Oda88 Skrevet 7. januar 2011 #1 Skrevet 7. januar 2011 Heisann... Var hos jordmor i dag, og sf- målet mitt ligger på 36 cm, og er jo bare 36+2 på vei.. I tilegg sa hun at hun ville tro lillegutt veide ca 3200 gr nå... Tenkte ikke noe særlig over dette da jeg var hos jm, men nå når jeg kom hjem å fikk sett over bøker å papierer, fikk jeg litt panikk.. Kommer jeg til å få en kjempebaby?? Tar jordmødre ofte feil med beregninger, og har symfyse målet mye å si for babyens størrelse??? Har helt angst og er helt på gråten for at han skal sette seg fast under fødsel pga størrelsen....
Mrs Bad enkelt og greit Skrevet 7. januar 2011 #2 Skrevet 7. januar 2011 Jeg syns det er dumt av jordmødrene å estimere vekt når det ikke er målinger som foregår på sykehuset med UL. Jeg lå laaaaangt over det grønne feltet med jenta mi hele tiden. Men hun fulgte sin egen kurve, noe som er veldig bra. Da vokser hun jevnt. Jeg fikk ei jente på 3910 gram. Fant ut at grunnen til at jeg var så stor var fordi hun var lang og det var trangt inni magen så hun måtte krølle seg sammen til en ball. Ikke bekymre deg for mye. Disse målingene kan man ikke stole på. De varierer mye.
Gjest Skrevet 7. januar 2011 #3 Skrevet 7. januar 2011 Jeg var hos lege i forgårs og hadde også symfysemål på 36 cm, var da 32+6. Var inne på sykehuset 21 des for en ekstra ultralyd, og fikk etter UL en estimert vekt på jenten på ca 1800g, noe som var inenfor normalen. Jeg var langt over det grønne feltet med førstmann også, men fødte en jente 13 dager på overtid på 3800g. Tror ikke det er så mye å bekymre seg for :-)
LilleMalin♀♂♂ Skrevet 7. januar 2011 #4 Skrevet 7. januar 2011 Jeg tror ikke man skal legge så stor vekt på SF-målet. Det er visst veldig aktuelt å fjerne det, men man har ikke funnet noen bedre erstatning enda. Du vil ofte treffe på folk som målingene bommer ganske kraftig på.
2prinserOg1engel Skrevet 7. januar 2011 #5 Skrevet 7. januar 2011 SF mål stemmer ikke med str på baby.. Jeg lå laaaaaangt under gjennomsnittet med min første, og ut kom en gutt på 4100 gr! Ingen som helt forstod hvor han hadde vært Svigerinna mi lå laaangt over gj.snittet og hun fikk en gutt på 3300 gr
AlmaN Skrevet 7. januar 2011 #6 Skrevet 7. januar 2011 Symfysetmålet mitt var også helt vanlig med førstemann, og han var 4.1 kg ved fødsel. Fødselen gikk helt greit, men det var ingen kjempebaby akkurat. Det som har mest å si for hvordan det er å føde er hodeomkretsen til babyen og at hodet klemmes godt sammen under fødselen. Og størrelsen på ditt bekken. Noen ekstra hundre gram til eller fra på babyen betyr ikke så mye. Tror ikke det er vanlig at babyene setter seg fast pga størrelsen akkurat. Stort symfysemål kan også bety at det er mye fostervann. Det er ganske stor variasjon på det, selv innenfor normalen. Men kanskje du kan få en ekstra ultralyd f.eks hvis du er veldig bekymret?
Mrs Smutt & Smilende Skrevet 8. januar 2011 #7 Skrevet 8. januar 2011 Jeg fulgte akkurat den røde streken på skjemaet hele veien ved forrige svangerskap og gjør det samme nå. Forrige gang fikk jeg en gutt på 4100 gram og regner med at jeg får ihvertfall det denne gangen også. Stoler med andre ord ikke helt på dette sf målet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå