Gå til innhold

Samtale med lege i går...lettere frustert!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg hadde samtale ang. keisersnitt i går... Min første fødsel endte i keisersnitt pga for smalt bekken i forhold til barnets str. Legen som hadde ansvaret for meg den gangen så klart og tydelig ifra at jeg kunne glemme å føde barn over 2 kg.! han sa det hele 4 ganger under barseloppholdet mitt på sykehuset. Han var overlege på føden den gangen. Jeg gikk derfor ut i fra at jeg ikke har noe valg. Men likevel skal det sitte en arrogant nyutdannet lege der å forsøke å overtale meg til å gi det et forsøk? jeg måtte le av hele forsøket hennes og sa klart i fra at jeg er en oppegående dame med god greie på fordeler og ulemper ved vaginal fødsel og keisersnitt så skremsels propaganda kunne hun droppe! Hvorfor sitte der å forsøke å skremme meg dersom jeg ikke har noe valg? Jeg har krevd å få pelvimetri og nekter å ta stilling til noe som helst før jeg vet mine bekkenmål. Dette blir jo virkelig for dumt! jeg har fått lov å velge selv men likevel så blir je oppgitt over måten hun forsøkte å presse meg i den ene retningen. Hun snakket om risiko ved sammenvoksninger av morkake ved senere svangerskap...noen som har erfaring med dette? hvor stor er sjansen for det?? I tilegg ligger barnet mitt foreløpig i seteleie, og da er det totalt uaktuelt å prøve noe annet. Da snakket hun om å forsøke å snu barnet fra utsiden! noe jeg sa hun kunne glemme med en gang! ingen skal prøve å gjøre noe som helst med mitt barn og meg som ikke er forsvarlig! Jeg synes virkelig synd på alle der ute som ikke tør å si i fra når dem møter på slike leger! jeg kan godt forstå at mange blir overkjørt,,,

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg fødte for 20 år siden, og kjenner meg igjen. Ikke mye som er forandret, nei. Her var situasjonen den gang:

Den unge legen "telte på knappene" om han skulle innfri ønsket mitt om planlagt keisersnitt, tross seteleie + 4 andre gode grunner. Men overlege bestemte "Ja". (Han sa: "Dere kan vel bli enige", og han gjorde det klart at det var mitt valg som gjaldte i denne situasjonen.

Opprinnelig hadde jeg disse 5 momentene som talte for keisersnittt:

- Seteleie. (Snudde seg senere.)

- Stor sannsynlighet for å måtte igangsettes. (Det ble heldigvis ikke noe av - men morkaka var "moden".)

- Stort barn

- Eldre førstegangsfødende

- Eget ønske om keisersnitt (spes. pga. seteleie)

Eneste som talte for vaginal fødsel derimot, var at bekkenet var målt og funnet stort nok.

Denne unge legens fremferd var skremmende, og det skjer lignende historier den dag i dag.

Glad du sier nei. Det tror jeg mange må gjøre i tiden framover.

Masse lykke til!

Skrevet

Hva står det i journalen din da? Der skal jo vurderingen fra kirurgen som opererte deg stå og sikkert også overlegen siden han poengterte det så mange ganger. I såfall er det jo ikke noe poeng for legen å argumentere.

Jeg kommer sannsynligvis selv til å lande på planlagt ks etter min ks-samtale, men jeg syns egentlig det er greit at de utbroderer de komplikasjonene som kan oppstå. Jeg har møtt mange som ønsker seg ks men kjenner ufattelig lite til hva de går til. Mange som tror det er en lettvint vei.

Leger er forøvrig forpliktet til å informere om potensielle komplikasjoner ved ALLE operasjoner de gjennomfører, men er man sårbar gravid og leser mye her inne er det lett å ta det personlig. Det er ikke allid de forsøker å overtale deg, men de MÅ faktisk informere om farene likevel.

Uansett, lykke til med ks. Sikkert et lurt valg for deg med smalt bekken:)

Skrevet

Hei!

Jeg har tatt to keisersnitt, der det første var akutt og det andre var planlagt.

Har du vert på sykehuset og fått målt bekkenet ditt? Hvis du ikke har det, så bør du gjøre det. Legen kan henvise deg.

Da har du noe skriftlig å komme med til denne unge legen.

Stå på ditt! Har du fått en beskjed, så er det slik. De kan jo prøve å snu babyen i magen, uten at det er noe farlig, men hvis den "sitter fast" under fødsel kan det jo være farlig.... da kan de ikke komme etterpå å beklage!

Masse lykke til! Håper alt går din vei=)

Skrevet

Hvordan opplevde du det planlagte snittet? :)

Jeg har fått time til måling av bekken i februar så da får vi se hva målene viser..

Å snu babyen fra utsiden er faktisk forbundet med risiko i forhold til at navlestrengen kan ryke, morkaka briste..Da er det forsent i løpet av få minutter.

Er helt enig i at legen skal infomere om risiko ved de ulike prosedyrene men da får dem jammen være ærlige når dem foreslår slike risikofylte prosedyrer også. Tviler på at så mange leger sier at det må stå en operasjonsstue tilgjengelig når dem foretar snuing av babyer...

De er flinke til å skremme når det gjelder keisersnitt, og rosemaler vaginalfødsler til tross av seteleie og snuing.

Jeg velger ikke keisersnitt fordi det er noen enklere utvei, men fordi jeg vil ha med meg en frisk og fin baby hjem igjen..

Får bare vente å se hva målene av bekkenet viser :)

Takk for alle fine svar!

Skrevet

Hei.

Jeg har bodd i Usa og har derfor vært hos en ekspert, undersøkt bekkenet, og det ble målt for lite. Hun sa at hun på ingen måte ville la meg føde naturlig. Vært hos lege her i landet hun har også målt og det er for lite for norsk standard. Men hadde samme opplevelse som deg. Kom til sykehuset for samtale ble møtt av en arrogant nyutdannet lege som sa " det er vi som er ekspertene og vi prøver på vaginal fødsel"??????? Dette sier hun etter at hun, som hun sier selv er ekspert, ikke har tittet på meg eller foretatt noen som helst undersøkelse?

Er dette ekspertise?

Skulle tro at for å uttale seg om en pasient kanskje hun skulle undersøkt meg før hun drar noen som helst konklusjon. Hun fortsatte med å si i Usa tar de ks for å ikke bli saksøkt? Der er det snakk om kostnader( og det er det liksom ikke her til lands) og at å måle bekken det går ikke ann? Det er jo veldig på øyemål, Og at ks kan sammelignes med en stor kreft operasjon"

Jeg følt meg presset til å velge vaginal fødsel. Hun informerte ikke om at det er risk ved vaginal fødsel med for trangt bekken,babyen kan sitte fast, oksygen mangel til baby o.l var mest opptatt av å skremme meg til å velge naturlig fødsel.......når jeg ikke har noe valg???? Hva er poenget?

Men jeg vet å si fra så jeg stod på mitt og hun måtte forhøre seg med enn annen lege, hun gikk ut av rommet og kom tilbake snurt og mutt, og sa ok det er greit, men da har jeg advart deg. Hun snakket til meg som om hvis det skulle oppstå noen komplikasjoner så var det dette jeg hadde valgt selv og ikke de. Valgt det selv?

Jeg blir ganske oppgitt av det Norske helsevesen. I Usa blir det Norske Helsevesen sett på som tregt, utdatert og utrolig gammeldags. Dessverre er det så utrolig mange tilbud innen helse vi antagelig aldri kommer til å få.

Annonse

Skrevet

til deg 00,;11 kor stort er bekkenet ditt målt til? og kva er dei norske grensene for bekken mål?

Skrevet

Så hvidt jeg husker så sa legen at minstmål er 9 cm og jeg var under dette. Hun nevnte ikke målene mine men de står vel på ulbildene som ble tatt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...