Gå til innhold

Terminkalkulator hva er rett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg får så forskjellig når jeg regner på forskjellige terminkalkulatorer..hva er egentlig rett? Hvis jeg kun ser på kalendermånedene og regner selv, så er jeg 5+2 i dag, men på mange kalkulatorer kommer det 4+6, altså 5 i morgen, er det fordi jeg skriver at jeg har syklus på 31 dager istedet for 28? men inne på terminkalkulator.com fikk jeg nå 5+2 og da skrev jeg også 31 dagers syklus..blir forvirret..står som regel termin 11. september på de fleste så går ut fra det, men har stått litt forskjellig der også..hva tror dere? Hvorfor har egentlig sykluslengde så mye å si når man uansett regner svangerskapet som startet fra dag 1 av menstruasjon?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Legen tar ikke hensyn til uregelmessig syklus så velg en du vil skal passe å følg den til UL da får du mer eksakt:)

Skrevet

Går legen bare ut fra syklus på 28 dager da? Men jeg har hatt 31 de siste månedene, så den er jo relativt stabil

Skrevet

I dag sto det på siden her når jeg logget inn: du har kommet til 6. svangerskapsuke..går ut fra at jeg er 5 + 0 i dag..rart de kaller det sjette uke allerede. Men men, 5-ukers dag i dag! hehe, gleder meg til jeg kommer lenger :)

Skrevet

Lurte litt på dette selv.. står at jeg er i uke 5 idag på barnimagen, men det står at jeg er 4+0 på babyverden? jeg gleder meg også til jeg har kommet lenger nå :) skal bli godt å få de første ukene tilbakelagt iallefall :)

Skrevet

Jeg tror at når man bikker 4 uker f.eks 4+3 så er man i den 5. uka hvis du skjønner, man er 4 fullgåtte uker men har startet på uke 5 så derfor kaller de det uke 5. Men rart at de gjør det når det bare er 4+0 eller 5+0 for da har man jo akkurat bare gått 4 eller 5 uker. Men men, får vel ny dato hos legen å forholde seg til uansett kanskje :P

Skrevet

Når det står f.eks 4+1 er du ferdig med uke 4 og 1 dag ut i den femte uka ;)

Skrevet

Hei!

Jeg har heller ikke 28-dagers syklus og får forskjellige terminer på de ulike kalkulatorene. I mitt tilfelle har jeg kun 24-dagers syklus. Dvs at jeg hadde eggløsningen 4 dager tidligere enn det som er vanlig ved 28-dagers syklus, og jeg er altså fire dager lenger enn det legen min regner ut når han bruker 28 dager. Noen terminkalkulatorer tar høyde for dette, men altså ikke alle. For din del vil du jo trolig ha hatt eggløsning 3 dager senere enn normalen for 28 dager. Altså er du kommet tre dager kortere enn den datoen som kommer opp dersom du regner ut fra 1. dag i siste mens og 28 dagers syklus.

Altså: Har man kortere syklus enn 28 dager, legger man til antall dager syklusen er kortet med. I mitt tilfelle 28-24=4

Har man lengre syklus enn 28 lager, trekker man fra antall dager syklusen er forlenget med. I ditt tilfelle 28-31=-3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...