Gå til innhold

Jeg ligger mye på ryggen......

Anbefalte innlegg

Skrevet

hva er denne surstoff faren det er snakk om når man ligger på ryggen?

Er det farlig?

Hvordan kan det skade barnet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lurte på det samme da jeg var til jordmor, får jeg har null plager når jeg ligge på ryggen, ligger såm oftest på ryggen om natten også. Hun sa at så lenge JEG ikke hadde noe planger m d, skulle ikke barnet legge merke til det heller!! så jeg kunne ligge på ryggen m god samvitihet:))

Mn selvsagt, merker du at du blir kvalm eller svimmel skal du ligge på siden, får da kan du være sikker på at ditt barn føler det samme, ofte før du merker det selv!! Fikk i allefall jeg beskjed om..:) håper du ble LITT klokere...:P

Skrevet

Jeg kan love deg at du IKKE ligger på ryggen lenger om du har trøbbel med dette! Når jeg legger meg på ryggen så blir jeg fort kvalm, får pusteproblemer og føler babyen "klemmer meg flat". Legger jeg meg på siden så går det greit!

Skrevet

Jeg har foreløpig ikke noe ubehag når jeg ligger på ryggen, men det er litt mer behagelig på sidene. Ungen sparker når jeg ligger på ryggen, men han tar ofte skikkelig av når jeg legger meg på siden. I følge jordmor er det fordi blod- og oksygenstrømmen fra morkaka blir optimal for ham da. Likevel sa hun ingenting om at jeg ikke skulle ligge på ryggen, så farlig kan det umulig være. Da hadde vi nok fått hørt det!

Skrevet

Det med ubehag i ryggleie er pga at livmor klemmer av den store venen i buken som går tilbake til hjertet (vena cava). Dette forårsaker etterhvert en oksygenmangel. Ikke alle som får det og varierer hvor sterk det kjennes hos den enkelte. Symptomer kan være svimmelhet og kvalme, men også hjertebank, tjukk følelse i hals og hode og prikker foran øynene. Ofte kan det å vippe seg litt over med en liten pute under den ene siden være nok, mens andre må helt over på siden eller sette seg opp for å kvitte seg med ubehaget. I søvne vil du nok flytte på deg, snu deg eller våkne automatisk. Forrige gang jeg var gravid kjente jeg det ikke i det heletatt. Nå tar det ikke mange sekunder i ryggleie før jeg begynner å kjenne den tjukke følelsen i halsen, blir svimmel og ser prikker. Og det hjelper kun å snu meg helt over på siden! Litt er ikke nok! Men ifølge jordmor som jeg går til er det ikke fare for barnet - vi snur oss for å fjerne eget ubehag før det kan være farlig for fosteret visstnok!

Skrevet

Jeg merker selv når det blir ubehagelig å ligge på rygg. Ligger nå med masse dyner og puter så jeg sover så og si sittende i senga. Da går det an å ligge litt på rygg. Men jeg våkner av at jeg må snu meg og jeg er skikkelig anpusten når jeg legger meg på siden, akkurat som om jeg har holdt pusten ett øyeblikk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...