Gå til innhold

fordeler og ulemper ved arrangert ekteskap? :)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordel: Om eksteskapet blir arrangert av de to som skal gifte seg så er det bare glede

Ulempe: Alle andre muligheter utenom den fordelen jeg nevnte først

Skrevet

driver med en seriøs skoleoppgave ;)

Skrevet

Fordeler:

Foreldre vil gjerne det beste for sine barn

Ulemper:

Kan være en total bom på valg av partner for barnet, de tvangsgiftede kan ha personligheter som ikke matcher ( enkelte har ikke kjemi seg imellom i det hele tatt)

Skrevet

Fordeler: Foreldrenes økonomi, makt, ekteskapet blir ikke styrt av følelser men mer som en jobb(en fordel fordi skilsmisse er mindre sannsynlig).

Ulemper: Risiko for at det går rett vest, Kvinnen blir ofte undertrykt, man får ikke velge selv hvem man vil dele livet med, man lærer sine fremtidige barn at valgfrihet ikke finnes.

Skrevet

Det er iallefall viktig å definere hva du skal skrive om, å ikke blande sammen begrepene tvangsekteskap, arrangerte ekteskap, proformaekteskap. Selv om de på sett og vis glir inn i hverandre, er det og viktig å se forskjellene.

Hva studerer du som skriver om dette? :)

Nysjerrig, for jeg har skrevet en master om temaet... ;-)

Skrevet

Jeg tar vanlig samfunnsfag vg2 :)

Jeg er ikke helt inn i dette enda jeg, så fint å ha forum hvor man kan diskutere litt osv ;)

Skrevet

Arrangert så finner vel foreldre potensielle partnere for sine barn, og KAN vel bli tvangsekteskap om barnet MÅ gifte seg med en denne ikke liker.

Fordelen med arrangert; Jeg tror ofte så kjenner foreldre barna sine bedre enn hva barna tror. Arrangerte ekteskap blir ofte inngått mens barna er ofte unge voksne og kanskje selv ikke egner og se hva de faktisk VIL ha ut av livet, mens foreldene, som nok ser seg selv i ungene, til sammen kan "lese seg tiL" en fremtidig partner ungene vil bli lykkelige med.

Man har den trygghet at foreldrne kjenner hverandre og at det er en snill mann/god kone. Og om det ikke er slik er det ofte foreldrene og ikke paret som tar "Oppvasken" etter på.

Man har mulighet til og skape et forhold som begynner med vennskap, utvikler seg til kjærlighet og fra starten av er man veldig åpne for og bli kjent med partner, tilpasse seg hverandres styrke, svakeheter, vaner og uvaner og er åpen for å jobbe for å "Passe hverandre". Men et forhold vi er vant til kan bli brutt av et dolokk som aldri lukkes,.- for å sette det på spissen:o) Noe som er med på og styrkeforholdet og gjøre at sjansen for at det varer er større.

Ulemper,- om foreldre ikke kjenner ungene godt nok.

Foreldre tenker status og familieære fremfor ungens beste..Egentlig, ulemper er vel ikke så mange, for da "bikker det over "til tvangsekteskap, som er noe annet...Men "stormforelskelsen vil man kanskje ikke oppleve, man får ikke spenningen det ligger i å date (men mange har jo dater med de potensielle partnere foreldre har valgt, så man har jo på en måte et valg alikevel, bare ikke like stort som oss som kan velge mellom "alle i hele verden":.)

Mange gifter seg sikkert for å ikke skuffe foreldre, og lever et helt liv sammen med en som aldri blir mer enn venn..Men hvor mange par som starter med forelskesle ender også opp som "bare venner" etter noen år?

Ser jeg er ganske for arrangerte ekteskap her:o) Mulig fordi jeg har truffet og kysset (Og det som verre er) alt for mange frosker, og at jeg ikke unner mine barn det samme :o) Og at jeg føler at jeg ville jobbet HARDT for å finne GODE livsledsagere og mødre/Fedre til mine barnebarn:o) Ja til arrangerte ekteskap for MINE barn iallefall:o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...