Gå til innhold

Tips mot såre valker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har aldri hatt valkebaby før siden eldste var av den slanke sorten, så litt uvant problemstilling dette her ;) Er det sinksalve/ potetmel som gjelder, eller er det andre lure ting man kan gjøre for å bli kvitt dette? Hun er veldig sår på halsen sin, hissig rødt og kanskje en anelse "flassete", tenker derfor sopp muligens og Canesten-salve...?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

inotylsalve har gjort susen hos oss. Dagen etter var huden så fin som ny! Er det sopp i tillegg kan du smøre med canesten eller dactacort (effektiv, men inneholder kortison, så brukes max 1-2 uker sammenhengende) God bedring:)

Skrevet

Ja, Inotyol pleier å gjøre susen på bleieutslettet, så kanskje jeg skulle prøve det først, og så evt Canesten hvis det ikke hjelper.. Ellers er det vel ikke så mye man kan gjøre for å forebygge, annet enn å tørke godt etter bad og evt gulp...?

Skrevet

jeg har brukt pudder på alle mine 3. Jeg foretrekker natusan eller johnson& johnson sitt pudder.

Skrevet

Potetmel eller pudder er nok det aller beste. Smører du på sink salve vil det legge seg som et lag oppå så huden ikke får puste. Da blir det verre.

Potetmel og pudder suger opp væsken så huden får puste og ikke "gnager"

Skrevet

Jeg bruker som regel pudder på dagtid, både rundt hals og mellom en liten valk under (!) armen. Noen ganger i bleieområdet også. Ellers er Inotyol en klar favoritt i bleieområdet hvis det er sårt der. Har også prøvd med Unguentum på såre steder i valker, men siden det er så viktig å ha det tørt gjør jeg ikke det så ofte. Men den hjelper :)

Skrevet

Jeg er heller ikke vant med valkebaby, og sliter med samme problem. Men jeg fikk tips av helsesøster om å bruke hårføner for å tørke skikkelig. Også pleier jeg å blåse litt....og pudder...... må muligens til med canesten her også...

Skrevet

Jeg har en veldig slank baby så jeg er heller ikke vandt med det..

Men hun ble sår en gang, en liten flekk i halsen da jeg hadde glemt å tørke henne der. Smurte på et veldig tynt lag sinksalve, og det fungerte fint:) Dagen etter kunne man ikke ane at hun hadde vært litt sår.

Sinksalven brukes veldig ofte her i huset, både til baby og mor:) Når vi har vært forkjølet og jeg eller babyen er blitt litt sår under nesa så smører jeg på et tynt lag. Da forsvinner svien. Eller om sommeren når jeg har fått myggstikk, så smører jeg på med sinksalve, og visp, så forsvinner kløen:) Ante ikke at sinksalve kunne brukes til mer enn sår babystump:)

Skrevet

Hei

Jeg har en baby med mye sopputslett pga hudproblemer. Jeg har vært en rekke ganger på helsestasjonen og de har gitt meg følgende råd (som virker)

* Ikke overdriv bruken av canesten, men bruk det kun i ille tilfeller. Når du gjør det så la det tørke noen minutter, smør så med en fet sinksalve over. Da gir det best effekt. Vask av med olje

* Ved såre partier vask med olje og vann og bruk hårføner til å tørke godt. Da blir det ikke mekanisk irritasjon

* Fet sinksalve (eks silulen) kan også brukes forebyggende i utsatte områder.

* Inotyol fungerer bra, men husk at det kan ødelegge klær da denne er tjærebasert

Skrevet

Vi slet masse med det på tuppa her! Svigermor er helsesøster og fikk tips der!

Løsningen ble å gå over med en fuktig klut før vi tørker godt med en tørr klut morgen og kveld og så ha på potetmel. Skulker jeg nå så blir ho rød med en gang nesten:)

Lille bolla og potetbabyen min som jeg bruker å kalle ho:)!

Se om du har en boks eller lignende å ta med potetmel til stellebordet, jeg syntes hvertfall det var mye enklere å få det gjort morgen og kveld når det var så tilgjengelig:).

Lykke til:)

Skrevet

Jeg smørte bare med bittelitt baby olje hver morgen det funket bra.

Skrevet

Vask og tørk godt ja. Har brukt litt purelan vi ("brystvortekrem") for det brukte de på premature- avdelingen på minibarna om det var litt sårhet. Har aldri utvikla seg til noe annet enn litt rosa i huden her i alle fall:)

Skrevet

Potetmel funker helt supert! Lillesnupp her blir iblant sår under haka pga svette/sikkel/gulp. Har en liten boks med potetmel liggende ved stellebordet, så da er det bare å stryke litt på halsen hennes, og kort tid etter er det helt fint igjen :o) Genialt - enkelt og billig!

Skrevet

Tusen takk for mange fine tips! Potetmel har vi i skapet, så det skal prøves med en gang=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...