Gå til innhold

Hvordan arter en bekkenløsning seg?

Anbefalte innlegg

Lurer på om jeg kjenner litt i starten av en bekkenløsning. Hadde ikke antydning til dette med førstemann, så vet ikke helt.

Jeg har vondt langt nede i korsryggen, på den ene siden. Kjenner det når jeg går, så jeg må ta korte skritt av gangen. Når jeg skal skynte meg/gå fort iler det pluselig til og jeg må stoppe helt opp. Kjenner det også når jeg løfter foten eller snur meg/skifter stilling i sengen. Eller når jeg bøyer meg fremover. Flere som kjenner til dette eller?

Fortsetter under...

Hei!

jeg lurer også litt på det samme, hadde heller ingen bekkenløsning med førstemann, nå kjenner jeg smerter nederst i korsryggen, samt ilinger nedover begge beina..

er i uke 27 nå.

jobber også som førskolelærer. Kjenner at jobben begynner å ta på nå,men håper samtidig å jobbe så lenge som mulig ..

Jeg har slitt i begge svangerskapene. Men nummer en satt det bare bak, og da kjente jeg det øverst i rumpa, mest på den ene siden. Det var vondt å gå. Og så ilte smerten, gjerne nedover låret. Føltes litt som sånne smerter når en tøyer ut, men fikk aldri helt hvile. Etterhvert var alt vondt, og det å skifte stilling i sengen eller sofaen var et prosjekt. Denne gangen er det anderledes, for sitter mest foran.

Kan godt være bekkenløsning du har. Det går også an å ha låsning, og da kan kiropraktor gjøre underverker visst nok.

Ta en tur til legen og få henvisning til fysioterapaut! Da kan du få en nærmere diagnose, øvelser som kan styrke området rundt og hjelpe på fleksibilitet.

Det er topp at du har kunne jobbe 100% til nå! Men min fysioterapaut sier at de bare har negative erfaringer når de med bekkenløsning presser seg i jobb og andre ting, så skulle det være bekkenløsning, så bør du snakke med legen om nedtrapping. Tromeg, det kan bli fryktelig ille hvis en ikke lytter til kroppen!

Lykke til :o)

Hei..

Det startet sånn på meg også venter første mann, er i uke 31 nå og merket første antydning til bekkenløsning i uke 19!!! gikk i 3-4 uker til på jobb og ble mye værre før kroppen sa STOPP!

Fikk direkte 100% sykemelding, henvisning til fysio og beskjed om å holde meg i ro..

Nå er jeg dritt lei av å være sengeliggende trenge hjelp til å komme meg på do av samboeren, eller svigers når han er på jobb..

SÅ mitt tips er.. lytt til kroppen ! Ta det med ro.. Jeg har 9 uker igjen.. skulle ønske jeg startet med behandling i uke 19.

Annonse

Et vanlig punkt i bekkenet å få vondt i er å ta utgangspunkt i korsryggen.. mål ca 10 cm ut mot siden og ca 10 cm ned.. Der er det et punkt som man kjenner ekstremt... :(

Hos meg så kjennes det rett og slett som om at det er noen som har tatt ein svær kniv, stappa den godt inn der og vriiiiiiiir rundt....!! Det stråler nedover låret og mot knærne...! :(

Ikke vagg når du går, det gjør bare vondt verre! Man skal prøve å å gå litt ristende på føttene som en "slask" :)

Samle føttene når du går ut av seng, bil etc.. :)

Legg en søppelsekk under lakenet i senga så sklir du bekkenet istedet for å løfte det når du skal snu deg... :)

Når du ligger på siden så legg en stor pute mellom føttene! :)

Still deg i dusjen og bruk varmt vann på stedet som er vondt! :)

God bedring! :) her er jeg i uke 12 og har hatt bekkensmerter i flere uker allerede!! :/

Hei

Jeg hadde store problemer med bekkenet i 1. svangerskap. Det begynte med en tretthetsfølelse i bekkenleddene bak (langt ned i korsryggen og utover til sidene) etterhvert gikk det over til stikkende smerte (som beskrevet med kniv over.. fysjoguffameg!) Etterhvert merket jeg det også godt foran. Fikk etterhvert problemer med muskulatur pga mye spenninger. store problemer med å gå, snu meg og det aller meste igrunn. Jeg merket bekkenløsningen fra uke 14, var 20% sykemeldt fra uke 20, og deretter økende til jeg nesten kolapset i 28 og ble 100% sykemeldt. Jeg presset meg altfor hardt den gangen og angrer bittert. Det tok 1,5 år før jeg var helt god igjen.

Denne gangen merket jeg bekkenet 5 dager før ikm, og har vært 20%ykemeldt fra uke 12. Har tatt mye hensyn til kroppen og føler at jeg ved hjelp av bassengtrening, fysioterapi og hvile klarer å holde det relativt i sjakk. Kommer nok ikke til å la det gå like langt denne gangen..

Mitt råd er å ta kontakt med fysio, ta det med ro, lytt til kroppen og ikke ha dårlig samvittighet. For meg kan symtomene høres ut som bekkenløsning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...