MammaTilEnPrins-ØnskerNr2<3 Skrevet 6. januar 2011 #1 Skrevet 6. januar 2011 Om 2 uker er lillegull 4 mndr, og da skal vi begynner med grøt. Han har vært mye plaget med luft og magevondt siden han blei født og har egentlig akkurat begynt å bli bedre (får kun mme). Så vi må begynne med den grøten som absolutt er mildest for magen, noen med erfaringer?
Oktobergutt2010:) Skrevet 6. januar 2011 #2 Skrevet 6. januar 2011 Håper noen kan svare, dette lurer jeg også på
gumo Skrevet 6. januar 2011 #3 Skrevet 6. januar 2011 Tror risgrøten fra Holle er blant de mildeste, og den inneholder verken gluten, melk, sukker eller salt. Den har vi brukt.
2010 Mammaen Skrevet 6. januar 2011 #4 Skrevet 6. januar 2011 Ville kanskje prøvd med en t-skje grøt i flasken de første gangene. Til velling synes jeg Holle-grøtene (feks risgrøten) fra Helsekosten er grei. Når dette ser ut til å gå bra kan du jo øke til to, så tre tskjeer. Etterhvert kan du jo f.eks prøve den Havregrøt med ris og hvete 4 mnd fra Nestle. Den likte min gutt godt. Den har litt gluten som anbefales ved introduksjon til grøt. Gi smaksprøver som beskrevet på pakken. Lykke til :-)
Tantrum Skrevet 7. januar 2011 #5 Skrevet 7. januar 2011 Risgrøt er det mildeste til magen i starten. Hvilken produsent du velger, er rimelig likegyldig. Risgrøt er risgrøt; det er ikke tilsatt noe mer i Nestlé enn i andre "helsekost"varianter. Jeg lagde en tynn grøt til mi og ga kanskje tre t-skjeer den første gangen. Altså tre t-skjeer ferdig grøt, ikke tørr. Mye gris og klin de første gangene, så er ikke så mye som kommer i magen Dersom gutten din blir hard i magen av det, det er helt vanlig og normalt, så kan du gi ett par skjeer sviskemos i tillegg. Det får fart på sakene
bitthen Skrevet 7. januar 2011 #6 Skrevet 7. januar 2011 Holle sin Hirsegrøt er den som er aller mildest for magen. Ypperlig å starte med, da du kan pumpe og blande med morsmelk om du ammer. Da får mini god puppemelk i maten sin. De andre grøttypene er tilsatt mme, så de blandes jo bare med vann. Jeg startet mer Hirsegrøt til mini, og det var ikke noen problemer med magen eller noe. Risgrøten er jo også bra, men Hirse er bare helt sykt sunt, heheh Forskjellen på Holle og feks. Nestlè sine grøter, er at de ikke innholder Maltodekstrin (som benyttes som erstatning for sukker, og tas like lett opp i kroppen som sukker.), samt at man har anledning til å blande med morsmelk. Så at risgrøt er risgrøt er vel egentlig en sannhet med modifikasjoner. (Gutten min på 6,5 mnd. får Nestlè for det om)
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 9. januar 2011 #7 Skrevet 9. januar 2011 Jeg tror det viktigste for ømfintlige mager er å ikke starte for tidlig med grøt, samt å gå saakte fram når man først starter... Så hvis det ikke er pga dårlig nattesøvn eller dårlig vektoppgang ville jeg nok kanskje drøyd det litt, er jo ikke noe hastverk enda liksom, og en del opplever også mer urolighet om natta og økt magetrøbbel ved oppstart..
MammaTilEnPrins-ØnskerNr2<3 Skrevet 9. januar 2011 Forfatter #8 Skrevet 9. januar 2011 Tusen takk for svar Så ikke at noen hadde svart på dette innlegget før nå, og vi begynte med smaksprøver igår. Kjøpte nestle risgrøt med banan, og han fikk 4 skjeer.. hvor mye som havnet i magen, og hvor mye som kom på smekken, er en annen sak Men det gikk iallefall heeelt bra, ikke noe magevondt, og lillegutt syns det var skikkelig nam-nam (til alle overhysteriske mammaer: ja, han er bare 3,5 mnd, men spiser nesten 1500 ml mme i døgnet, så i samråd med lege og helsesøster, ble vi enig om å introdusere litt fast føde nå. kun smakesprøver de første ukene).
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 9. januar 2011 #9 Skrevet 9. januar 2011 Overhysterisk er nå dine ord, men tenkte det var greit å si ifra uansett (siden jeg har lest mange tråder her inne om folk som opplever mer urolighet om natta og magetrøbbel ved grøtoppstart..) Leste forresten dette på Flaskemelk-forumet, ganske interessant, siden det er så mange ulike meninger ute og går om 1-liters regelen med MME; http://www.dinbaby.com/forum/thread/142683631 Men hvis du har snakket med lege/ HS så kjør på, og lykke til, håper det går bra med minis mage=)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå