FruV Skrevet 6. januar 2011 #1 Skrevet 6. januar 2011 Faren min er odelsgutt og skulle egentlig ha arvet gården. Lillebroren til pappa m/ kone og farfar går på ryggen hans å deler opp gården slik at det ikke er odel på gården. Kona til onkelen min døde i sommer så nå er det mulighet for å ta det opp. Dette skjedde for 18 år siden og pappa er vel ganske bitter , men har aldri gjort noe med det. Noen som vet om dette er foreldet? Pappa har tenkt å kontakte arveoppgjør på tv3...ikke helt bestemt enda.. Er ingen kjempe stor gård ,men er 2 hus + låve + en del tomt. Dette betalte de 600.000 for og pappa og søstra fikk 100.000 hver. Farfaren min skal da få bo på gården til han dør. Er 3/4 tomter nå som skal skilles ut og jeg og samboeren min har lyst på tomt. Det som er så surt er at vi må betale for en tomt som egentlig tilhører pappa... ble mye rot her...,men er det noen som har peil?
Spente med nr 3 i vente... Skrevet 6. januar 2011 #2 Skrevet 6. januar 2011 er ikke sikker, men tror ikke de kan selg unna ting, da kan/kunne faren din ta tilbake på odel... men siden faren hans lever er det vel ikke arv? emn ett salg mellom kjøper og selger.. da skulle faren din hatt 1.retten, da det sikkert er odels takst... alt hørtes merkelig ut, men jeg er veldig usikker, vet bare om en strid der foreldrene solgte ett stykke jord, men dattra tok det tilbake på odelen selv om ho ikke bor der.. bare sammenligna det litt med det... men det er så mye forskjellige lover og regler, så dere må prate med en advokat, eller en som kan mye om odelslover og eller arv av gårder...
___ Skrevet 6. januar 2011 #3 Skrevet 6. januar 2011 Dette kommer dere så vidt jeg kan forstå ingen vei med. For det første kunne farfaren din gjøre stort sett som han ville med gården så lenge han ville. Så lenge han fikk tillatelse fra landbrukskontoret og det offentlige hadde han rett til å skille fra deler av gården som tomter. Om det ikke var odel på det som var igjen kunne farfaren din også selge den til onkelen din. Da får odelsretten ingen betydnin. Om det hadde vært odel hadde faren din uansett mistet retten om han ikke hadde klaget formelt i løpet av 2 år. Gården og daogså tomtene har altså aldri tilhørt din far. Så vidt jeg kan se har alt gått lovlig for seg. Prisen på gården høres heller ikke så gal ut, spessielt med en såpass stor heftelse som livslang borett er. Det er verdt mange penger. Det eneste jeg kan tenke at det er en liten mulighet for er at det ikke blir regnet som et reelt salg hvis din bestefar i praksis har bestemt alt på gården i tillegg til at han har bodd der. Da kan det være et proformasalg og eiendommen vil gå inn i boet når din bestefar en gang dør. Dette skal det imidlertid mye til at blir resultatet, spessielt om onkelen din bor på gården. Jeg må selvfølgelig ta alle mulige forbehold om dette. Det er lenge siden jeg leste regelverket.
lille sprelle Skrevet 6. januar 2011 #4 Skrevet 6. januar 2011 Den som eier gården har råderett, men jeg er usikker på hva man har lov til å gjøre mht endret grunnlag ifht landbrukslovgivningen. Ring landbrukskontoret og hør der i første omgang.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå