Anonym bruker Skrevet 6. januar 2011 #1 Skrevet 6. januar 2011 Går det an å lære uten å gå på kurs? Er det vanskelig? Hvor lang tid må man regne med at det tar før man er på et brukbart nivå? Hater nemlig å tape:)
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2011 #2 Skrevet 6. januar 2011 Hei! Ja, jeg spiller og har spillt i mange år. Det er i alle fall sjelden man angrer på å lære det, for det er så utrolig givende og spennende Det går an å lære uten å gå på kurs, men jeg anbefaler på det sterkeste at du tar et kurs. For det er en del å lære:) Det er en mellomting mellom amerikaner og whist, så om du kan noen av de spillene så er du et stykke på vei:) Vil du ha en rask forklaring, så skriver jeg en her. Nord og syd spiller på lag. Øst og vest spiller på lag. Alle som sitter i nord har samme kort som alle andre folk som sitter i nord, og alle i syd, samme som alle andre i syd, osv. Det er om å gjøre å spille kortene sine bedre enn alle andre som spiller i samme retning som deg selv. Du er altså ikke avhengig å få utdelt de rette kortene, sånn som det er i alle andre kortspill. Veldig bra bridgemiljø i Norge, og vi er verdensmestere. Man må regne med at det går en stund før en blir god. Ikke alle blir det heller;) Noen trenger selvsagt kortere tid. Men der er internett og der kan man spille mye med andre folk, delta i turneringer, (helt gratis) og trene når man føler for det. Blir kjent med mange hyggelige folk også Om du er interessert i å laste ned (gratis), så kan du sjekke ut litt selv om du vil. Tar ca 1 minutt å laste ned. www.bridgebase.com
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2011 #3 Skrevet 6. januar 2011 Tusen takk for utfyllende svar! Går det utpå å ta stikk? Jeg kan ikke whist, men er god i amerikaner:)
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2011 #4 Skrevet 6. januar 2011 Det går ut på å ta stikk ja, men greia er at man skal finne ut, ved hjelp av meldinger (som er kommunikasjonen man bruker) hvor mange stikk man skal klare å ta, og hva som skal være trumf om der skal være trumf. Bridge har to faser. Meldefasen og spillefasen. Meldingene er egentlig for avanserte til å forklare på en-to-tre, men du kan komme deg et godt stykke på vei og lære deg nødvendige "basics" om du går på kurs. Da kan man nok til å klare elementær bridge. Når en har spillt en stund, bygger man på flere ting, slik det blir mer avansert, og lærer å finne ut veldig mye om makkers kort (og motstanderenes) bare ved hjelp av meldinger, uten at man ser de. Når man har "vunnet" budrunden, og ingen melder høyere, så er det ditt spill, så da begynner neste fase. Da skal du spille kontrakten. Har du f.eks meldt at du skal ta 10 stikk der hjerter er trumf, må du spille dine egne kort, samt makkeren din sine kort, som nå alle får se. Den biten er veldig likt amerikaner. En ting de sier med bridge er at man aldri blir utlært. man blir i alle fall ikke lei. Om du elsker å spille kort, men hater å tape, er du av rette sorten. Det er de som blir best. Men.. det tar fort 2-3 år før du blir god nok til å vinne større saker:) I den lokale bridgeklubben (om det er det der du bor) går det oftest fortere, men det kommer selvsagt an på nivået på spillerene i klubben:) Er du jente og vil bli god, så finn deg en god mannlig makker og få han til å spille mye med deg. Det går som regel fint, siden det er få jenter i miljøet:)
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2011 #5 Skrevet 6. januar 2011 Har man fast makker? Passer isåfall fint for meg for jeg tenker å begynne sammen med en kamerat. Han har heller aldri spilt det før, men han er lynende intelligent og har en hukommelse og tallforståelse jeg aldri har sett maken til. Selv er jeg nettopp glad i å spille kort og en elendig taper. Vinner nesten alltid når vi spiller amerikaner eller boms og president, så nå er det ingen som vil spille med meg;)
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2011 #6 Skrevet 6. januar 2011 Ja, man kan godt ha fast makker, men er ikke en nødvendighet:) Når en spiller store turneringer er det ofte at man avtaler makkerskap i fylla med andre folk man har lyst å spille sammen med til neste år. Noen ganger blir det uvennskap mellom makkere, om en er dårligere enn den andre, så kanskje ikke den beste ideen å sverge evig troskap;) Men supert om dere er to, ja. Det er ofte lønnsomt å spille med fast makker, for da slipper man misforsåelser, (for det er alltid noe man ikke har avtalt). På den andre siden blir man fortere god om man spiller med bedre makkere, som man kan lære mye av. Sees på NM i Lillehammer om noen år da;) Hvor bor du i Norge, forresten?
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2011 #7 Skrevet 6. januar 2011 Bor på vestlandet:) Får satse på NM ja:) Vi gjør det litt for å ha noe å drive på med sammen. Vi har vært venner siden ungdomsskolen, men har nå lite felles siden vi har ulik type jobb og omgangskrets. Siden vi uansett treffes hver uke tenkte vi det hadde vært gøy å ha noe som var "vårt". Så blir nok han som blir makkeren min:) Hvor ofte arrangeres turneringer da? Høres jo morro ut!! Komme seg litt bort fra mann og barn.)
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2011 #8 Skrevet 6. januar 2011 Spørs hvor på vestlandet du bor:) Veldig bra bridgemiljø i både Førde, Sogndal og i de større byene. Jeg bor selv på nordvestlandet. Turneringene er hyppigst på høsten, men de er stort sett hele året, men da må man reise litt:) NM er 8-10 dager i juli/august og skal i alle fall være i Lillehammer i noen år til. Det er åpent, (dvs man trenger ikke å kvalifisere seg) så om dere er interessert kan dere melde dere på allerede i år:) Mange nm, forresten. Mix (som er jente-gutt), damer, lag, lag-mix, par, (men der er det kvalifisering), junior (folk under 25(?), senior (over 60?) og bøttevis med sideturneringer som foregår hele tiden om man ikke har lyst å spille så seriøst. Pengepremier som regel. (Det er det som regel alltid i turneringer) Veldig kjekt å komme seg bort fra ungemaset av og til, ja;)
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2011 #9 Skrevet 6. januar 2011 Bor i Sogndal. Så da kan jeg forvente konkurranse altså? Dette skal jeg jammen vurdere. Tusen takk for dine utfyllende svar! Er du her ofte så jeg kan rope på deg igjen? Roper i tilfelle på Bridgedama:)
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2011 #10 Skrevet 6. januar 2011 Nja, det er nok ikke i eliten i Sogndal, men vet der er endel som spiller i klubben;) Kjenner noen av de også Er som regel inne etter ungen er lagt, så bare rop:) Lykke til:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå