. Men jeg forventer til gjengjeld at de gjør det bra på skolen. Barna på sin side kan heller ikke forvente ubegrenset mobilbruk, men en sum hver md til telefonering synes jeg ikke er urimelig. Barna skal selvsagt få bo hjemme med gratis kost og losji, samt klær og nødvendig utstyr så lenge de har behov for det:-)
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2011 #31 Skrevet 7. januar 2011 Herregud, jeg kjenner voksne mennesker som tar høyere utdanning på deltid ved siden av full jobb og unger! Hvis de klarer det, så må da unge mennesker klare å ha en ekstrajobb uten at det skal gå utover skolen! Herregud, er norsk ungdom blitt fullstendig pysete eller?
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2011 #32 Skrevet 7. januar 2011 Jeg må innrømme at jeg blir litt overrasket over flere av svarene her, jeg kan ikke skjønne at det skal finnes så mange 18-åringer som ikke har godt av å jobbe. Alle har godt av å jobbe, spesielt 18-åringer! Får være grenser for å sy puter under armene på barna sine, men sånn blir det vel når man bor i verdens rikeste land... Jeg ble oppfordret av mine foreldre til å få meg jobb når jeg var 14, og det gjorde jeg. Jeg husker hvor utrolig stolt jeg var da pappa rammet inn min første lønnsslipp. Siden da hadde jeg sommerjobb til jeg begynte på videregående og jobbet et par dager i uka i tilegg. Skulle likt å se at foreldrene mine betalte russefeiringen, telefonregningene, sydenturen osv. I dag har jeg en god jobb og utdannelse, fikk lederstilling da jeg var 23, og lider ikke akkurat økonomisk. Jeg kjøpte leilighet, bil osv før mange i vennegjengen hadde råd til depositumet for å leie leilighet. Jeg har fått, og får, masse hjelp av mamma og pappa. Og det føles greit, nettopp fordi både de og jeg vet at jeg klarer meg selv. Da jeg kjøpte leilighet, fikk jeg plutselig beskjed om at de hadde satt av rimelig mye penger til meg, fordi jeg hadde gjort mitt beste gjennom studier, jobb osv. Det kom ekstremt godt med, Det er ikke sånn at å jobbe under studiene nødvendigvis gjør at du gjør det dårlig på skolen. Da er jeg heller ganske sikker på at de som fikser begge deler, som de fleste burde, klarer seg bedre i livet.
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2011 #33 Skrevet 7. januar 2011 Synes egentlig jobbing bare fører med seg godhet så lenge det ikke går utover skolearbeidet. Og har man en 18 åring som forlanger å få ditt og datt fordi den og den har ditt og datt så man han jobbe for det, spare eller ønske seg. Det å lære hvordan det virkelige liv er synes jeg bare er en stor fordel, jo tidligere jo bedre.
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2011 #35 Skrevet 7. januar 2011 haha. Hva for en mor er du? Stakkars barna dine som kommer til å få seg sjokk når de må ut i verden å se hvordan det faktisk fungerer der ute. Jeg flirer hver gang jeg hører om noen som ikke jobber som 18-åringer. Hva for noen slappe snyltere er detta da? Tenker jeg. Jeg har jobbet, både i helgene, ferier, og ukedagene, siden jeg var 14, og kunne ikke tenkt meg til at min unge skal gjøre noe annet. Dette har lært meg ansvar, økonomi, og jeg fikk en bedre selvfølelse som klarte å "forsørge" meg selv. Nei her skal det jobbes, studier eller ikke! Skal ikke sy pute under armene på mine barn værtfall.
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2011 #36 Skrevet 7. januar 2011 Jeg måtte ikke sørge for noenting selv, ikke måtte vi jobbe, vi fikk dyre utenlandsopphold, med og uten foreldre, vi fikk alt servert på et sølvfat. Jeg er ikke sikker på at det var så veldig lurt av mine foreldr å gjøre det på den måten. De fleste jobbet litt ved siden av gymnaset og de aller fleste jobbet litt ved siden av studiene. Jeg jobbet litt ved siden av studiene, på slutten i alle fall. Jeg var en bortskjemt drittunge langt oppi voksen alder, og jeg mener vel egentlig at jeg sannsynligvis ikke kommer til å gjøre det på samme måte med mine barn. Mannen min studerte ikke, han var lærling og fikk fagbrev. Han måtte greie seg selv fra han begynte å tjene penger. Han bodde gratis hjemme, men måtte betale en mer eller mindre symbolsk sum mot kost og losji. Tror vel egentlig at det er en bedre løsning.
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2011 #37 Skrevet 7. januar 2011 Har to ungdommer som er flyttet ut, og to hjemmeboende. Eldstebarnet fikk seg jobb da h*n var 15. Enkel ryddejobb, som siden avanserte opp til servitør og senere kokk. Hele tiden tok h*n utdannelse, og studerer nå siste året til økonom. Er blitt en særdeles ansvarsbevisst ung voksen, som er medeier i egen leilighet. Nestemann begynte også å jobbe som 15 åring. Dog var h*n nok noe umoden, så det ble ikke helt den store gløden over jobbingen. Ble ferdig med VGS, og flyttet hjemmefra for å starte som lærling som 17,5 åring. Er nå snart ferdig med læretida, og på leit etter en leilighet å kjøpe. Har spart opp halve egenkapitalen det siste halve året. Til motsettning bor de fleste av barnas venner fremdeles hjemme, eller studerer uten jobb. Etter min mening skader det overhodet ikke at ungdommen tar seg en jobb i helgene og feriene. Det lærer de både arbeidsglede og økonomi av. Går det ut over skolearbeidet, er det selvfølgelig en annen sak, men de fleste normalbegavede barn klarer fint å jobbe 4-5 dager i måneden i tillegg til skolen.
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2011 #38 Skrevet 7. januar 2011 hmm, jeg er 24 år og alenemamma. Har fått mye hjelp hjemmefra bla ett rentefritt lån på 3 millioner og telefonregning som blir betalt hver mnd samt nedkutting på gjeld hvert år på 75000 kr i tillegg til det jeg betaler ned på lånet, samt permanent lån av en fin familiebil der alt unntatt bensin blir betalt av dem. Er nå i en såpass heldig situasjon at jeg har EK på en halv million kr og fremtiden er sikret. Utrolig glad og takknemlig for at jeg har en så gavmild mor og far. OG ja, jeg har både utdannelse og jobb men tjener ikke så mye at jeg er i stand til å bo så bra hvis ikke jeg hadde fått økonomisk hjelp hjemmefra. Skal gjøre akkurat det samme for mine barn, MEN de må vise at de er takknemlig for det de får og jobbe eller studere og ikke ta ting for gitt.
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2011 #39 Skrevet 7. januar 2011 Hehe..du vil at ungen din skal jobbe og tjene egne penger når den er tenåring. Men når hun er student og over 20 år så skal dere spe på og betale så hun slipper studielån. Snakk om sy puter under armene på en voksen person. Og så anonym her over sier, det er på vgs du har mulighet til å få karakterer som avgjør hvilke studier du kommer inn på. Det er ikke alle osm klarer å få toppkarakterer ved å lese ting en gang. Selv jobbet jeg benhardt for mine 5 ere og 6 ere. Det var ikke gjort på en, to og tre for å si det sånn. Noen er heldige og har klisterhjerner, mens andre bruker lenger tid.
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2011 #41 Skrevet 7. januar 2011 Normalt sett burde du jo da klart deg på studielån, stipend og helgejobb!! kan ikke skylde på mora de for at du ikke har noen utdannelse! De færreste studenter får betalt livsopphold av foreldrene
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2011 #42 Skrevet 7. januar 2011 Det er ikke alle som trenger flere år på å lære seg dette. Selv jobbet jeg ikke under vgs. Flyttet hjemmefra etter vgs og studerte, levde da på studielån og stipend. Greide meg fint de årene uten hjelp. Det å betale regninger lærer man seg fort. Etter utdanning fikk jeg meg fast jobb, mann, unger og hus osv. Aldri hatt noen problemer med økonomien. Min selvfølelse var like mye på topp selv om mine foreldre forsørget meg ut vgs. Når skal folk forstå at alle er forskjellige? Selv om man ikke jobber i tenårene så betyr ikke det at man ender opp som en boms som lever på sosialen og har masse kredittgjeld.
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2011 #43 Skrevet 7. januar 2011 Hehe, fikk 5 på eksamen på videregående. Tja, dette er vel ganske normalt eller? Første gang jeg har hørt noen bruke karakterer fra videregående for å skryte med:)
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2011 #44 Skrevet 7. januar 2011 20:45 Dette vet jeg flere eksempler på og det er synd. Spesielt er det lett å skje om en tar et friår eller to.
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2011 #45 Skrevet 7. januar 2011 dere som sier at dere ikke vil hjelpe barna deres, har dere ikke økonomi til det? De fleste ønsker vel å hjelpe til i etableringsfasen(ek til leilighet eller betale studiene så de slipper den helsikes renten fra lånekassen? Bedre å få penger da enn når foreldrene dør 30 år senere.
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2011 #46 Skrevet 7. januar 2011 Herregud! Hvorfor i all verden skal ikke ungdommen jobbe?? Skal de drive dank hele helgen? De færreste ungdommer bruker 18 timer i døgnet på skolen. De har masse muligheter til både treningsøkter og jobbing. Jeg begynte med sommerjobber da jeg var 13. Jobbet 8 uker hver sommer fra jeg var 16 og 3 av 4 helger fra jeg var 18. Pluss ekstravakter når jeg hadde anledning. Flyttet hjemmefra da jeg var 20 og levde da på studielån/stipend + jobbing. Trengte jo ikke hver eneste ettermiddag og hver eneste helt til å gjøre INGENTING. Curling har aldri vært en attraktiv sport for meg......
Tante Blås Squaw Skrevet 7. januar 2011 #47 Skrevet 7. januar 2011 Hva jeg forventer av en 18åring skal jeg gi et godt svar på den dagen jeg har en sånn i hus ) Foreløpig er den eldste 12. Men jeg er overbevist om at ungdommer har jævlig godt av å jobbe.
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2011 #48 Skrevet 7. januar 2011 HaHa... Jeg ser det er mange bortskjemte 18åringer der ute.... Tenker dere ikke på at deres "puter under armene" kommer til å gi dem problemer senere i livet? Nei det ender vel med at dere betaler for dem for resten av livet. Ikke start klagingen når din 30 år gammle sønn/datter ringer etter penger eller begynner å mase etter arv tiår før det er deres tur til å forlate vår verden. Jeg er glad mine foreldre kun gav meg psykisk støtte. Nå i en alder av "bare" 25 år, har jeg både god utdanning, 8års erfaring fra arbeidslivet, bil og enebolig til nermere 3 mill. INGEN har støttet meg økonomisk, og jeg er kjempestolt over å ha klart meg på egenhånd!!
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2011 #49 Skrevet 7. januar 2011 18-åringer??? Jeg hadde forstått problemstillingen om det var snakk om en 14-åring. For meg er det en selvfølge at 18-åringer skal holde seg med både deodorant, telefon og lommepenger. Selv har jeg klart meg uten særlig økonomisk støtte av foreldrene mine fra jeg var 15 og begynte å gå med avisen. Fra jeg var 16 jobbet jeg fast to dager i uken i butikk og holdt meg med lommepenger, toalettsaker og klær selv. Det var ikke noe foreldrene mine krevde av meg, men noe jeg fant helt naturlig. Jeg ønsket selv å jobbe og så lenge jeg tjente egne penger syns jeg det var helt unaturlig å be foreldrene mine om noe ekstra. At deltidsjobb skal gå ut over studiene er bare tull. Tvert i mot har årene som avisbud, butikkansatt, vaskehjelp, pleiemedhjelper og telefonselger styrket min arbeidsmoral og gitt meg ambisjoner i livet. Jeg har tatt en høyere utdannelse og har nå en ledende stilling i finansbransjen. Mine arbeidsgivere har alltid berømmet min arbeidsmoral og jeg fikk grunnet dette fort tillit og store oppgaver. Dette er IKKE for å skryte, men jeg er overbevist at det å stå på egne ben fra tidlig alder la en grunnmur for meg som jeg nyter svært godt av den dag i dag. Gjør barna en tjeneste og la dem jobbe!
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2011 #50 Skrevet 7. januar 2011 Forfriskende å lese innlegget ditt! Jeg kunne ikke vært mer enig =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå