Gå til innhold

Hvor mye fødselsangst må til for å få keisersnitt

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke gravid.. men har planer om å bli det i løpet av et par år.

Problemet er at tanken på en fødsel er veldig ekkel for meg. Jeg synes det virker VELDIG vondt og skummelt, og har heller ikke lyst å revne der nede.

Både kjæresten min og jeg er født med keisersnitt (jeg lå i seteleiet og han hadde morkakeforgiftning) så ingen av de kommende bestemødrene har født heller.

Når jeg ser fødsel på tv blir jeg svimmel og kvalm, og det er nesten så jeg bestemmer meg der og da for ikke å få barn (selv om jeg har veldig lyst på barn - bare ikke på å føde det).

Hvis jeg ikke vet om jeg helt sikkert kan få innvilget keisersnitt på dette "tynne" grunnlaget vet jeg ikke om jeg tør å få barn :-/

Fortsetter under...

Kanskje du skulle tatt en prat med en psykolog og/eller jordmor og pratet ut om bekymringen din. Man får ihvertfall sjeldent innvilget noe pga fødselsangst som 1.gangs fødene dersom man ikke har gjort et forsøk i å løse opp i angsten.

Selvom man får innvilget et keisersnitt er det viktig å løse opp i angsproblemene. Man vet aldri hvor man er på det tidspunktet fødselen starter og plutselig må man føde selv likevel. Da er det greit å ha det så bra som mulig mentalt. Jeg hadde en venninne som skulle ha planlagt ks. Jenta valgte å komme 3 uker før tiden og det var ikkke tid til å kjøre til sykehus hvor ks kunne tas. Dermed ble det fødsel og hun var svært uforberedt.

I fredrikstad har de et tilbud som heter morgenrøden (har hørt om EMBLA på et annet sykehus).

Når jeg var der til samtale så fortalte jordmora at det fint gikk ann å henvises dit av fastlege før man ble gravid.

Jeg ville heller egentlig ikke bli gravid før jeg var sikker på at jeg fikk ks. Så hoppet vi i det. Det endte med masse mareritt i 1. tri. Heldigvis fikk jeg komme dit ganske fort. Jeg tror ikke du har et tynt grunnlag. Ta sjangsen å snakk med sykehuset om din angst. La de vurdere om det er tynt grunnlag. Vanligvis er det oss selv som dømmer oss selv strengest. Ha trua på at du har LIKE STOR RETT som alle andre til å oppleve å bli mor!

• 1 måned senere...

Du må ha 2-3 samtaler. Du kan gjerne begynne å snakke med fastlegen din, siden du ikke er gravid. Jeg gikk til en privat psykolog i Trondheim, bortkasta penger, og han hjalp meg ikke. Det er mulig fastlegen og du kan inngå en avtale om at han søker om keisersnitt straks du får vite at du er gravid.

Jeg gikk til jordmor, og hun sendte min søknad. Etter en søknad må du til to samtaler, en med jordmor, og en med lege. Jordmødrene er verst, og de vil snike seg med på legesamtalen også. Bare stå på ditt og si hva du føler. Tårer er bare positivt for deg. :) det ordner seg nok.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...