Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 6. januar 2011 #1 Skrevet 6. januar 2011 Jeg lekker så og si aldri, bortsett fra når jeg ammer, og har sjelden spreng (mye mer lekkasje, søl og spreng sist gang husker jeg, så dette liker vi hehe). Så egentlig føles det litt unødvendig med alle disse engangsinnleggene, og ullinnlegg har jeg heller aldri brukt, verken denne gang eller forrige. Har aldri hatt brystbetennelse likevel, selv om dette er mitt andre høstbarn- så jeg vet ikke helt jeg, hva med dere?
Nat27 Skrevet 6. januar 2011 #2 Skrevet 6. januar 2011 Jeg bruker omtrent aldri engangsinnlegg. Kun hvis jeg skal være lenge borte og ikke får ammet og kan risikere veldig spreng. Lekker ingenting (bortsett fra hvis brystene er HELT sprengt, og det gjorde jeg ikke sist gang heller. Ullinnleggene derimot er jeg helt avhengig av. De er varme og gode og helt superbehagelige. Bruker dem døgnet rundt. Dessuten er de gode på og fange opp de få dråpene som kommer når utdrivingsrefleksen kommer i gang ved amming på det motsatte brystet. Tror jeg hadde brukt dem om sommeren også egentlig...
mamman til to gutter Skrevet 6. januar 2011 #3 Skrevet 6. januar 2011 Forrige gang tror jeg at jeg sluttet med ammeinnlegg når babyen var ca 7-8mnd, da lakk jeg ikke mer. Denne gangen bruker jeg fortsatt ammeinnlegg og sønnen min er 9mnd nå og jeg lekker fortsatt. Ikke hver dag og ikke alltid mye, men nok til at det jeg av og til ville blitt ordentlig våt gjennom klærne, så jeg fortsetter nok en stund til. Denne gangen ammer jeg mer på dagtid fortsatt, enn jeg gjorde sist. Ullinnlegg har jeg aldri brukt og kommer aldri til å bruke. Jeg skjønner rett og slett ikke hvorfor man har bruk for det. Melk i ull syns jeg er ekkelt, kan ikke skjønne hvordan man får ullinnleggene ordentlig rene, for jeg regner med at de som annen ull ikke bør vaskes på mer enn 30grader. Ser for meg "rene" ullinnlegg som lukter sur melk. (Ja, jeg skjønner de ikke gjør det, for da hadde vel ikke så mange brukt dem.) Når det gjelder brystbetennelsen, så får man ikke det av å fryse på puppene, det er bare tull. Brystbetennelse får man hvis man får bakterier inn i melkegangene som kroppen ikke klarer å jobbe mot. Det at man fryser kan gjøre det vanskeligere for kroppen å jobbe mot bakteriene fordi den da vil prioritere at man får opp varmen, men det gjelder like mye om man fryser på beina, hodet eller fingrene, som om man fryser på puppene. Derfor tror jeg det er mye bedre med engangsinnlegg for å forebygge mot brystbetennelse også, fordi man da får rene innlegg så ofte man vil, og da 100% rene, ikke med gamle melkerester i.
laroos Skrevet 6. januar 2011 #4 Skrevet 6. januar 2011 Jeg er helt avhengig av engangsinnlegg - brukte det så å si hele ammeperioden sist, og det blir sikkert sånn denne gangen også. Ull bruker jeg ikke, for de lekker jeg tvers igjennom. Men jeg har amme-bh i ull, da, så jeg holder jo varmen nå i kulda! Stor og liten: ullinnleggene og amme-bh i ull kan faktisk vaskes på 60 grader, og man kan til og med koke dem, så de blir rene altså!
Nat27 Skrevet 6. januar 2011 #5 Skrevet 6. januar 2011 Jeg vasker innleggene på 60 grader. Syns det er godt nok. JA, de blir tovet av det, men jeg har brukt å kjøpe dem i den største str., slik at de kan krympe uten problem. (skjønner jo at det ikke nødvendigvis er like lett for dem med større bryster..) Eller går det faktisk an å ha engangsinnlegg på innsiden av ullen slik at det ikke kommer melk på dem! I tillegg kan man ha flere par slik at det er mulig å bytte dersom de blir skitne.. Sånn i forhold til brystbetennelse signerer jeg deg på at ullinnlegg ikke garanterer null betennelse og at det er like viktig å holde seg varm og god i resten av kroppen. Men det skader jo ikke å forebygge. Dessuten er ikke all brystbetennelse bakteriell. Inflammasjonsbetennelsen for eksempel kommer ved for dårlig tømming av brystet. Tømming av brystet er lettere å få til med varme bryster. Gjennomstrømmingen skjer lettere når ingenting trekker seg sammen (på samme måte som blodårene) ved kulde. Men for all del - hver sin smak. Noen liker dem og andre ikke. Takk og lov for at vi alle er forskjellige og utstyrt med egen vilje
Baby Bliss Skrevet 6. januar 2011 #6 Skrevet 6. januar 2011 Jeg er også totalavhengig av engangsinnleggene... desverre! Er jo et helv*#%& kav med det!! Dyrt er det også i lengden også! Aaaarrrgh!! (Men det er jo verdt det selvfølgelig! ;P)
<3_2gutterogeijente_<3 Skrevet 6. januar 2011 #7 Skrevet 6. januar 2011 Bruker ikke noen ting jeg. Lekker sjeldent så derfor ser jeg ikke behovet:) har ullinnlegg, men de brukte jeg kun i starten. Kommer nok ikke til å bruke noe heller da jeg ikke ser poenget:)
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 7. januar 2011 Forfatter #8 Skrevet 7. januar 2011 Jeg har også lest at det ikke er kulden i seg selv som gir brystbetennelse, slik mange tror, men at det skyldes bakterier som kommer inn via sprekker i huden rundt brystvortene (derfor viktig med god håndhygiene generelt og ved såre brystvorter spesielt), eller at man kan få en betennelsesreaksjon fordi brystet ikke tømmes helt, slik at melka blir stående for lenge. Kommer nok ikke til å finne fram ullinnleggene mine denne gangen heller- forrige gang brukte jeg dem bare et par uker, for syntes det føltes så uhygienisk fordi de skulle vaskes på max 30 gr, og ikke følte jeg at det var så mye vits i heller...
tine0810 Skrevet 7. januar 2011 #9 Skrevet 7. januar 2011 Var vel bare de første månedene jeg brukte innlegg sist. Bruker papirinnlegg under ulla, for vil ikke ha ulla rett på puppen. Selv om det helt klart er mest søl i starten!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå