Gå til innhold

Ikke kjent spark på 3 dager!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Er så usikker nå på om jeg skal rineg føden eller ikke ..

Jeg er i Uke 23, 22+4.

Jeg var på planlagt ul på tirsdag, og alt så bra ut.

Har kjent liv siden uke 16, og veldig ofte iløpet av dagen siste tre ukene.

Men etter tirsdag har det blitt stille..

Jeg har prøvd spise noe søtt, jeg har prøvd dytte borti.. men jeg kjenner ikke den lille ???

Altså, jeg vet de sier man burde sjekke det etter uke 28 eller noe.

Men jeg har jo siste tre ukene kjent den lille sparke flere ganger iløpet av dagen, HVER dag. Å nå kjenner jeg ikkenoe.

Kan han ha flyttet på seg, endret stilling som gjør at jeg ikke kjenner noe? Blir jo bekymret :(

Har fått beskjed om at jeg kan ringe føden og få komme med en gang det er noe.

Har risikosvangerskap pga to livmorer og dermed ekstra oppfølging med fare for liten plass. Men alt var bra på tirsdag.

Å før det så kjente jeg masse liv.

Nå er d jo fredag kveld og helg oxo men..

Hva ville DU gjort?

Bekymrer jeg med unødig siden jeg ikke er mer enn i Uke 23?

Dem sier man kanskje ikke alltid kjenner det på lik måte, eller like tydelig siden babyen flytter på seg og jeg selv kan være i bevegelse og da ikke kjenne det. Men jeg er sykemeldt og hjemmeværende, så jeg kjenenr jo etter stort sett hele dagen ..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg har hatt det helt likt denne uken...!! :(

jeg er i dag 23 + 2..

Siste 2-3 ukene så har den lille sparket og turnet rundt døgnet rundt. :)

men nå siden mandag så har jeg ikke kjent noen spark. men i dag så begynte den lille å sparke igjen..:) junior har tilogmed hatt hikke i dag. :)

jeg og har risikosvangerskap, så jeg skal på kontroll ul neste torsdag.

du kan jo alltids ringe føden i helgene også da.. det hadde jeg gjort hvis det fortsatt går noen dager uten bevegelse..

masse lykke til.. jeg håper den lille gir fra seg noen spark igjen snart. :)

Skrevet

Jeg hadde en litt lignende erfaring da jeg var kommet omtrent like langt som deg. Og da var årsaken at vesla hadde flyttet på seg i magen fordi der er ganske god plass enda når en ikke har kommet lenger enn uke 23. Samt at jeg hadde morkaken på fremre vegg slik at den dempet for sparkene.

Men hadde jeg vært deg ville jeg ringt føden. Det er MYE bedre å ringe en gang for mye enn en for lite. Dette går nok bra, men bare ring du. Ikke godt å sitte slik og bekymre seg. Babyen min er forresten 5 mnd gammel nå ;-) Jeg bare satt og mimra litt inne på andre trimester fordi det var omtrent der jeg var for akkurat et år siden nå.

Skrevet

Mest sannsynlig er det som du selv sier, at den lille har flyttet på seg - og at det er grunnen til at du ikke kjenner bevegelse lenger. Men jeg ville ha ringt føden, for det er så utrolig vondt å gå og uroe seg. Bare det å gå og lure på om du skal ringe eller ikke skal ringe er kjempe slitsomt. Som gravid kjenner man seg så alene om ansvaret for den lille i magen. Hvis du ringer og de sier at du skal avvente, så kan du kanskje slappe litt mer av, for da har fagfolk tatt en avgjørelse for deg. Dersom de vil du skal komme inn for sjekk, så er det jo enda bedre, for da får du helt avklart hvordan det står til i magen.

Lykke til, det går nok helt bra skal du se!

Skrevet

Jeg synes også som de over at du skal ringe. Du er bekymret, og selv om det er for tidlig til at du skal kjenne spark hver dag, og selv om det fortsatt er god plass (kanskje ikke hos deg?) og babyen antageligvis bare har flyttet litt på seg, så er det godt å roe nervene. En skal ikke bli hysterisk, men ens barn er jo det kjæreste en har, og en vil jo være så sikker som mulig på at de har det bra! Og nå har du jo en åpen invitasjon til føden også, så jeg ville slått til. Lykke til! :o)

Skrevet

Jeg hadde det slik for et par uker siden, da var jeg 21 uker eller noe. Ringte føden og fortalte hvordan det var (har kjent liv daglig siden uke 16). De sa det var litt tidlig for at man skulle kjenne hver dag, men at jeg skulle drikke kald saft og legge meg ned og kjenne etter. Dette hjalp ikke på meg i det hele tatt, så var bekymra. Jeg hadde ikke kjent liv på to dager. Gikk på butikken og kjøpte cola og sjokolade, og den kvelden sparket hun som bare det :-)

Hvis du har prøvd det meste, tror jeg det er lurt å ringe føden. Best å være på den sikre siden, er det ikke? Jordmora mi sier at man skal kjenne liv daglig fra uke 23, hun.

Lykke til! :-)

Skrevet

Hei

Det er sikkert ikke noe farlig.

Men når jeg var hos jordmor i uke 22 fikk jeg beskjed om at hadde jeg ikke kjent bevegelse i løpet av en dag skulle jeg drikke noe kaldt og søtt (brus, saft (m sukker) eller lignende) og legge meg ned. Hvis babyen ikke svarte med spark innen en halvtime skulle jeg ringe fødeavdelingen for en sjekk.

Jeg hadde da kjent liv siden uke 15 og daglig siden uke 19. Vet ikke om det hadde noe å si. Men jeg fikk samtidig beskjed om at jeg måtte si at det var min 6 graviditet og at jeg hadde hatt 5 spontanaborter før denne graviditeten og at jordmoren hadde bedt meg om å ringe om jeg ikke kjente liv. Hvis ikke var det ikke sikkert de ville ta meg inn.

Siden du har et risikosvangerskap så tar de deg sikkert inn, så ring i stede for å uroe deg!

Men min erfraring er at jenta mi ikke vil sparke hvis jeg er urolig. Klarer jeg å la vær å bekymre meg sparker hun mye. Lykke til!

Skrevet

Jeg er i uke 25(24+3) nå, er annengangs og har kjent liv hver dag siden uke 15, mindre i perioder men definitivt hver dag. Jeg hadde garantert ringt og forlangt en sparketest hvis jeg ikke hadde kjent liv på tre dager, barnet mitt er veldig sterkt og jeg kjenner kraftige bevegelser hele tiden, både spark og at han flytter seg og snur seg, jeg mener at det er sikkert greit for noen og ikke kjenne så mye liv nå, men da har de gjerne ikke gjort det tidligere heller, for meg hadde det vært en stor forandring i barnets mønster og ikke kjenne liv så jeg hadde absolutt reagert.

Synes altså at du skal ringe føden.. Lykke til, det går sikkert bra, det gjør jo heldigvis som oftest det :)

Skrevet

Tusen takk for alle svar :)

Jeg ringer nok i morgen.

Ja d er som sagt det at jeg har jo kjent veldig mye med liv siste tre ukene flere ganger daglig, å nå da ikke på tre dager.

Hadde jeg ikke kjent daglig liv flere uker allerede så hadde jeg nok ikke bekymret meg slik pga dette nå.

Dro på butikken å kjøpte cola og en stooor stratos, men likevel inge spark :( Ringer nok i morgen når jeg våkner.

Å selvom jeg bare er i Uke 23 så tror jeg nok at jeg får komme hvis jeg vil selv. Me vi får se. Veldig godt m svar og erfaringer fra dere, tusen takk:)

Skrevet

Jeg hadde også flere dager hvor babyen var helt stille.. Trodde jeg =) Men på ultralyd så jeg en baby som sparket og turnet, og til tross for alle de bevegelsene så kjente ikke jeg noen verdens ting. Alt på grunn av stillingen barnet lå i.

Selv om jeg er ganske sikker på at alt står bra til, så aldri nøl med å ringe føden, de er der for å hjelpe deg ;)

En ting jeg har merket i det siste, er at babyen reagerer på lyd. Så om du har en spilledåse, trekk den opp og legg den inntil magen. Eller spill høy musikk for henne/han =) Hmm.. kanskje ikke så lurt, nå som klokka er så mye da men =P

Lykke til Snirkeline =)

Skrevet

Det er vanlig for mange frem til ganske sent (uke 30+) i svangerskapet å ikke kjenne spark regelmessig...normalt at de kommer i faser...og ikke på en stund..for så å være der kjempe ofte mot slutten før det blir for trangt og man kjenner kanskje mindre igjen,...normalt spesielst også hvis man har foranliggende morkake:)

Skrevet

Hei hei :)

Jeg ringte føden igår og de ville jeg skulle komme inn;)

Der var d et herlig lite nurk som lå med ryggen utover g både armer, hode og bein inn mot morkaka mi.

Sparket som bare det, utenat jeg kjete noe ;p

Men var veldig godt å få kommet dit :)

Å kunne bare ringe igjen.

Å du kan tro hvem som sparket greit fra seg igjen igår kveld ;)

Takker for svar fra alle :)

Dere hadde rett:)

Men man hører jo så mye rart oxo så veldig godt å få sjekket det hvertfall :) Mannen i huset lot meg ikke komme meg opp i æha igår engang før jeg hadde tatt en tlf til føden.

Masse lykke til videre alle :)

Leser om flere med mindre spark i magen nå om dagen, så d er nok slik hos veldig mange. Men en tlf og en liten sjekk beroliger to ventende foreldre ;)

Klem :)

Skrevet

Godt å høre at alt er bra:)

Som regel er det jo det, men når man blir bekymret og ikke kjenner liv, så er det lurt å ringe inn for en time for å få sjekket at alt er i orden. Selv er jeg 21+1 nå (ifølge ul-termin, som jeg er litt uenig i...) og har kjent daglig liv i to uker nå. Men hadde det gått en dag og en formiddag uten at jeg hadde kjent liv, så hadde jeg ringt med en gang. Det gjorde jeg i mitt forrige svangerskap og de ønsket hver gang at jeg skulle komme inn. De er alltid så hyggelige, og mener den lille inni magen skal ha høyeste prioritet.

I tillegg er det vanskelig å kjenne liv når man går rundt og er bekymret. De gangene jeg ikke har kjent noe og dratt bort og fått bekreftet at det faktisk er liv likevel, så har den lille sparket som bare det når jeg er kommet hjem igjen. Sikkert bare fordi man da klarer å slappe av:)

Ikke nøl neste gang med å ringe inn. Bedre med en sjekk for mye enn en for lite og det mener de på føde også:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...