Gå til innhold

Hvordan få nyfødt til å sovne/sove i sengen sin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi sliter litt med dette. Datteren vår er 8 dager gammel, og hun våkner når hun blir lagt i sengen sin - hver gang. Det blir en del amming på natten og hun spiser godt, blir rapet, sovner og blir så lagt ned i sengen sin. Da våkner hun. Hver gang. Hun sovner og sover godt på brystet mitt etter jeg har ammet, og våkner med en gang jeg legger henne.

Hun sover godt i sengen vår virker det som. Der sov hun i noen timer i morges, etter å ha vært oppe i flere timer med å få henne til å sovne - legge henne i egen seng - våknet - skriker og vil opp - ammer... osv.

Jeg blir litt rådvill.

Hun har en liten seng som står helt inntil sengekanten min.

Prøvde å sette vognbaggen i senga hennes i natt, det er mer lunt i den.. Men det hjalp ikke det heller..

Videoannonse
Annonse
Gjest frøken_førstegangs-med gutt<3
Skrevet

Tror ikke du skal stresse så mye med det, hun er pitteliten enda, og vant til den gode varmen og lydene fra mor, lukten din! Junior sov i armkroken min til han var 14 dager, da begynte vi å legge han i vugga, noen kvelder gikk det, andre ganger ikke, men jeg stressa ikke med det, og tok all den kosen jeg kunne få. Og han sover godt i egen seng på eget rom nå, det har han gjort fra ca 2 mnd :)

Gjest frøken_førstegangs-med gutt<3
Skrevet

Glemte å svare på spm ditt da, hehe, du kan jo prøve å spraye parfymen din på en t-skjorte og legge i sengen??

Skrevet

Jeg pakket hennes egen dyne rundt henne når jeg ammet i sengen.. for så å legge henne tilbake i sengen uten å ta av dynen...

Da ble det ikke kaldt når hun ble lagt ned.. og hun sov videre i sin egen seng :)

Senere har jeg brukt sovepose (fordi hun beveger seg sånn om natta... ligger på tvers i senga osv...) den holder henne varm når hun blir tatt opp,.. og overgangen mellom vår og hennes egen seng blir ikke så stor når hun blir lagt ned igjen...

Skrevet

Så det er egentlig bare å stresse litt ned med akkurat dette? Og la henne få sove der "det faller seg"?

Veldig fint å få litt tips av dere, skal ta det med meg videre :)

Skrevet

jeg tok en varmeflaske å la i sengen hennes så det skulle være varmt der etter ammingen. Det virket her, itillegg til at jeg pakket henne godt inn i et teppe som hun hadde rundt seg også når jeg ammet, og da jeg la henne ned så holdt jeg henne inntil meg helt til hun lå i sengen sin, lå omtrent oppå henne:) og holdt den ene hånden under henne litt etter at hun lå i sengen slik at hun merket at jeg var der itilfelle hun våknet litt av flyttingen. Men prøv å pakk henne godt og litt stramt inn i et teppe, babyer er jo vandt til å ha det trangt:). slik jeg gjorde det her var å legge henne oppå et teppe slik at øver kanten var akkurat under armene, så brettet jeg opp teppe over bena hennes før jeg surret sidene rundt henne, nesten som en ball:). Funket bra her:) Lykke til:)

Skrevet

Jeg har henne pakket inn i et teppe, som et lite nøste :) Men kanskje jeg er for brå meg å bevege meg bort fra henne når hun blir lagt ned. Kanskje hun reagerer på at nærheten plutselig blir borte mens hun blir litt brydd med flyttingen? Hmm..

Varmeflaske må også prøves ja :)

Skrevet

Hva med å bare la henne få ligge vedsiden av deg i sengen da? Jeg samsover med yngstedattern min på 3 mnd, og koooser meg med det- da sover vi begge bedre, og jeg slipper å stå opp for å amme osv, bare sover videre i sengen begge to:)

Skrevet

Tror det gikk 6-7 uker før vi kunne legge gutten vår i sengen sin da han la seg for kvelden...

Skrevet

Det er jo egentlig enke svar på dette, og du har allerede fått de. La henne ligge i sengen deres.

Skrevet

Vis amsov 7-8 uker, syntes det var både enklest og tryggest.

Skrevet

Jeg prøver også innimellom å legge tulla mi i senga si, men det går som regel ikke så bra.....så mitt tips er la hun ligge inntil deg:-) de trenger mye kos og varme....så hr i huset blir det mye samsoving iallefall! Det ble det også med storebror for et par år siden uten at det ble noe problem senere. Så ta det med ro og sov og kos dere! (mitt tips...)

Gjest Mentha og ♥Keiseren♥
Skrevet

Jeg har akkurat det samme problemet. Er fortsatt på barsel med en gutt på 3 dager, og han sovner kun på magen min eller i armkroken. Så fort vi legger han i egen seng så våkner han og skriker.

I dag la jeg min varme sykehusskjorte som eksta underlag i senga hans, og varmet dynen hans på meg før jeg la han nedi. Og da ble han faktisk liggende! Litt grynting og en begynnende grimase, så sovnet han fornøyd og ble liggende i en times tid :)

Fikk høre at det er helt normalt, og det er fordi de trenger nærheten til mor den første tiden. De er tross alt "røsket" ut av sin trygge varme tilværelse i magen og skal tilpasse seg vår kalde, harde verden :) Tror det gir seg med tiden, når de blir trygge og vante med alt det nye utenfor. Vi kommer nok til å savne disse dagene da! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...