Anonym bruker Skrevet 6. januar 2011 #1 Skrevet 6. januar 2011 Det dukket plutselig opp muggsopp på soverommene og i de fleste vinduer her i huset (dårlig ventilasjon), og vi ringte et byrå som kunne komme hit for å se på dette, ga råd om hva vi burde gjøre osv. Ganske dyrt ble det også! 1500 kr for ti minutter! Da vi fortalte huseieren om muggsoppen, så mente han at det var ufarlig og bare å vaske bort. Men jeg og mannen min ønsket på å ha fagfolk hit som kan mye om dette, og derfor ringte vi et byrå. Så hvem skal betale regninga? Vi eller huseieren?
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2011 #2 Skrevet 6. januar 2011 Min mening er at siden dere ringte selv og ikke snakket med huseier om det på forhånd er det dere som står for dette. Men...muggsopp IKKE farlig?? Er huseier stokk dum??
Gjest Skrevet 6. januar 2011 #3 Skrevet 6. januar 2011 Vanskelig. Normalt sett huseier, men det er ikke helt riktig å sette i gang tiltak uten å si ifra/spørre huseier. Mugg er ikke bare å vaske bort forresten. Huseier bør gjøre noe med ventilasjonen, type sette inn flere ventiler eller lignende.
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2011 #4 Skrevet 6. januar 2011 Huseieren skal betale for slikt MEN det er også huseier som skal rekvirere fagfolk til å se på det. Dere kan ikke komme til ham med kostnaden etterpå for noe dere ikke har tatt opp med ham først. En eventuell utbedring må huseier betale, men dere kan ikke pålegge ham å gjøre det. Derimot kan dere antagelig kreve oppsigelse av kontrakten på dagen dersom han ikke vil gjøre noe med det og fagfolk sier det er helsemessig uforsvarlig å bo i leiligheten.
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2011 #5 Skrevet 6. januar 2011 Dere skulle nok ha tatt dette opp med huseier FØR dere bestilte noen folk! Dere kan vel ikke bare bestille fagfolk, selv om det nok er det lureste, men for så å levere regningen videre. Så forvente at huseier skal ta den.
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2011 #6 Skrevet 6. januar 2011 Dere skulle nok ha tatt dette opp med huseier FØR dere bestilte noen folk! Dere kan vel ikke bare bestille fagfolk, selv om det nok er det lureste, men for så å levere regningen videre. Så forvente at huseier skal ta den.
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2011 #7 Skrevet 6. januar 2011 Tror det kommer litt ann på leieavtalen men denne regningen tror jeg dere må betale. Huseier skal som regel betale nødvendig vedlikehold men det betyr ikke at dere kan leie inn fagfolk og så sende regningen til huseier. Dere ken bare kreve at huseier ordner det.
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2011 #8 Skrevet 6. januar 2011 Dere burde ringt huseier først hvis dere mener de skal betale. Det er huseierens hus ikke ditt så de må velge hva de vil gjøre og dere må velge om dere vil bo der. Selv leier jeg ut ett anneks. Jeg ville betalt og ikke forventet at leieboer skal betale, for min del er det selvfølgelig. Men jeg vil bli kontaktet først. Jeg vil at det jeg leier ut skal ha god standard og ikke råtne bort. Det er jo til min fordel også når jeg skal leie ut i mange år. Men det er mitt valg syntes jeg. Setter pris på at leieboere tar vare på annekset ved å si ifra om det er noe galt med det eller det trenger opppussing etc.
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2011 #9 Skrevet 6. januar 2011 Dere kan ikke på eget initiativ ringe et hvilket som helst byrå og så kreve huseier for pengene, vil jeg tro? Hvis det er store mangler ved huset er det jo en annen sak, men det er jo frivillig at dere bor der? Jeg hadde ikke betalt(om jeg var huseier) om dette etter min mening skyldtes at dere ikke har luftet godt nok. Tvert om, jeg hadde blitt ganske sur om dere hadde det så hermetisk lukket at det kom sopp i mitt hus...
Gjest Skrevet 6. januar 2011 #10 Skrevet 6. januar 2011 En leilighet beregnet på utleie skal ha god nok ventilasjon til at man ikke trenger å ha vinduer på gløtt i et sett for at det ikke skal dukke opp muggsopp. Men hvis leietaker stenger ventiler for så å klage på ventilasjonen er det selvfølgelig en annen historie ...
Gjest Skrevet 6. januar 2011 #11 Skrevet 6. januar 2011 Jeg har hatt samme problem, men ikke med muggsopp, men med strømmen. Det blinket i alle lysene over lengre tid og plutselig en søndag kom det en merkelig lyd fra sikringsboksen. Jeg ringte til naboen, som jobber i kraftforsyningen, men han fant ikke ut av det så jeg ringte en elektriker (som bor rett her oppe). Etter to timer fant han ut at det var noen kabler som var svidd i sikringsboksen. Jeg kontaktet så husieier og han var utrolig glad for at jeg hadde tatt tak i dette, pga. brannfare, og at det nå var reparert. Han tok selvfølgelig regningen. Men kanskje jeg har en grei huseier da? Uansett: Muggsopp er skadelig og ønsker ikke huseier å gjøre noe med dette så vil jeg anbefale dere å flytte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå