Gå til innhold

Info om Nan 1 og 2

Anbefalte innlegg

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Snakket med en fra barnematavdelingen hos Nestlè i dag, og hun kunne fortelle følgende om Nan 1 og 2:

Nan 2 anbefales fra 4 måneder fordi den inneholder mer jern enn Nan 1. Dette gjelder uansett om man gir grøt i tillegg eller ikke. Babyer har et naturlig jernlager som de har bygd opp under svangerskapet, dette beholder de frem til ca 6 måneders alder.

Nan 3 er ikke morsmelkerstatning på samme nivå som Nan 1 og 2. Den er et tillegg, ment for babyer som har et variert kosthold (eldre).

Nan 1 i norden er ikke den samme som Nan 1 i utlandet. I utlandet mener de at nyfødte trenger jerntilskudd fra dag en, og det som selges som Nan 2 i Norge er derfor det samme som Nan 1 i utlandet. Altså jernberiket. Nordens Nan 1 finnes ikke andre plasser, det er vi i norden som mener at babyene har nok jern lagret i kroppen etter svangerskapet.

Jerninnholdet er ikke så høyt at det vil påvirke fordøyelsen, gi forstoppelse osv. ved bytte.

Det er ingen logiske holdepunkter for at Nan 2 skal mette mer enn Nan 1, da de inneholder omtrent akkurat det samme. Nestlè har likevel fått tilbakemeldinger fra enkelte som mener den metter mer.

Vet ikke om dette ga noe klarhet? Dette er i alle fall det som gjelder for Nan.

En annen ting:

Årsaken til at Nestlè ikke kan stille seg bak de generelle rådene om å lage klar flere porsjoner melk i gangen, er at det finnes en bakterie i melkepulveret (ikke bare i Nan, men i alle) som KAN utvikle seg uheldig hvis det får stå en stund. En annen ting er at c-vitamin raskt blir dårlig og forsvinner. C-vitamin "dør" også ved rundt 60 grader, og det er derfor det anbefales å tillage melken med vann som holder 40 grader. C-vitamin er viktig for jernopptaket ;-)

Det var det!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var bra info! Takk!

Må bare kommentere et par ting, ikke fordi det gjør noen forskjell for det du har skrevet altså!

Hipp er annerledes enn Nan. Hipp 2 skal mette mer (inneholder stivelse) i tillegg til at den er beriket med jern.

Jeg vet ikke hva Nestle mener med utlandet, men i Tyskland kjører de iallefall omtrent samme system som her, bare at jerntilskuddet kommer først fra 6 måneder. De opererer med tre nivåer; pre, 1 og 2. Pre og 1 kan brukes fra fødselen (som 1 og 2 her), men pre er anbefalt fra begynnelsen fordi den er lettere fordøyelig enn 1 (som der inneholder stivelse). Fra 6 måneder har de 2, som er jernberiket. De mener altså at de ikke trenger jerntilskudd før etter 6 måneder. Det er vel egentlig det de sier her også, at babyene har jernlager fram til 6 måneder? Ble litt flisespikking dette, men det stemmer altså ikke at "utlandet" gjør det annerledes enn her i alle tilfeller. Nestle har forresten to merker mme i Tyskland, men ikke Nan som her.

:)

Skrevet

Så med andre ord bør jeg gå over til nan 2 nå når gutten er over 4 mnd gammel?

Tusen takk for nyttig info btw :)

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Jo, det blir det samme, jeg vet heller ikke hva hun mener med utlandet, hun sa bare at her oppe i nord selges ikke det samme som i "utlandet" hehe...

Skrevet

Jeg tok kontakt med Hipp jeg, så vi får helt klarhet i dette, siden Hipp og Nan er forskjellige. Skal ta kontakt med hun dietisten deres for å høre med det med jern så det blir helt klart. Det vi har funnet ut er vel det samme som står på flaskeposten. org, men det kan jo være greit å samle svarene på flaskematforumet her også, så det ikke blir noen forvirring. Her er svaret:

Tack för att du har tagit kontakt med oss.

Du har helt rätt.

HiPP ECO 2 innehåller också mer stärkelse (stivelse) och mättar mer.

Både ECO1 och ECO2 är fullnäring och ett byte från ECO1 till ECO2 är inte nödvändigt.

ECO2 kanske mättar mer, men eftersom alla barn är olika kan det finnas anledning till att prova sig fram för att se vilken produkt som passar bäst.

Vi i konsumentkontakten är inte utbildade dietister. Mer frågor om näringsinnehåll och dylikt kan ställas till vår HiPP dietist Mona Hallin. Henne hittar man via vår HiPP hemsida.

Mer frågor om modersmjölksersättningar kan fås från barnhälsovården. Vi som arbetar på ett säljande företag bör inte göra reklam för produkterna.

Vi hoppas dock att svaret har varit till hjälp.

Med vänliga hälsningar

HiPP Konsumentkontakt

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

"Mer frågor om modersmjölksersättningar kan fås från barnhälsovården."

Det er dette som er så synd, dama fra Nestlè sa det samme...at HS skal være oppdatert med info om dette...for det er de altså ikke!!! De svarerjo bare at de ikke vet, at det er forskjell på merkene, og det er jo nettopp det som er problemet vårt!

Jeg skjønner jo at de ikke kan reklamere for det heller, men hjelpe meg hvor vanskelig det skulle være...

• 2 måneder senere...
Skrevet

Jeg dytter denne opp. Det var her jeg fant det om å ikke lage til flere porsjoner med mme.

Skrevet

Hm, trodde jeg oppdaterte denne tråden da jeg fikk svar fra noen som har peilig i Hipp. For det svaret jeg fikk og limte inn her oppe stemmer ikke!

Hipp 1 og 2 fungerer akkurat som Nan 1 og 2. Hipp 2 inneholder ikke lenger stivelse (den gjorde det før), og metter dermed heller ikke mer enn Hipp 1. Det er jern- og vitamininnholdet som er ulikt, Hipp 2 er mer tilpasset babyer fra fire måneder og oppover. De anbefaler nå å bytte fra 1 til 2 ved firemånedersalder (før sa de at man ikke behøvde dette).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...