Makkapakka Skrevet 7. januar 2011 #1 Skrevet 7. januar 2011 Tja, hva skal jeg si. Vår debut på nattavvenning fungerte IKKE Jenta vår er 6 mnd og får 2 grøtmåltider om dagen nå. Hun har også kun drukket mme fra ca 4 mnd alder. Hun legges ca kl 19, og hver natt våkner hun mellom 23:00-00:30 og ca kl 03-05 for flaske. Synes snart det burde holde med 1 oppvåkning jeg da (helst ingen selvfølgelig). Skulle prøve å drøye/kutte flaska klokka 03 i natt...... gråt, gråt og gråt! Smokken vil hun ikke ha når hun venter på flaske. Etter 1 time gav jeg opp, da var jeg så trøtt og ville sove! Jeg skjønner ikke hvordan dere klarer nattavvenning??? Blir dere ikke trøtte selv? Er jo helt GRUSOMT å først sove 3 timer for så bli vekket og deretter å ikke legge seg igjen. Jeg har ikke selvdisiplin til det, ser på den gode, varme senga mi og vet at hvis jeg bare gir henne flaske så får jeg sove i ca 3 timer til Et annet spørsmål er, er jenta mi faktisk sulten? Hun drikker jo hele flaska liksom. Jeg selv tror egentlig hun ikke er sulten, men at det er en vane. Hun tror at det er vanlig å spise 2 ganger om natten og hun må læres opp til ikke å spise om natta nå. Bør jeg kutte ut et av måltidene først eller være helt nazi å kutte ut alt? Skal jeg ta henne opp når hun gråter etter flaska si? (hun blir jo helt despo). Hvor lenge skal jeg holde på? Virket ikke som hun hadde tenkt å gi seg etter kun 1 time i natt, for å si det sånn..... Er poenget å slite de ut, at de blir så slitne at de sovner igjen?
Mjølkekua Skrevet 7. januar 2011 #2 Skrevet 7. januar 2011 Hei Makkapakka! Vi har akkurat gjennomført en nattavvenning på vår jente på 7 mnd. Hun har fått 3 måltider per dag (2 grøtmåltider eller brødskive og litt middag). Vi flyttet henne på eget rom når hun var 5,5 mnd. Før vi startet nattavvenning ville hun aller helst ligge tett inntil meg, våknet hver 30 min. på kveldstid for kos og pupp, samt at hun spiste 3 måltider (mm) per natt. Jeg visste at hun ikke trengte denne maten - hun er god og rund :-) Vi bestemte oss for at hun nå ikke skulle få komme ut av rommet sitt på kvelden eller natten, og at hun kun skulle få ett måltid per natt i første omgang. Første kvelden ble det litt tårer. Pappa tok hovedjobben, og det gikk overraskende greit. Han vugget henne i armene når det ble ille, men la henne ned når hun ble rolig og forsøkte å trøste henne i sengen. Han sang for henne og hysjet på henne. Andre natten var det "min" natt. Hun våknet for smokk en gang på kvelden, og så ble jeg vekt av henne kl 0300. Da hadde jeg så puppespreng at jeg gav henne mat. Hun sovnet igjen og sov til kl 0545. Da var hun pottesur, men gråt ikke. Etter stell fikk hun mat og var veldig blid. Tredje natten var hun litt urolig igjen, kanskje den verste natta. Jeg hadde gitt henne litt økologisk speltgrøt blandet i havre-ris grøten, og det var den hun styra med. Hun kavet voldsomt og gråt mye den kvelden og natten. Vi holdt stand og jeg gav henne ett måltid kl 0230. Kl 0500 bæsjet hun, og etter det var det klart for dag. Etter dette har hun plutselig kuttet ut nattmåltidet! Hun har de siste tre dagene våknet kl 0530. Da er hun lys våken og pludrer i senga. Jeg har jo sånn puppespreng at det er krise, så jeg har i det siste stått opp kl 0600 (da har mannen tatt henne fra 0545), stelt henne og gitt henne morsmelk etter stellet. Er jo aaaalt for tidlig etter min mening, men bedre det enn at jeg må opp flere ganger per natt.. Eller at vi sover dårlig i vår seng alle sammen. Det viktigste er at når dere har bestemt dere for noe, så må dere gjennomføre det, og være bestemte. Skriker ungen i 1-2 timer og dere gir mat, så er dette en "belønning" for skrikingen. Erstatninger som vann etc. kan fungere, men plutselig våkner barnet for vann i stedet. Jeg ville satt hardt mot hardt. Bestemt meg for en strategi - feks ett måltid kl 0300. Skriker ungen krakilsk, ta henne opp og gi henne trøst, men legg henne ned i sengen igjen når hun er rolig. Hvis du har en mann, del ansvaret med han. Ingen vei tilbake når dere har startet - og jeg er overbevist om at ungen kjenner på dette. For de fleste tar det 3 netter før det blir bedre, men for oss var det jo allerede etter en natt, så det varierer. Poenget er vel ikke å slite de ut,men å endre atferdsmønstret. Det kan jo være at de blir utslitte og sovner, men det er jo ikke poenget i seg selv. Få avlastning (hvis du kan) på dagtid, legg deg tidlig, sov når du kan når baby sover. Belønningen er at dere får sove bedre på natten :-) Og - kom på noe som legen sa til meg på 6 mnd kontrollen: Vaner blir vanskeligere og vanskeligere å venne av, jo eldre de blir (spesielt etter 6.mnd). Det kommer til å bli skriking, men belønningen etter denne perioden blir at både dere OG barnet får bedre søvn. Det er jeg enig i :-) Håper dere står løpet ut :-) Vet senga er fristende, men snart kan du ligge oppi der og kose deg hele natten.
maya666 Skrevet 7. januar 2011 #3 Skrevet 7. januar 2011 driver med nattavening selv nå... snuppa ble 6 mnd 2, jan.... har siste mnd våknet hver natt rundt 03 for å få flaske... holdt på siden mandag med å prøve å kutte ut den flaska om natta... hun får mme, 210 ml, når hun står opp... sånn ca kl 08... grøt til lunsj sånn ca 11.15...vann til drikke så sove litt... middag ca 1530.... vann til drikke... noen ganger 120 ml mme etter middagen.. kommer litt ann på hvor mye middag hun spiser.. grøt til kvelds... ca 1830. så kvelds stell... 210 ml mme på sengekanten før legging sånn ca 1915... begynte som sagt med nattavenning på mandag.. 1.natt gikk sånn passe... løp til og fra snuppa sitt rom rundt kl 03 noen ganger... dytten inn smokken... og gikk og la meg... holdt på ca 1 time.. hun var ikke ordentlig våken, men sån litt surving... ventet på å få flaske som vanlig... men dyttet som sagt bare inn smokken hver gang.. etter ca 1 time sovnet hun ordentlig igjen, og sov til 09... natt nr 2... var litt værre, men ikke så ille heller... holdt vel på nesten 2 timer.... ikke så mye surving som 1.natt, men fortsatt urolig og ventet lissom på den flaska.. jeg fortsatte og bare dytte smokken pent inn... sovnet til slutt igjen.. sov til ca 09... natt nr 3... gikk i grunn ganske så bra... hun våknet som vanlig rundt 03 igjen.. (ikke ordentlig våken da..) jeg gikk inn på rommet hennes og dyttet inn smokken... gikk vel frem og tilbake i ca 30 min... så var hun i dyp søvn igjen... sov til kl 09... natt til i dag gikk veldig bra... var inne ca kl 02 og dyttet inn smokken... sovnet med en gang... var inne ca 05 , dyttet inn smokken og sovnet med en gang... sov til 09 i dag... deilig... jeg sovnet og mellom 02 og 05... deilig... så jeg håper det bare fortsetter sånn... men barn er jo forskjellige.. og noen er faktisk sultne om natten til dem er rundt 9 mnd.. noen nærmere 1 år og.. men de fleste barn trenger ikke mat om natten fra 6 mnd.... jeg tror og det er mest vane at dem våkner om natten for den flaska når dem har blitt så store... du må rett og slett bare prøve deg frem litt... neon ganger tar det litt tid med den nattavvenningen, andre ganger går det fort over av seg selv.. sånn er det bare... til hun var ca 3 mnd, var jeg oppe 2 ganger om natten og ga flaske... ca 01 og ca 05.... men plutselig behøvde hun ikke mat 2 gange rom natta...innimelom våknet hun 2 ganger, men ikke ofte.. da hun var nesten 4 mnd, begynte vi med grøt.. da ble det helt slutt på å våkne 2 ganger om natta for flaske.. ang det siste spm, om poenget er å slite dem ut?? nei, jeg syns ikke det er bra.. men du må jo se det ann... jeg er ikke noe fan av å la ungen skrike seg i søvn..tror ikek det er bra for barnet.. men litt surv syns jeg er greit.. men ikke lenge om gangen.. hjelper det om du sitter vedsiden av sengen til barnet kanskje?? stryker hun litt på magen feks... i tillegg til smokken... eller holder henne i hånden til hun sovner.. bare noen tips som jeg veit har funket for ei veninne.. men jeg er ingen ekspert på dette området.. så jeg veit ikke.. med nr 1... (hun er 7 år nå) hadde jeg ikke natt avveninng.. det gikk helt over av seg selv... fra hun var ca 4 mnd sov hun hele natten... uten flaske om natta.. bare plutselig en natt, så sov hun hele natten.. og sånn fortsatte det...
beggeto Skrevet 8. januar 2011 #4 Skrevet 8. januar 2011 Hei, vi har ikke gjennomført avvenning på minste enda men skal gjøre det snart. Men har ei fra før så har vært gjennom dette. De er jo forskjellige da, men et par tips likevel: Helsesøster anbefalte å gå rett til 0 måltider selv om han er vandt med to. De skjønner ikke klokka og blir bare forvirret om de noen ganger får og andre ganger ikke. Mulig han er sulten men poenget er at han etterhvert vil endre spisemønsteret så han spiser mer på dagen og så slutter han å bli sulten på natta Det er best om mannen tar hoveddelen av avveninnga. Når du nærmer deg lukter det melk (Nei sorry, ser nå at du gir mme, men skriver det likevel, for andres del), det kan derfor være lettere å tollerere at det ikke er mat når det er pappan som kommer. Vi kommer nok til å prøve at pappan sover på rommet til mini noen netter så slipper han å springe så langt. Ønsker dere lykke til
Makkapakka Skrevet 12. januar 2011 Forfatter #5 Skrevet 12. januar 2011 Vi er mitt i ny periode med nattavvenning, og det går ganske bra faktisk. Hun får ikke mat om natta lenger!! Tjo-ho! Det var ganske tilfeldig egentlig. Jeg begynte jo å kunne ut 1 måltid, og natt til mandag så begynte hun å gråte rundt kl 02. Jeg tenkte hun skulle få sin ene nattflaske neste gang hun våknet igjen, også våknet hun kl 08:00! De 2 siste nettene har jeg kun trøstet henne om natta, ikke gitt mat. Det går ganske greit, men hun gråter lenge om natta synes jeg. Hun roer seg til slutt (men jeg må ta henne opp), men blir urolig med engang hun mister smokken, og da må jeg begynne helt på nytt igjen. Vi kan styre i nesten 2 timer om nettene nå, men håper det blir kortere og kortere etterhvert. Hun virker ikke skrubbsulten om morgene heller, tar en stund før hun vil ha grøt og melk. Så jeg regner med det å få flaske om natta kun var blitt en vane for henne. Håper bare det roer seg om nettene snart, jeg er ganske trøtt fortiden
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå