Gå til innhold

Noen lærerer her (el andre) som lot pappa ha permisjon, mens dere jobbet en kortere periode før dere gikk tilbake i permisjon igjen?

Anbefalte innlegg

(Samme som skravle)

Jeg trenger noen råd til samvittigheten min :) Håper noen har tid...

Jeg vet at "pappaen har krav på" å ta ut permisjonen sin når han vil. Siden han er selvstendig næringsdrivende vil det si at han må ta ut sine permisjon i jan og feb (8uker) når det er rolig i forhold til oppdrag. Alternativet er at han ikke får tatt sin permisjon, og det er jo ikke noe alternativ, da jeg ikke ønsker å sende babyen i barnehagen 10 mnd gammel. De 2 siste ukene som er igjen av fedrekvoten kommer vi til å ta ut gradert i forbindelse med barnehage/dagmamma start.

Når han er ferdig med sin permisjon har jeg 4 uker igjen. Dvs at jeg da er tilbake for fullt i 8 uker, men skal så være hjemme i 4 uker. Når jeg da skal tilbake i jobb hadde passet best med redusert stilling, altså 60%

MEN det er her samvittigheten min kommer inn!

Det er vel ingen jobber hvor det egentlig passer at man kommer litt tilbake for så å forsvinne igjen? Som lærer kjenner jeg på at dette blir trøblete å få til for jobben...

MEN min mamma som er tidligere personalrådgiver for statoil og jobber daglig med organisasjonsrådgivning for større firmaer, sier at vi burde se mulighetene ved permisjonsrettighetene i stede for alle begrensningene.

Politikerene mener sier jo også JA til flere pappaer hjemme.

To bekjente lærerer sa bare til sin arbeidgivere. At jeg kommer tilbake 1 mnd før sommerferien er ikke mitt problem, men deres...

Skulle ønske jeg var så bestemt og rakrygget, men ved min skole har det vært få svangerskap den siste tiden og evnen til å tenke litt utenfor boksen er nok litt dårlig... Heldigvis har vi akkurat fått ny rektor som er ung og med 2 barn. Hvis jeg bare kan presantere dette for han på en positiv måte så kanskje det ikke blir så ille? Noen som har noen erfaringer?

Fortsetter under...

Jeg har alltid tenkt at jeg vil ha permisjonen min fordelt litt utover, så jeg får fulgt alle stadiene til barnet.

Jeg diskuterte permisjon med mannen min i går, og vi ble enige om at vi skulle be om å jobbe 50% begge to, sånn at vi er hjemme noen dager hver. Da får vi både fulgt med litt på jobben, så det ikke blir helt sjokk å komme tilbake, og vi får sett hele barnets utvikling.

Jeg tar mine 6 uker først, også deler vi resten på den måten. Da kan arbeidsgiveren min sette inn 50% vikar, så jeg tenker det må være en grei løsning for jobben også.

Kanskje det kunne vært noe for dere også? Hvis han får jobbet 50% i januar og februar, kanskje han kan redusere til 50% i et par måneder før eller etter også?

Hvis han må ta alt i januar og februar, så er det arbeidsgivers problem som du sier. Du kan jo godt si at du har tenkt på at dette kan bli vanskelig for jobben og dere har prøvd å finne en annen løsning, men at det er den eneste måten dere kan få det til på hjemme. Så er jeg sikker på at du møter forståelse for det. Kanskje du kan ha noen andre oppgaver i den tiden du er tilbake (vikartimer el.) hvis de vil la elevene beholde samme lærer over lengre tid. Er vel nok av ting som kan tas tak i.

Det er forresten ikke noe krav om at du må jobbe i pappa permisjonen. Tror du til og med kan få 50% fødselspenger og permisjon i tillegg de ukene. Men jeg ville jo anbefalt at han fikk litt tid alene med babyen, da. Du må jo ikke fucke opp hans tid, så du burde komme deg ut av huset i så fall ;)

Du hadde mange fine forslag, men når han skal tilbake i jobb, så må det være for fullt. Jeg håper det blir slik du beskriver. At jeg får forståelse og evt. kan ta vikartimer. Det er vel bare å vente å se :) :s

Vi har ikke råd til at jeg skal være hjemme heller, og jeg det er vel egentlig ikke noe jeg skal føle på heller. Skulle ønske det dukket opp et prosjekt eller noe i kommunen, så hadde ikke elevene blitt utsatt for så mange utskiftninger. Men det er vel ønsketenkning...?!?

Noen andre der ute som har hatt andre alternative oppgaver når de var tilbake for en liten stund?

En kollega av meg gjorde noe lignende for noen år siden. Det var den gangen fedrekvoten var bare 6 uker. Da kom hun tilbake i jobb midt i et skoleår, var der de seks ukene (fikk to timer fri hver dag for å amme tror jeg det var) og forsvant igjen etterpå. Ideelt for arbeidsgiver er det i utgangspunktet ikke, og hun fikk ikke igjen klassen sin disse ukene (men fikk det høsten etterpå når hun kom tilbake for fullt.)

Det som skjedde var at hun ble brukt som vikar, og var litt til og fra i forskjellige klasser ut fra hvor det var behov pga sykdom.

Nå vet jeg ikke hvor stor skole du jobber på, men i og med dette er på vinteren så er det vel ikke usansynlig at det kan være midt i influensa/forkjølelsesesong. Der jeg jobber er det daglig folk borte, så det var egentlig bare godt for ledelsen at det kom inn noen som kunne brukes som vikar de ukene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...